CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Erfaringer fra 720 TK?

Go down 
3 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
kjetil

kjetil


Antall Innlegg : 8
Age : 50
Localisation : Molde
Registration date : 08.08.2007

Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeMan 15 Feb 2010 - 10:10

Hei...

Noen som har erfaringer med 720 tk?

Hvor effektiv er alden i denne vogna?

noen svakheter?

Samenlignet med LMC 720 RBK/Hobby 650 KFU(har hatt)

Liker innredningen i disse vognene...men tror det er bare LMCen som har dobbelt skap ved senga og derved skaper litt ekstra plass.

Komentarer?

Mvh
Kjetil
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeMan 15 Feb 2010 - 18:28

720 tk er vel den beste og mest solide av disse tre uten tvil, noe alle her inne som har hatt både hobby og dethleffs kan bekrefte
LMC er bedre enn hobby på alle måter utenom pris, men slår ikke dethleffs på kvalitet
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeMan 15 Feb 2010 - 21:39

Jan skrev:
720 tk er vel den beste og mest solide av disse tre uten tvil, noe alle her inne som har hatt både hobby og dethleffs kan bekrefte
LMC er bedre enn hobby på alle måter utenom pris, men slår ikke dethleffs på kvalitet

Hmmmm mon tro.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeMan 15 Feb 2010 - 22:24

Samme hva Tom RS sier..... (Vet hva han sier Smile) Har hatt Hobby 650 KFU og Dethleffs 560 SK. Er jo to vidt forskjellige vogner og bruksområder, ikke sammenliknbare der. Må bare si meg enig med Jan lenger oppe her. Kvalitetsmessig må jeg nok si (beklager Tom RS) at Dethleffsen er noen hakk bedre enn Hobby. Vil nok også påstå (uten å ha eid LMC) at kvaliteten er bedre på Dethleffs enn LMC. Men igjen, plass, innredning, pris etc spiller jo også inn her. Pr i dag eier jeg en Burstner og er fornøyd med den.... Smak og behag.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeMan 15 Feb 2010 - 22:49

Thomas: Kikket litt på Kroken sine sider om din vogn. Siste modell er veldig stilren. Ser at det i Belcanoen er den lille flekken ved kjøkken/bad der det mangler gulvarme, slik er det i min vogn også. I reklamen står det at i Belcantoen er det varme der man trenger den. Ikke helt riktig, det er vel utenfor bad man tenger den mest.


Erfaringer fra 720 TK? 180692
Er kvaliteten ala Dethleffs'en? Ser solid ut!


Sist endret av JanP den Man 15 Feb 2010 - 22:51, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeMan 15 Feb 2010 - 22:50

Sa ikke noe om Hobby jeg :-)
Men, det jeg reagerer litt på er uttalelser om kvalitet og opplevet komfor som mann i mange tilfeller baserer på uttalelser gjort av andre. Tenk bare på følgende små momenter, var vognene mann tenkte på like store? var de like gamle/nye, eller var det kanskje både 5 og 6 år mellom de? Innredningsløsning har nok masse og si for for eks varmespredning.... og slik kan mann fortsette.

For å svare korrekt på spørsmålet over bør mann vel sette opp de tre vognene med alde i samme miljø og gjøre målinger. Det er det kanskje ikke så mange som har gjort. Så når tallene foreligger bør mann legge på forholdet pris.

Meget mulig at rangeringen på effekten av Alde er Dethlefs - LMC - Hobby. Har ikke pepling
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeMan 15 Feb 2010 - 23:00

Tenk om man kunne få samlet 5-6 vogner av ca. samme størrelse og innredning og med Alde. Ta de med på vinterfjellet og mål temperaturer ved gulv i sittegruppe, vinduer, bad osv. Og samtidig sjekke f.eks oksygeninnholdet i lufta (sier mye om frisklufttilførsel). Og sjekke hvor lang tid det tar til komfortemp i ei iskald vogn +++.
Ta med 2 nordiske vogner, og 2-3 av de mest solgte tyske og 1-2 av andre merker. Og rangerer disse opp mot hverandre. Hva gir mest for pengene, og kan de beste europeiske måle seg med de beste nordiske?
Aldri gjort, men biler testes inn og ut i alle aviser og blader. Men en skikkelig sammenligning av vintervogner har jeg aldri sett. Noen andre som har?
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeMan 15 Feb 2010 - 23:03

Tom: Bl.a. derfor jeg tar visse forhold i mine uttalelser Smile Har ikke vært noe særlig borti LMC

JanP: Det er slik på min vogn også, liten flekk utenfor badet uten gulvvarme. Men har ikke følt det som noe stort savn akkurat der. Pleier ikke å "oppbevare" meg selv så lenge på den flekken Smile Hadde nok vært anderledes hvis jeg hadde hatt dusj.
Kvalitetsmessig synes jeg foreløpig Burstneren virker hakket bedre. MEN, nå er jo denne vogna 2007 mod, Dethleffsen jeg hadde var 2001 mod. Har jo skjedd en viss utvikling på disse årene. Men da den var i min eie var den 4-5 år gml. Hadde da flere "skranglete" hengsler. Synes også sittekomforten er ganske mye bedre i Burstneren. Dethleffsen så generelt mer "brukt" ut. Men vogna vi har nå er tidligere eid av et eldre par og sannsynligvis brukt der etter.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeMan 15 Feb 2010 - 23:04

JanP skrev:
Tenk om man kunne få samlet 5-6 vogner av ca. samme størrelse og innredning og med Alde. Ta de med på vinterfjellet og mål temperaturer ved gulv i sittegruppe, vinduer, bad osv. Og samtidig sjekke f.eks oksygeninnholdet i lufta (sier mye om frisklufttilførsel). Og sjekke hvor lang tid det tar til komfortemp i ei iskald vogn +++.
Ta med 2 nordiske vogner, og 2-3 av de mest solgte tyske og 1-2 av andre merker. Og rangerer disse opp mot hverandre. Hva gir mest for pengene, og kan de beste europeiske måle seg med de beste nordiske?
Aldri gjort, men biler testes inn og ut i alle aviser og blader. Men en skikkelig sammenligning av vintervogner har jeg aldri sett. Noen andre som har?

Se der ja, nå begynner vi og snakke om målbare enheter. Sammenligne fakta og ikke glemme økonomi. Alt annet testes på denne måten men ikke vogner.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeMan 15 Feb 2010 - 23:14

Disse testene har blitt utført!
Meget grundige og godt dokumentert med varmekamera, måling av energiforbruk under oppvarming, målinger av overflate temp. på møbler og luft, luftfuktighet (luftsirkulasjon) + en god del til som jeg ikke husker!

Tyske Camping, Car & Caravan hadde et par tester for noen år siden.
Ble vel ikke så veldig overraskene resultater: Nordisk best, kontinental med Truma bedre enn kontinental med Alde.
Hadde kanskje blitt endret rekkefølge på kontinental med Alde vs. Truma nå, pga. bedre tilpassing til Alde.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeMan 15 Feb 2010 - 23:20

Thomas skrev:
Tom: Bl.a. derfor jeg tar visse forhold i mine uttalelser Smile Har ikke vært noe særlig borti LMC

JanP: Det er slik på min vogn også, liten flekk utenfor badet uten gulvvarme. Men har ikke følt det som noe stort savn akkurat der. Pleier ikke å "oppbevare" meg selv så lenge på den flekken Smile Hadde nok vært anderledes hvis jeg hadde hatt dusj.
Kvalitetsmessig synes jeg foreløpig Burstneren virker hakket bedre. MEN, nå er jo denne vogna 2007 mod, Dethleffsen jeg hadde var 2001 mod. Har jo skjedd en viss utvikling på disse årene. Men da den var i min eie var den 4-5 år gml. Hadde da flere "skranglete" hengsler. Synes også sittekomforten er ganske mye bedre i Burstneren. Dethleffsen så generelt mer "brukt" ut. Men vogna vi har nå er tidligere eid av et eldre par og sannsynligvis brukt der etter.

Men jeg har stort bad, og ei litt frossen kone som ikke liker kalde bad. Har dobbelt ullteppe i gulvet, det hjelper litt. Erfaringer fra 720 TK? 180692

Ser at det har skjedd mye på Dethleffs fra min 2000- mod og den jeg har i dag. Med skikkelig ventilasjon og styrofoam i vegger/tak ble den jo enda bedre fra 2007. Og veggene er også laget av tykk finer og heldigvis ikke sponplater som er finert, etter det jeg kan se. Litt skranglete hengsler, dette ble bedre fra 2007.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeMan 15 Feb 2010 - 23:24

Har ikke tittet så mye på nyere Dethleffs JanP. Aner ikke hva som er gjort i de senere år. Men, antar, som sagt, at det er skjedd en del siden min 2001 mod ble prod Smile Eller, håper det er skjedd en del Smile Kanskje de endret på de andre vognene etter at de begynte å prod "Snow"? De som er "ment" for skandinavia?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeMan 15 Feb 2010 - 23:25

jkl skrev:
Disse testene har blitt utført!
Meget grundige og godt dokumentert med varmekamera, måling av energiforbruk under oppvarming, målinger av overflate temp. på møbler og luft, luftfuktighet (luftsirkulasjon) + en god del til som jeg ikke husker!

Tyske Camping, Car & Caravan hadde et par tester for noen år siden.
Ble vel ikke så veldig overraskene resultater: Nordisk best, kontinental med Truma bedre enn kontinental med Alde.
Hadde kanskje blitt endret rekkefølge på kontinental med Alde vs. Truma nå, pga. bedre tilpassing til Alde.

Det som ble testet for 2-3 år siden er sikkert annerledes i dag. Skal man teste varmekomfort og få nogenlunde riktig forhold må alle ha det samme varmesystemet. Og nordiske leveres vel bare med Alde, altså Alde i alle vogner.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeMan 15 Feb 2010 - 23:29

Thomas skrev:
Har ikke tittet så mye på nyere Dethleffs JanP. Aner ikke hva som er gjort i de senere år. Men, antar, som sagt, at det er skjedd en del siden min 2001 mod ble prod Smile Eller, håper det er skjedd en del Smile Kanskje de endret på de andre vognene etter at de begynte å prod "Snow"? De som er "ment" for skandinavia?

Uten at jeg kjenner til så mye var vel Snow en slags banebryter. Utenom vannbåren varme i Snow er ihvertfall min vogn og mange andre modeller laget over samme lesten med hensyn til air-plus.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeMan 15 Feb 2010 - 23:32

Det ble testet Alde mot Alde mot Truma.
Resultatet hadde sikkert blitt annerledes i dag.
Men jeg tror det blir lagt en mer penger i reklame enn produkt utvikling.
Kosmetiske endringer regner jeg ikke som produktutvikling.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeMan 15 Feb 2010 - 23:51

Jkl: Om AirPlus er kosmetiske endringer som du skriver, er vel dette en produktutvikling. Som det er skrevet flere ganger av andre er det viktig at luften sirkulerer om man skal få varme i ei vogn.
Fant en tråd der Vegard gikk gjennom Hobby, og beskrev de små åpningene under seng/sittegruppe, samt at gardiner stengte for luft fra konvektorer. Blir ikke så særlig varmt da! Så riktig luftgjennomstrømming er i høyeste grad produktutvikling. Mener nå jeg, men jeg er ganske fersk som caravanist. Men jeg ser hva som fungerer allikevel. Erfaringer fra 720 TK? Icon_smile Erfaringer fra 720 TK? Icon_smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeTir 16 Feb 2010 - 0:00

JanP
Tror du misforstod litt her.

Airpluss er IKKE kosmetiske endringer!!
Men det har ikke vært store endringer mht. lufting og konstruksjon for Alde i en del vogner de siste mange år!!
Bare nytt indirekte lys og fancy tv-skap.

Dethleffs er en av de beste (kanskje best?) på tilpassing til Alde, bare så det er sagt.

NB: Dethleffs var ikke med i testen jeg viste til!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeTir 16 Feb 2010 - 0:03

Indirekte blått lys er bærre lækkert. Som i Concorde biler og noen hobby!!! (Eller grøss og gru for min del).

Det er noen indirekte lys på min vogn, men ikke noe sjenerende. Lyslist over sittegruppe og seng er ok for min del
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeTir 16 Feb 2010 - 0:06

jkl skrev:
JanP
Tror du misforstod litt her.

Airpluss er IKKE kosmetiske endringer!!
Men det har ikke vært store endringer mht. lufting og konstruksjon for Alde i en del vogner de siste mange år!!
Bare nytt indirekte lys og fancy tv-skap.

Dethleffs er en av de beste (kanskje best?) på tilpassing til Alde, bare så det er sagt.

NB: Dethleffs var ikke med i testen jeg viste til!
støtter siste linja 100%
tror ikke det er noen av de kontinentale som kan hamle opp med dethleffs på noen måter lengre når det gjelder kvalitet og tilpassninger for at ting skal funke slik de skal
har jo vært og tittet rundt om en del på vogner og sett spesifikt etter det tekniske angående hvordan ting er montert og dimensjonert med tanke på åpninger her og der, antall og plassering på konvektorer og lignende
men vannrørene har ikke tyskerne forstått seg helt på riktig enda selv på vogner som liksom skal være skreddersydd for vinterbruk
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeTir 16 Feb 2010 - 0:13

Jan skrev:

har jo vært og tittet rundt om en del på vogner og sett spesifikt etter det tekniske angående hvordan ting er montert og dimensjonert med tanke på åpninger her og der, antall og plassering på konvektorer og lignende
men vannrørene har ikke tyskerne forstått seg helt på riktig enda selv på vogner som liksom skal være skreddersydd for vinterbruk

Det var presist det jeg mente i innlegget over! Hadde de bare giddet å konstruere en vogn med bra inneklima, men nei da! Slenger på et par klistermerker med "Nordic Edition" osv... men det meste er som i fjor og forfjor og året derfør igjen Mad
Bortsett fra litt nytt pynt og fjas Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeTir 16 Feb 2010 - 0:18

jkl skrev:
Jan skrev:

har jo vært og tittet rundt om en del på vogner og sett spesifikt etter det tekniske angående hvordan ting er montert og dimensjonert med tanke på åpninger her og der, antall og plassering på konvektorer og lignende
men vannrørene har ikke tyskerne forstått seg helt på riktig enda selv på vogner som liksom skal være skreddersydd for vinterbruk

Det var presist det jeg mente i innlegget over! Hadde de bare giddet å konstruere en vogn med bra inneklima, men nei da! Slenger på et par klistermerker med "Nordic Edition" osv... men det meste er som i fjor og forfjor og året derfør igjen Mad
Bortsett fra litt nytt pynt og fjas Rolling Eyes
men de er jo pene å se på da
men litt dumt at man fremdeles må gjøre fysiske endringer på vogner, som nå jo er kommet ganske nært de nordiske i pris, for at man ikke skal få problemer med at det fryser når det blir veldig kaldt.
men det ser heldigvis ut som om forhandlerne begynner å bli klar over at flere og flere vogner brukes hele året, og krever at fabrikkene forbedrer seg, noe de jo og gjør, bare litt for sakte.
kan da ikke være så fryktelig vanskelig å montere en ting over i stedet for under osv scratch
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeTir 16 Feb 2010 - 0:30

jkl: Det blir litt som på varmepumper. "Nordic edition" "beregnet på nordisk klima" osv. Noen merker og versjoner stemmer dette på, bl annet Toshiba som jeg har. mens andre ganger ser det ut til at lappen er klistret på. Og folket lar seg lure og går fem på. Erfaringer fra 720 TK? Icon_lol

Og en forhandler skal selge, men lever kanskje litt lenger om han veileder også? Nettopp et forum som dette er viktig for de som vurderer å kjøpe seg vogn. Les og lær av det som er samlet her, det ville ha hjulpet mange.

Ikke mange tenker over at med samme tykkelse av Styropor og styrofoam med høy tetthet, er varmetapet pr kvm opptil 30-40% høyere. Og med rundt 30 kvm bare i gulv- og takflate i en ganske stor vogn blir det merkbar forskjell i varmetap (med en tempforskjell på 40 gr blir det fort noen hundre watt)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeTir 16 Feb 2010 - 0:33

For de beste kontineltale hadde netto kostnaden vært mindre enn 1000,- ekstra å produsere så de er på høyde med Nordiske, men av en eller annen grunn GIDDER tyskene ikke. Ikke fortell meg at de ikke kan bedre!!

Men de fleste som selger "Vinter edition" har ikke gjort noen spesielle tilpasninger i det hele tatt.
Bare klistermerke og + 40.000,- og DET er tragisk!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeTir 16 Feb 2010 - 0:40

Jan skrev:
[]men de er jo pene å se på da
men litt dumt at man fremdeles må gjøre fysiske endringer på vogner, som nå jo er kommet ganske nært de nordiske i pris, for at man ikke skal få problemer med at det fryser når det blir veldig kaldt.
men det ser heldigvis ut som om forhandlerne begynner å bli klar over at flere og flere vogner brukes hele året, og krever at fabrikkene forbedrer seg, noe de jo og gjør, bare litt for sakte.
kan da ikke være så fryktelig vanskelig å montere en ting over i stedet for under osv scratch



Joda, det er vanskelig å endre. Det ser vi nesten alltid. Dessverre.
Men nå går det mot telefrie dager igjen. Da glemmer en frosne slanger til neste vinter. Erfaringer fra 720 TK? Icon_cool Erfaringer fra 720 TK? Icon_cool
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeTir 16 Feb 2010 - 0:54

JanP skrev:
Jan skrev:
[]men de er jo pene å se på da
men litt dumt at man fremdeles må gjøre fysiske endringer på vogner, som nå jo er kommet ganske nært de nordiske i pris, for at man ikke skal få problemer med at det fryser når det blir veldig kaldt.
men det ser heldigvis ut som om forhandlerne begynner å bli klar over at flere og flere vogner brukes hele året, og krever at fabrikkene forbedrer seg, noe de jo og gjør, bare litt for sakte.
kan da ikke være så fryktelig vanskelig å montere en ting over i stedet for under osv scratch



Joda, det er vanskelig å endre. Det ser vi nesten alltid. Dessverre.
Men nå går det mot telefrie dager igjen. Da glemmer en frosne slanger til neste vinter. Erfaringer fra 720 TK? Icon_cool Erfaringer fra 720 TK? Icon_cool
nei feil tankegang
det går mot varmere tider, og da er det hyggeligere å gjøre endringer på vogna slik at den er bedre rustet til å svare til våre krav og forventninger neste sesong
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeTir 16 Feb 2010 - 15:26

Jan skrev:
nei feil tankegang
det går mot varmere tider, og da er det hyggeligere å gjøre endringer på vogna slik at den er bedre rustet til å svare til våre krav og forventninger neste sesong.


Ja, slik er det, ja. Beklager! Erfaringer fra 720 TK? Icon_cheers Erfaringer fra 720 TK? Sleep
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeTir 16 Feb 2010 - 16:01

JanP skrev:
Jkl: Om AirPlus er kosmetiske endringer som du skriver, er vel dette en produktutvikling. Som det er skrevet flere ganger av andre er det viktig at luften sirkulerer om man skal få varme i ei vogn.
Fant en tråd der Vegard gikk gjennom Hobby, og beskrev de små åpningene under seng/sittegruppe, samt at gardiner stengte for luft fra konvektorer. Blir ikke så særlig varmt da! Så riktig luftgjennomstrømming er i høyeste grad produktutvikling. Mener nå jeg, men jeg er ganske fersk som caravanist. Men jeg ser hva som fungerer allikevel. Erfaringer fra 720 TK? Icon_smile Erfaringer fra 720 TK? Icon_smile

Bare vær klar over at Vegard HATER Hobby Very Happy Jeg digger Hobby, vannmåler og greier Twisted Evil
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeTir 16 Feb 2010 - 16:06

Jan skrev:
jkl skrev:
JanP
Tror du misforstod litt her.

Airpluss er IKKE kosmetiske endringer!!
Men det har ikke vært store endringer mht. lufting og konstruksjon for Alde i en del vogner de siste mange år!!
Bare nytt indirekte lys og fancy tv-skap.

Dethleffs er en av de beste (kanskje best?) på tilpassing til Alde, bare så det er sagt.

NB: Dethleffs var ikke med i testen jeg viste til!
støtter siste linja 100%
tror ikke det er noen av de kontinentale som kan hamle opp med dethleffs på noen måter lengre når det gjelder kvalitet og tilpassninger for at ting skal funke slik de skal
har jo vært og tittet rundt om en del på vogner og sett spesifikt etter det tekniske angående hvordan ting er montert og dimensjonert med tanke på åpninger her og der, antall og plassering på konvektorer og lignende
men vannrørene har ikke tyskerne forstått seg helt på riktig enda selv på vogner som liksom skal være skreddersydd for vinterbruk

Har nå en ADAC test friskt i minne hvor Lefsa tapte terreng for både Fendt og Tabbert. Link finner du på hjemmesiden min.
http://tomrs.webs.com/
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeTir 16 Feb 2010 - 16:18

Fint navn du har på vogna til Jan Ole.......

Blue lefse skulle tatt seg ut.


Ok, visste ikke noe om at Vegard sitt hat stikker dypt. Noen vogner er vel dårligere konstruert eller har litt enklere løsninger. Helt vel frivillig hva man kjøper. Jeg hater ikke alt jeg ikke liker; har andre, positive ting å bruke energi på (jada, vannslanger i "lefsa" mi er glemt).
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeTir 16 Feb 2010 - 16:21

Er det virkelig vannmåler i Hobby'n? Standard? All Inclusive? Uten tillegg, direkte fra fabrikk? Hmm.
Dethleffs vurderer å ta det med som oppsjon i 2018, men en må være tidlig ute har jeg hørt. (Tror at Hobby kunne avse noen utgående modeller....).

Her er vannmåleren som kommer i 2011 (ventes en noe forbedret utgave om et par år, muligens med fjernavlesning innen 2018):

Erfaringer fra 720 TK? 597791224



Neste modell kan være denne:

Erfaringer fra 720 TK? 0095737_PE234571_S3
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeTir 16 Feb 2010 - 16:30

JanP skrev:
Fint navn du har på vogna til Jan Ole.......

Blue lefse skulle tatt seg ut.


Ok, visste ikke noe om at Vegard sitt hat stikker dypt. Noen vogner er vel dårligere konstruert eller har litt enklere løsninger. Helt vel frivillig hva man kjøper. Jeg hater ikke alt jeg ikke liker; har andre, positive ting å bruke energi på (jada, vannslanger i "lefsa" mi er glemt).

Vegard er en fin type som har peiling på det meste når det gjelder vogner. Om mann går Hobby i sømmene er det ganske mange ting som mann kunne tenkt seg anderledes, (jeg begynner å bli sjør-i-huet som skriver slikt Laughing ). om mann er mer opptatt av og se etter kvalitet enn å campe. Nå har jeg hatt vogna siden 2006, har brukt den sommer og vinter. 2 turer til Venezia og det som har gått i stykker er 1 stykk omformer (garanti) og myggnettingen i døra knærta minstemann i sommer (ikke garanti). Dette er for meg helt akseptabelt. Jeg har også limt noen detaljer på badet pga at noen har forsøkt og dytte en litt for stor flaske inn i en litt for liten hylle.
Savner kanskje litt mer fokus på de gode campingopplevelsene cheers
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeTir 16 Feb 2010 - 16:41

Tom RS skrev:

Savner kanskje litt mer fokus på de gode campingopplevelsene cheers

Det nytter ikke Tom. Folk er mer opptatt av å ha den beste vogna enn å campe. Og hvem som har beste vogna får en aldri greie på, for folk liker forskjellige ting og har ulike behov når det gjelder bl.a. varme.......og ulike meninger om hva som er best......

Det en syns er bra er ikke nok for en annen........

Camper i den vogna vi har vi...... er fornøyd og koser oss.......kan anbefales Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeTir 16 Feb 2010 - 16:44

JanP skrev:
Er det virkelig vannmåler i Hobby'n? Standard? All Inclusive? Uten tillegg, direkte fra fabrikk? Hmm.
Dethleffs vurderer å ta det med som oppsjon i 2018, men en må være tidlig ute har jeg hørt. (Tror at Hobby kunne avse noen utgående modeller....).

Her er vannmåleren som kommer i 2011 (ventes en noe forbedret utgave om et par år, muligens med fjernavlesning innen 2018):

Erfaringer fra 720 TK? 597791224



Neste modell kan være denne:

Erfaringer fra 720 TK? 0095737_PE234571_S3

lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol!

Nå flirer jeg så jeg får tårer i øynene her. Stakkars, stakkars Thomas når han ser dette. Jeg ga han en slikt litermål i gave her for en liten stund siden. Pent pakket inn med Burstner merke på. ..... Thomas: nå var det ikke jeg som startet hahahahahahaha
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeTir 16 Feb 2010 - 16:47

May-Britt skrev:
Tom RS skrev:

Savner kanskje litt mer fokus på de gode campingopplevelsene cheers

Det nytter ikke Tom. Folk er mer opptatt av å ha den beste vogna enn å campe. Og hvem som har beste vogna får en aldri greie på, for folk liker forskjellige ting og har ulike behov når det gjelder bl.a. varme.......og ulike meninger om hva som er best......

Det en syns er bra er ikke nok for en annen........

Camper i den vogna vi har vi...... er fornøyd og koser oss.......kan anbefales Very Happy

Takk May-Britt. Sånn skal det være.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitimeTir 16 Feb 2010 - 17:05

Takk Tom RS og MayBritt, jeg tar opp hansken og starter en ny tråd; "Den gode campingopplevelsen".

Kanskje på tide at det kommer en slik tråd??
Til Toppen Go down
Sponsored content





Erfaringer fra 720 TK? Empty
PosteTema: Re: Erfaringer fra 720 TK?   Erfaringer fra 720 TK? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Erfaringer fra 720 TK?
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Erfaringer med wee camp.
» Erfaringer med Fendt
» Erfaringer med LifeCamp?
» Erfaringer med Bjølseth
» Cabby 620 f2c/f2b erfaringer

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: DETHLEFFS-
Gå Til: