CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Erfaringer med biltemaaggregat?

Go down 
+2
Grevling
Lyncocamp
6 posters
AvInnlegg
Lyncocamp




Antall Innlegg : 12
Registration date : 09.07.2013

Erfaringer med biltemaaggregat? Empty
PosteTema: Erfaringer med biltemaaggregat?   Erfaringer med biltemaaggregat? Icon_minitimeTir 3 Sep 2013 - 13:30

Hei.

Skal ha med vogna til fjells på jakt og er litt skeptisk på om jeg får nok batterikapasitet.
Har ekstra batteri tilgjengelig og mener dette skal holde ut fra målt forbruk på et minimum av forbrukere for å ha det trivelig og grei varme.

Men så kom jeg over et agregat fra biltema til den nette sum av 1499,-

http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Stromaggregat/Digitalt-stromaggregat-G-1100-17312/

Det jeg behøver denne til, er i all hovedsak kun for å benytte den fastmonterte laderen som lader batteriet i vogna. Denne målte jeg forbruket på i går og da lå forbruket på 230 volt-siden på ca 50 watt. Tilgjengelig kapasitet i aggregatet er på ca 1000watt, så det skal holde i massevis.
Ellers går alt annet av utstyr i vogna på 12v og jeg tviler på at jeg bruker 230v ladere til feks ipad,tlf o.l mens jeg er i fjellet.

Det jeg lurer på er om noen av dere har erfaring med denne? Vet det finnes bedre og dyrere aggregat å kjøpe, men bruken vil bli veldig liten og sikkert nok til de få gangene den er i bruk.

Mvh Lynco
Til Toppen Go down
Grevling
CAMPER
CAMPER
Grevling


Antall Innlegg : 39
Registration date : 07.07.2013

Erfaringer med biltemaaggregat? Empty
PosteTema: Forklaring på aggregater   Erfaringer med biltemaaggregat? Icon_minitimeTir 10 Sep 2013 - 17:25

Er du litt stodig på engelsk er dette absolutt verd å les: Generators for camping

Skribenten er campingentusiast, men er elektroingeniør som tidligere designet el-systemer for jagerfly. Mao. han KAN elektro og har mange elegante elektriske løsninger til campingvogn.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Erfaringer med biltemaaggregat? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med biltemaaggregat?   Erfaringer med biltemaaggregat? Icon_minitimeOns 11 Sep 2013 - 20:20

Jeg gjentar muligens meg selv, men du har jo allerede med deg et aggregat på tur. Så hvorfor ikke bruke det? Det er da dumt å bruke netto lastekapasitet på å drasse med seg drivstoffkanner, motor og dynamo når du har alt som trengs for lading i bilen fra før?

For en lavere kostnad enn aggregatet fra Biltema får du kjøpt en batteribooster til vogna, også kobler du lading fra bil.

Case closed.
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Erfaringer med biltemaaggregat? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med biltemaaggregat?   Erfaringer med biltemaaggregat? Icon_minitimeTor 12 Sep 2013 - 9:27

Helt enig i at saken er avgjort!

Og det beste er at det bråker mindre (aggregat: 92 dB, vår Sharan: 72 dB), forurenser mindre (Aggregat: Eksos i det fri, vår Sharan: 2 katalysatorer)  og bruker mindre drivstoff (aggregat: 0,91 l/time, vår Sharan: 0,7 l/time) dersom du bruker bilen til å lade med!

Det pussige er at folk flest vil se på deg som et miljøsvin hvis bilen din står og går på vidda, men hvis du fyrer opp et aggregat, vil de tenke 'å så smart, han har et aggregat til å lade!'
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Erfaringer med biltemaaggregat? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med biltemaaggregat?   Erfaringer med biltemaaggregat? Icon_minitimeTor 12 Sep 2013 - 11:39

Hehe, jeg prøvde meg på den argumentasjonsrekka der på messecampen ved Hellerudsletta i fjor høst, eller var det for to år siden? Der har man lov å bruke aggregat en time hver dag på angitt klokkeslett, men ikke lov å starte bilen for lading.

Molbotankegang, rett og slett.
Til Toppen Go down
Grevling
CAMPER
CAMPER
Grevling


Antall Innlegg : 39
Registration date : 07.07.2013

Erfaringer med biltemaaggregat? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med biltemaaggregat?   Erfaringer med biltemaaggregat? Icon_minitimeTor 12 Sep 2013 - 13:54

Dette er noe jeg hadde aldri tenkt på. Hvor mye får du ladet vognets batteri etter at bilen har kjørt i tomgang en time? Hvor stor er din booster?
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Erfaringer med biltemaaggregat? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med biltemaaggregat?   Erfaringer med biltemaaggregat? Icon_minitimeTor 12 Sep 2013 - 15:02

http://www.kamafritid.no/Welcome/Default.aspx?scenarioID=301&StockCode=E31-23&ViewProduct=true&pid=721

Jeg har en booster på 12A, siden jeg bruker 7-pols kontakt mellom bil og vogn.

Om jeg hadde brukt aggregat og ladet fra min CTEK MXS25 i stedet ville det altså teoretisk gått på halvparten av tiden, men ikke i praksis siden batteristørrelsen, batteritilstand, omgivelsestemperatur og nedtappingsgrad avgjør når begge laderne senker ladestrøm for topplading.

Jeg har et fritidsbatteri fra Biltema på 82Ah, 5 år gammelt nå. Har ikke batterimonitor, kun voltmeter som viser batterispenning.

Trenger ikke batterimonitor, jeg starter bare bilen om jeg trenger å lade. Smile



Til Toppen Go down
Grevling
CAMPER
CAMPER
Grevling


Antall Innlegg : 39
Registration date : 07.07.2013

Erfaringer med biltemaaggregat? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med biltemaaggregat?   Erfaringer med biltemaaggregat? Icon_minitimeTor 12 Sep 2013 - 18:33

OK, men om du kjører bilen din i en time får du maks 12 Ah i batteriet. Om du bruker så lite strøm hvert døgn vil en fullladet 84 Ah batteri holder i 7 døgn. Villkamper du på et sted i mer enn en uke?

Jeg har 13 pols kontakt mellom bil og vogn, men foreløpig ingen batteri booster.

Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Erfaringer med biltemaaggregat? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med biltemaaggregat?   Erfaringer med biltemaaggregat? Icon_minitimeTor 12 Sep 2013 - 19:48

Vi bruker mer strøm enn det, ja.... Også glemmer du et par ting, tror jeg?

For det første skal du aldri tappe ned et batteri mer enn 40%, siden hukommelseseffekten ellers vil nedsette kapasiteten og til slutt ødelegge det. Det vil si at jeg egentlig ikke bør bruke mer enn 50 Ah av batteriet mitt før jeg lader det.
For det andre er det ingenting i veien for å la bilen gå to timer for å lade på fricamping, eller tre timer for den saks skyld. Kjørelengden hjemmefra til campingsted skal være rimelig kort om ikke drivstoffet jeg har spart på redusert kjørevekt ift å ha med meg 12 kg aggregat og 10kg drivstoffkanne er nok til at regnestykket likevel går i pluss. Spesielt om man sammenligner prisen på aggregat med jevnlig service mot pris på booster og noen meter kabel, og også at bilen faktisk går rimeligere enn aggregatet.
For det tredje kommer et punkt som ikke gjelder deg med 13-pols, men likevel. Med 7-pols kontakt, booster, lading fra bil og kjøleskapet koblet til å drives fra batteri i vogn, sparer man gass til kjøleskap under kjøring, samt medfølgende styr med å slukke kjøleskap før ferjer og tanking. Kjøleskapets 12V element er 120W, altså 10A. Om dette kommer i tillegg til 12A booster på 7-pols kontakt, tar det til slutt fyr et eller annet sted. Ikkje bra.
For det fjerde kommer nettopp det jeg skrev i forrige post. Om jeg hadde hatt med aggregat, ville CTEK-laderen også begrenset ladestrømmen før ei time var gått, og samlet ladetid blir ikke vesentlig kortere med den heller.
Og for det femte er Grundig-dekoderen nøye på spenninga. Om spenning går under 12,2 har vi dekoderfusking ved drift over 12V-lighterkabel. Så derfor lader vi som oftest før dette inntreffer, eller vi driver dekoder over inverter i stedet om det ikke passer å lade der og da.

Det gjelder å ha alternativer, og å ha tenkt gjennom for- og bakdeler før man shopper.


Sist endret av HobbyTom den Tor 12 Sep 2013 - 19:52, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Grevling
CAMPER
CAMPER
Grevling


Antall Innlegg : 39
Registration date : 07.07.2013

Erfaringer med biltemaaggregat? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med biltemaaggregat?   Erfaringer med biltemaaggregat? Icon_minitimeTor 12 Sep 2013 - 21:13

Jeg er helt enig med deg at det er en smart idé å bruk bilen som aggregat. Jeg krangler ikke med deg om dette punkt. Jeg bare trodde at fritidsbatterier var laget spesifikt for å kunne tappes langt ned. På engelsk de heter "Deep Cycle Battery" (det ligger i navnet).
Til Toppen Go down
Leif
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 67
Localisation : Trondheim
Registration date : 26.03.2010

Erfaringer med biltemaaggregat? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med biltemaaggregat?   Erfaringer med biltemaaggregat? Icon_minitimeTor 12 Sep 2013 - 21:28

Bilen durer og går + motorlyd når du har på tomgang og lade opp batteri, prøvde det flere ganger når jeg villcamper, brukte mye batteri på parabol-tv/pc/ladere.
Men jeg vil ha det stille i bobil, da anskaffet jeg meg en Kipor aggregat, den står 20 m lenger bort, og da er det helt stille i bobil, alt kan brukes av duppeditterdatter i bobil! TV og parabol, pc og ladere til abdre duppeditter. Da forsetter jeg med dette, kan campe mange dager på samme plass/flytte meg ltt om jeg vil uten å tenke på batteri blir tømt. Dermed mindre stress og mere kos!
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med biltemaaggregat? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med biltemaaggregat?   Erfaringer med biltemaaggregat? Icon_minitimeTor 12 Sep 2013 - 21:47

HobbyTom skrev:
Vi bruker mer strøm enn det, ja.... Også glemmer du et par ting, tror jeg?

For det første skal du aldri tappe ned et batteri mer enn 40%, siden hukommelseseffekten ellers vil nedsette kapasiteten og til slutt ødelegge det. Det vil si at jeg egentlig ikke bør bruke mer enn 50 Ah av batteriet mitt før jeg lader det.
Å ikke tappe ned et batteri mer enn 40% er vel en sannhet med modifikasjoner. Et fritidsbatteri f.eks vil tape seg en del med årene, og de 100Ah vil aldri være tilgjengeleig uansett. Jeg testet mine 2 stk bilbatteri (100Ah og 7 år i fjor), de hadde tilnærmet den samme kraften som nye batteri. Men de er japanske, og av en helt annen kvalitet enn de aller fleste europeiske. Nå er det godt over 8 år og måler like bra, men da lades de opp av og til samt at jeg fyller etter nbegge 2 jevnlig med vann, og det rett fra kranen. Nok en myte som lever godt dette at man skal bruke destillert vann på batterier.

Mitt vognbatteri er testet i over 1 1/2 døgn med jevn belastning og leverte over 110Ah før det takket for seg da BMS'en kutter automatisk ved en gitt spenning. Ulempen med mitt batteri er at jeg må starte det med en 12V konstantstrøm før BMS'en åpner for lading, men det er en annen historie.

På den andre bilen vår har batteriet blitt nedtappet flere ganger, til noen få volt. Og ifølge myter om nedtapping så skulle det ha vært helt kaputt for lenge siden det. Men etter ca 6 år så lever det fortsatt i beste velgående. Og starter greitt i kulden, men jeg passer på å lade det jevnlig på vinteren.

Jeg har nå testet mitt strømforbruk i ca 40 døgn, mange av dem uten 230V tilkobling, på fjellet og andre plaser. Mitt strømforbruk ligger mellom 35-75Ah/døgn, med et snitt på rundt 55 eller litt over det pr døgn. Og ladingen skjer med solceller som sørger for at batteriet er fulladet lenge før kl 12 i godt vær.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Erfaringer med biltemaaggregat? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med biltemaaggregat?   Erfaringer med biltemaaggregat? Icon_minitimeFre 13 Sep 2013 - 7:52

Sitat :
Generelt kan man ikke tappe batteriene helt ned, uten å påføre batteriene skade. Det maksimale man kan tappe ned batteriene er ofte til rundt 30%. Et batteri på 100At kan man derfor maksimalt tappe ned til det gjenstår ca 30At.
http://www.sparelys.no/index.php?option=com_content&id=19&Itemid=37

Sitat :
Det er svært viktig at batteriene ikke tappes ned, spesielt viktig med de tradisjonelle våt-batteriene. AGM-batterier og Gel-batterier tåler i større grad å tappes ned uten å ta skade (se faktaspalte for batterityper). Vi har også sett at det går raskt å lade opp batteriet til cirka 80 % kapasitet, mens det tar lang tid å toppe batteriene.
http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/gode-ladegrep-batteriskolen-del-1

Sitat :
– Unngå å tappe batteriet (bly/syre) mer enn ca. 50–60 %. Det er viktig at batteriet dimensjoneres i forhold til bruken. Dersom batteriet tappes helt ned, må det lades igjen umiddelbart. Dersom ikke dette gjøres, starter sulfateringen og batteriet mister effekt eller blir ødelagt.
http://www.caravansenter.no/elektrisitet-i-campingvogn-og-bobil/

Sitat :
Produsentene oppgir hvor mye et batteri tåler ved å angi hvor mange ganger det tåler å bli tappet ned til et visst nivå, for så å lades opp igjen. Dette er veldig viktig i solcelleanlegg, og i andre stasjonære anlegg med syklisk drift. Det er også viktig i el-kjøretøy. Antall sykler et batteri tåler vil være en indikasjon på batteriets levetid. For at et batteri skal klare mange dyputladinger, og få en lang levetid så må blyplatene være tykkest mulig.
http://www.mamut.net/alternativenergino/subdet12.htm


Sitat :
Erfaringen viser at de fleste batterier slites mer dypere du utlader dem. Du får flere syklinger på 50% nedtapping enn 80% – så mange fler at det gir deg flere kilometer totalt.
Høy tappefart gir deg ikke bare mindre energimengde, men kan også medføre kortere levetid. Men hvor skadelig dette er, varierer med batterikjemiene.
Varierende med kjemien så er det batterier som tåler dårlig å stå med lav spenning, f.eks. blybatterier.
http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/171-fart-og-spenning-om-batterier

Sitat :
Arealet på blyplatene i batteriet avgjør hvor høy strøm batteriet kan levere. Startbatterier som må levere høye strømmer med kort varighet har mange tynne plater med stor overflate mens fritidsbatterier som skal levere lavere strømmer over lengre tid har tykke blyplater og mindre totalt plateareal. Batteriets indre motstand vil også variere omvendt proporsjonalt med platearealet. Dette betyr i praksis at Startbatterier vil ha en større grad av selvutladning enn fritidsbatterier. Startbatterier bør ikke tappes mer enn 5% og vil raskt bli ødelagt om de blir utsatt for dyp utladning. Fritidsbatterier derimot er laget for dype sykluser og tåler utladninger ned mot 80% uten å ta skade.
http://www.solkraft.no/Batterier1.htm

Sitat :
Av dette er inntil 80%
tilgjengelig til forbruk fordi batteriet aldri bør tappes helt ut. Dette vil redusere
batteriets levetid. Et batteri som aldri tappes ned mer enn 50% vil leve lenger
enn et batteri som lades helt ut hver gang.
http://www.hyttelivsenteret.no/pub_docs/files/Bruksanvisninger/Komplett_monteringsveiledning_for_solenergiverk.pdf

Tja, det er litt forskjellige meninger der ute. Kanskje ekspertgruppa her på forumet burde gi ut en egen folder om emnet?

Smile 

Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Erfaringer med biltemaaggregat? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med biltemaaggregat?   Erfaringer med biltemaaggregat? Icon_minitimeFre 13 Sep 2013 - 8:15

Hvis du i tillegg tar en runde til el-bilforhandlerene i landet vil du få enda flere forvirrende svar. Jeg var ute og prøvekjørte en ny VW e-Up! el-bil i forrige uke. De to jeg kjørte sammen med hadde hhv en Think og en i-mjau i dag, og hadde fått totalt forskjellig informasjon om vedlikehold og lading av batterier. For å toppe det hele kom salgsingeniøren som guidet oss med ytterligere en annen variant fra VW! Det skal bli moro å følge med i debatten på nettet nå som el-bil går fra å være særeie til å bli allemannseie!
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med biltemaaggregat? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med biltemaaggregat?   Erfaringer med biltemaaggregat? Icon_minitimeFre 13 Sep 2013 - 20:35

HobbyTom skrev:


Tja, det er litt forskjellige meninger der ute. Kanskje ekspertgruppa her på forumet burde gi ut en egen folder om emnet?

Smile 

Vi er vel ikke nødvendigvis en ekspertgruppe alle mann, men vi høster erfaringer alle på hvert sitt felt, også et batteri's levetid.

Er det f.eks lurt å oppbevare et batteri (fulladet og med riktig syrevekt) nedfryst i en fryseboks? De fleste vil si at der har det ikke noe å gjøre. Men etter å ha lest et forsøk på www.campingferie (tror jeg da) så ville mitt svar "det er uegnet" ikke vært riktig. Går tilsynelatende helt topp det.

Og siden batteri er så uendelig mye så er det umulig å si at der går grensen for utlading. Jeg er en av 2 som jeg vet har LiFePo4 i vogna, og den teknologien knuser alle disse mytene så det holder. Skal tåle 50-60A ladespenning eller høyere, om det jeg leste stemmer. Men det er forskjeller innen denne batteritypen også. Og takler å lades helt ut, og det mange ganger da innebygd styring kobler ut lasten når nok er nok. Og før det skal det kunne tappes ned rundt 100%. Men det har jeg ikke teste, bare 3/4. Og spenningen var fortsatt langt over de 12,7 som et vanlig batteri har.

Og hva med spesialbatteri som Optima f.eks?

Og hva med de som trekker sikkert mellom 100 til 200A med f.eks vinsj på sin LC eller andre tilsvarende biler, da skulle batteriene ha vært kaputt ettter kort tid. Det er det sjelden jeg har hørt om.

Min erfaring er kort sagt: sørg for å fylle væske på de batteriene som skal ha det, og sørg for lading jevnlig. Caravansjapper rundt om skal etter sigende ha toppsesong på våren når late vogneiere kommer innom fordi batteriet har fryst pga manglende vedlikehold.

Og så er det min mening at en absolutt konklusjon om batteri er meningsløst.


Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Erfaringer med biltemaaggregat? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med biltemaaggregat?   Erfaringer med biltemaaggregat? Icon_minitimeTor 19 Sep 2013 - 11:05

OyvindSP skrev:
det bråker mindre (aggregat: 92 dB, vår Sharan: 72 dB), forurenser mindre (Aggregat: Eksos i det fri, vår Sharan: 2 katalysatorer)  og bruker mindre drivstoff (aggregat: 0,91 l/time, vår Sharan: 0,7 l/time) dersom du bruker bilen til å lade med!

Det pussige er at folk flest vil se på deg som et miljøsvin hvis bilen din står og går på vidda, men hvis du fyrer opp et aggregat, vil de tenke 'å så smart, han har et aggregat til å lade!'
Sitat :
Strøm: Strøm blir kun tilgjengelig for de som er helsemessig avhengig og vil koste kr. 400,- for helgen. Bevis må forevises.
Det vil også bli sjekket at dere har GODKJENT tilslutningskabel. Brannvesen og El. myndigheter forlanger dette.
Det vil bli mulighet for ladning av batteri på området.
Strømaggregat kan brukes innen visse tider. Info på oppslagtavlen på toalettbygget
Tomgangskjøring for ladning er forbudt.
http://www.messecamp.info/Infoside.htm#Strøm

Det ser ut til at ingen har klart å forklare dette til folkene på messecampen i år heller...

Very Happy 
Til Toppen Go down
Sponsored content





Erfaringer med biltemaaggregat? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med biltemaaggregat?   Erfaringer med biltemaaggregat? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Erfaringer med biltemaaggregat?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Erfaringer fra 720 TK?
» Erfaringer med wee camp.
» Erfaringer med Fendt
» Batteriladere - Erfaringer
» Erfaringer med Bjølseth

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: