CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kvalitet Solifer

Go down 
+21
Nordland
ulven
Camelot
Redneck
Permafrost
Camping Kai
John Martin
Tommy
Hansen
Fjellcamping
Tasle
Svein Tore
DagV
Sten Rune
Jan Ole
Pondus
Jan
Ronny
Legacy
Lars Egil
Johnny
25 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3 ... , 9, 10, 11  Next
AvInnlegg
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeLør 1 Mar 2008 - 13:35

Fjellcamping skrev:
Vegard
...
Og ja, det blir alltid dyrere enn man hadde planlagt!

Ikke nok med alt det man har bestilt som ekstrautstyr for flerfoldige 10-tusen kroner til en ny Solifer 630, som i mitt tilfelle - så er tilleggsbudsjettet for det man trenger, på ytterligere 50 tusen ! Sad
Radio, TV, kopper og kar, løper på gulvet og bak i dusjrommet og ditt og datt...

Men dæger'n - nå er det bare 1 måned og 23 dager igjen til vi henter og innvier Solifer'en.. Kvalitet Solifer - Page 10 653975
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeLør 1 Mar 2008 - 13:40

Tasle

er helt normalt det der...... kan alt om det....... så baller det på seg videre og..... som feks behov for større bil etc.... så gårdet et par hundre tusen til....... tusenlappene er som grågåsa...... de flyr i flokk...
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeLør 1 Mar 2008 - 13:44

Vegard:

Jeg ler meg skakk !! Laughing

Kjøpe forresten ny laptop i går med 17" skjerm- håper den kan brukes som TV i vogna. Med en USB "TV-kort". Ytterligere 8 tusen fløy avgårde!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeLør 1 Mar 2008 - 13:54

Tasle

livserfaring kalles det her...... en kjøper vogn for det er så greit..... og utnytter jo bilen maksimalt..... så finner en ut at litt større bil, hadde vært greit, fordi en i grunn er litt over på vekta.... ny bil kjøpes, med høyere hengervekt..... men så ser en ei litt større vogn, som var sabla grei..... og den kan en jo kjøpe, for en har jo litt å gå på med bilen.... så kjøper en vogna, og utnytter vekta.... men det ble litt lite å gå på, så en er i grunnen litt over..... ny bil kjøpes, med god margin på vekta.... for en skal jo ikke ha større vogn..... men så skjer det.....-igjen, en går på ei messe...... og finner ei vogn.... jo, den kan en jo kjøpe, for en har bil til det..... og så er det ny runde......

og hver gang, drar det med seg hauger av annet, telt, forteltsmøbler, plattinger og utstyr.....

Jeg kan alt om det der..... mine stikkord er 495-560-650-790..... men det er gøy og........
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeLør 1 Mar 2008 - 14:10

Vegard skrev:
Tasle

livserfaring kalles det her...... en kjøper vogn for det er så greit..... og utnytter jo bilen maksimalt..... så finner en ut at litt større bil, hadde vært greit, fordi en i grunn er litt over på vekta.... ny bil kjøpes, med høyere hengervekt..... men så ser en ei litt større vogn, som var sabla grei..... og den kan en jo kjøpe, for en har jo litt å gå på med bilen.... så kjøper en vogna, og utnytter vekta.... men det ble litt lite å gå på, så en er i grunnen litt over..... ny bil kjøpes, med god margin på vekta.... for en skal jo ikke ha større vogn..... men så skjer det.....-igjen, en går på ei messe...... og finner ei vogn.... jo, den kan en jo kjøpe, for en har bil til det..... og så er det ny runde......

og hver gang, drar det med seg hauger av annet, telt, forteltsmøbler, plattinger og utstyr.....

Jeg kan alt om det der..... mine stikkord er 495-560-650-790..... men det er gøy og........

Hehe... Sånne som du burde vært sperret inne på Åsgård (Reitgjerdet)!
Laughing Huff, jeg gruer meg til å kjøpe utendørsutstyret, bord, stoler etc. Men vi er jo bare to, og også to om utgiftene heldigvis
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeLør 1 Mar 2008 - 14:13

Tasle skrev:
Vegard skrev:
Tasle

livserfaring kalles det her...... en kjøper vogn for det er så greit..... og utnytter jo bilen maksimalt..... så finner en ut at litt større bil, hadde vært greit, fordi en i grunn er litt over på vekta.... ny bil kjøpes, med høyere hengervekt..... men så ser en ei litt større vogn, som var sabla grei..... og den kan en jo kjøpe, for en har jo litt å gå på med bilen.... så kjøper en vogna, og utnytter vekta.... men det ble litt lite å gå på, så en er i grunnen litt over..... ny bil kjøpes, med god margin på vekta.... for en skal jo ikke ha større vogn..... men så skjer det.....-igjen, en går på ei messe...... og finner ei vogn.... jo, den kan en jo kjøpe, for en har bil til det..... og så er det ny runde......

og hver gang, drar det med seg hauger av annet, telt, forteltsmøbler, plattinger og utstyr.....

Jeg kan alt om det der..... mine stikkord er 495-560-650-790..... men det er gøy og........

Hehe... Sånne som du burde vært sperret inne på Åsgård (Reitgjerdet)!
Laughing Huff, jeg gruer meg til å kjøpe utendørsutstyret, bord, stoler etc. Men vi er jo bare to, og også to om utgiftene heldigvis

Tasle

lol! lol! lol! bare vent..... det skjer nok deg og...... selv om du nå sier ALDRI I LIVET..... vi kan prates om den saken om 15 år...... og se tilbake, på åssen det blei.....

jeg er slettes ikke aleine om disse erfaringene......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeLør 1 Mar 2008 - 14:44

Tove skrev:
http://www.emotor.se/nyheter/visa.php?1448

Dette er kanskje en av grunnene til at Solifern er så utrolig bra å ha etter bilen i normale hastigheter...? Kvalitet Solifer - Page 10 897742 Kvalitet Solifer - Page 10 897742
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeLør 1 Mar 2008 - 14:50

Sten skrev:
Tove skrev:
http://www.emotor.se/nyheter/visa.php?1448

Dette er kanskje en av grunnene til at Solifern er så utrolig bra å ha etter bilen i normale hastigheter...? Kvalitet Solifer - Page 10 897742 Kvalitet Solifer - Page 10 897742

Jepp....Kvalitet Solifer - Page 10 928394 Kvalitet Solifer - Page 10 928394 Kvalitet Solifer - Page 10 928394 Kvalitet Solifer - Page 10 928394
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeLør 1 Mar 2008 - 15:53

Vegard skrev:

lol! lol! lol! bare vent..... det skjer nok deg og...... selv om du nå sier ALDRI I LIVET..... vi kan prates om den saken om 15 år...... og se tilbake, på åssen det blei.....

jeg er slettes ikke aleine om disse erfaringene......

Jeg tipper denne vogna blir den siste, min alder tatt i betraktning. Men dere som enda er unge(r) har hele livet til å sløse bort penger.

Fra spøk til alvor: Jeg startet jo for 25 år siden med ei Hobby ca. 550. Deretter, da ungene ble kvitt bleiene, ble det en ny Hobby, ca. 620. På den tida tura man rundt i Norden med en bensin-Volvo med V19 motor på 98 hk som slepevogn.

Jeg kjenner godt til at man ønsker "større og bedre"! Og hvis vi prates om 15 år, så blir det vel bare babling og ralling fra min side! Laughing
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeLør 1 Mar 2008 - 16:01

Sten skrev:
Tove skrev:
http://www.emotor.se/nyheter/visa.php?1448

Dette er kanskje en av grunnene til at Solifern er så utrolig bra å ha etter bilen i normale hastigheter...? Kvalitet Solifer - Page 10 897742 Kvalitet Solifer - Page 10 897742

Sten

utrolig bra, og utrolig bra..... hva legger du i det da????? Kjørte Solifer og en del andre vogner i høst, og jeg kan på ingen måte si Solifer stakk seg spesiellt fram..... den var blandt de bedre, men at den overgår andre som og er gode på bilen, er jeg ikke sikker på...... men kan ikke si det var noen WOW-opplevelse, fermfor en del av de andre jeg kjørte.....

Forbruksmessig registrerte eg heller ingen særlig forskjell mellom noen av vognene, men de veide jo forskjellig, og jeg kjørte ikke noe øko-løp for å sjekke dette..... jeg kjørte vel Solifer 32 mil, altså ingen lang tur....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeLør 1 Mar 2008 - 16:06

Vegard skrev:
Sten skrev:
Tove skrev:
http://www.emotor.se/nyheter/visa.php?1448

Dette er kanskje en av grunnene til at Solifern er så utrolig bra å ha etter bilen i normale hastigheter...? Kvalitet Solifer - Page 10 897742 Kvalitet Solifer - Page 10 897742

Sten

utrolig bra, og utrolig bra..... hva legger du i det da????? Kjørte Solifer og en del andre vogner i høst, og jeg kan på ingen måte si Solifer stakk seg spesiellt fram..... den var blandt de bedre, men at den overgår andre som og er gode på bilen, er jeg ikke sikker på...... men kan ikke si det var noen WOW-opplevelse, fermfor en del av de andre jeg kjørte.....

Forbruksmessig registrerte eg heller ingen særlig forskjell mellom noen av vognene, men de veide jo forskjellig, og jeg kjørte ikke noe øko-løp for å sjekke dette..... jeg kjørte vel Solifer 32 mil, altså ingen lang tur....

Ok, ok... ...jeg får moderere meg til å si best i stedet for utrolig bra Kvalitet Solifer - Page 10 897742 Kvalitet Solifer - Page 10 897742 Kvalitet Solifer - Page 10 897742
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeLør 1 Mar 2008 - 16:23

Sten skrev:
Vegard skrev:
Sten skrev:
Tove skrev:
http://www.emotor.se/nyheter/visa.php?1448

Dette er kanskje en av grunnene til at Solifern er så utrolig bra å ha etter bilen i normale hastigheter...? Kvalitet Solifer - Page 10 897742 Kvalitet Solifer - Page 10 897742

Sten

utrolig bra, og utrolig bra..... hva legger du i det da????? Kjørte Solifer og en del andre vogner i høst, og jeg kan på ingen måte si Solifer stakk seg spesiellt fram..... den var blandt de bedre, men at den overgår andre som og er gode på bilen, er jeg ikke sikker på...... men kan ikke si det var noen WOW-opplevelse, fermfor en del av de andre jeg kjørte.....

Forbruksmessig registrerte eg heller ingen særlig forskjell mellom noen av vognene, men de veide jo forskjellig, og jeg kjørte ikke noe øko-løp for å sjekke dette..... jeg kjørte vel Solifer 32 mil, altså ingen lang tur....

Ok, ok... ...jeg får moderere meg til å si best i stedet for utrolig bra Kvalitet Solifer - Page 10 897742 Kvalitet Solifer - Page 10 897742 Kvalitet Solifer - Page 10 897742

Sten

lol! lol! lol! jeg hadde i hvertfall ikke klart å si at "dette må være Solifer, om jeg ikke visste hvilken vogn som hang på bilen..... merker jo forskjeller, men at en er så mye bedre enn, de andre, klarer ikke jeg og kjenne......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeSøn 2 Mar 2008 - 17:09

Sten
Den neste blir vel at det er like mye luftmotstand i en Ferrari og en Hi Ace............
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeSøn 2 Mar 2008 - 17:26

ks skrev:
Sten
Den neste blir vel at det er like mye luftmotstand i en Ferrari og en Hi Ace............

ks

hvor mange kroner tror du at du sparer ved å kjøre en solifer til Oslo og opp igjen, kontra ei Hobby feks, med samme vekt????

dette erså lite, at det er mere å hente i en svært bevisst økonomisk kjøring......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeSøn 2 Mar 2008 - 17:32

Vegard.

Ingen tvil om at Solifer er en av de beste vognene å trekke,men jeg kan ikke huske at jeg sparte så mye drivstoff i forhold til de andre merkene jeg har hatt.

Men en flott balanse var det i 670'ene og 500'en vår av det merket.

Og apropos Hi-ace som KS nevnte her.Når man hekter den foran vogna,tar den mye av luftmotstanden som normalt sett vogna skulle ha tatt,og dermed spiller ikke vognas aerodynamikk SÅ mye inn,som ved en vanlig personbil som trekkbil.

Jeg er ingen aerodynamikk-forsker,men har hatt noen vogner og Hi-acer i min tid.Særlig den nye Hi-acen var en drøm å dra med.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeSøn 2 Mar 2008 - 17:51

Arve
cheers cheers cheers cheers cheers
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeSøn 2 Mar 2008 - 17:56

Jeg har, etter å ha tenkt meg om, aldri kjørt billigere med vogn enn etter at vi kjøpte Solifer.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeSøn 2 Mar 2008 - 17:58

Sten skrev:
Jeg har, etter å ha tenkt meg om, aldri kjørt billigere med vogn enn etter at vi kjøpte Solifer.....

ja..... det går nok billigere med soliferen på slep, enn uten...... merkelig ikke jeg merka noe til dette da jeg trakk den soliferen....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeSøn 2 Mar 2008 - 18:01

Vegard skrev:
Sten skrev:
Jeg har, etter å ha tenkt meg om, aldri kjørt billigere med vogn enn etter at vi kjøpte Solifer.....

ja..... det går nok billigere med soliferen på slep, enn uten...... merkelig ikke jeg merka noe til dette da jeg trakk den soliferen....


lol! lol! lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeSøn 2 Mar 2008 - 18:09

Sten
Du tar helt feil når du sier at Solifer er den beste vogna å slepe, har hørt at den beste vogna å slepe er en vogn som ble produsert i Norge for en tid tilbake........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeSøn 2 Mar 2008 - 18:12

ks skrev:
Sten
Du tar helt feil når du sier at Solifer er den beste vogna å slepe, har hørt at den beste vogna å slepe er en vogn som ble produsert i Norge for en tid tilbake........

Hmmmm scratch scratch scratch scratch det har jeg ikke hørt noe om......

må være forhandler-mums det der........ Men her skal du ikke glemme Hobby, for den er ikke gal på bilen.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeSøn 2 Mar 2008 - 18:16

Vegard
Det er vel ingen vogner som er dårlig å slepe hvis man laster dem rett, men at noen er bedre enn andre er det ingen tvil om,
spesiellt etter "små" personbiler.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeSøn 2 Mar 2008 - 18:17

ks skrev:
Vegard
Det er vel ingen vogner som er dårlig å slepe hvis man laster dem rett, men at noen er bedre enn andre er det ingen tvil om,
spesiellt etter "små" personbiler.

Enig det..... men hobby har overraska meg mest der.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeSøn 2 Mar 2008 - 19:03

KS.

Hehe,du er ikke lei deg når jeg skryter av Toyota nei !!!!

Hi-ace og Finlandia 670 var en drømmekombinasjon på veien faktisk.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeSøn 2 Mar 2008 - 19:08

Arve
Du er en meget foruftig mann! cheers cheers cheers cheers
Til Toppen Go down
Legacy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Antall Innlegg : 339
Registration date : 19.07.2007

Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeSøn 2 Mar 2008 - 19:09

titta på den 670`en Arve, og fikk samma intrykket som du beskrev. Kona er dog på glid når det gjelder å velge litt større enn vi først hadde planlagt.

Skal muligens se på etpar Polar 590, en GSE og en jeg ikke veit hva er av utgave. Og så skal jeg mulgens titte på en 670 i morra som visst skal være veldig bra...

Så får vi se...

Legacy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeSøn 2 Mar 2008 - 19:10

ks.

Jepp,og er det noe alle her inne er enige om,så er det vel nettopp det.Hehe.
Til Toppen Go down
Legacy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Antall Innlegg : 339
Registration date : 19.07.2007

Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeTir 11 Mar 2008 - 17:27

Er det noen som vil forsøkte å tippe hva rett pris for en 1997-1998 modell Solifer Goldie 580 bør ligge på ?

Disse årsmodellene har redselfulle putetrekk, men det kan jo endres...

Legay
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeFre 21 Mar 2008 - 1:18

Heisann! Fant fram til dette forumet jeg også etterhvert... Har lest Solifertråden... MÅ komme med noen kommentarer...

Solifer kjedelig? Tja.. Er enig med Arve at med den gamle Artic-serien som kom i 83 var rett å slett nyskapende! Tror nok det er litt vanskeligere å tenke nytt nå som Solifer og Polar er samme konsern.

Hvorfor selger ikke Solifer så bra lenger? Jeg tror det har med vektbestemmelsene som har blitt endret i de senere åra. I "Gamle dager" hadde man kun lov til å dra 80% av egenvekta til bilen. Dette var vel på 80-tallet. En relativt stor familiebil veide da i overkant av 1200kg. Det sier seg selv at lette vogner var mer etterspurt. Nå har jo de aller fleste familiebilene lov å dra 1500kg, mange oppimot 1800-2000kg også. Vekt er derfor ikke så viktig lengre... Mange ligger fast også..

Jeg har en Solifer 2005 artic 560 NS, samt en Toyota Avensis 2000mod 1.6l bensin. Problemet mitt var/er at tilhengervekten på Toyota er "latterlig" lave. 1300kg er det på mitt eksemplar, og det er forsåvidt nok på en 1.6l. Men det er jo det samme med nyere Avensis-modeller også..

For oss som ønsket oss en vintervogn med 5 faste liggeplasser, ja da ble ikke valget så vanskelig... Det finnes ikke noen andre en Solifer da, med unntak av den minste Kabe'n muligens? Jeg er mottakelig for forslag...

Om vogna:

Positivt:
*Lett + aerodynamisk - 1150kg tørrvekt - Vogna er 227 bred.
*5 faste liggeplasser (dobbelseng + fastkøye + Skapkøye
*2 sittegrupper - En liten gruppe bak hvor unga kan leke
*God varmekomfort. Kan f.eks koble ut soveromsdelen slik at denne er kjølig.

Negativt:
*Liten rundsitte - Vi er 2 voksne + 2 barn. Det går greit å spise, men bruker kjøkkenbenk som avlastning.
*Når man går etter i sømmene så har man slurvet, iallefall på mitt eksemplar. Det går på benkene, og tilpasningen av f.eks "benkelukene". Av det som er synlig ser alt meget bra ut.
* Kun en av benkene er hengslet slik at de kan løftes opp. Dette er jo en av Soliferismene som jeg satte pris på.. Hvorfor er ikke de andre henglset?

En campingvogn er full av kompremisser. Selv skulle jeg ønske at jeg hadde en vogn som hadde 180 lange benker i hovedsalong. I tillegg til 2 faste køyer til barna samt en lekekrok for dem + en dobbelseng som er plassert midt i vogna. Slik at man kan snike seg opp uten at den bedre halvpart våkner. Badet må jo være i hele vognens bredde. I kjøkkenet forventer jeg å finne oppvaskmaskin, stekeovn og ett stort kjøleskap...Ønsker 255 bredde når vogna står i ro, men ønsker ikke at den skal være breiere enn bilen når jeg er på veien.... Og selvfølgelig. Den må ikke veie mer enn 1300kg.

For meg ble kompromisset Solifer Artic 560NS.

Om kvaliteten - Den er grei - noe er spinkelt, men det duger til vanlig bruk! det er ett minus mht byggekvalitet, men nå er jo min modell den første svenske vogna.. Har ikke studert de nyere modellene..

Til slutt - Jeg støtter meg til Legacy mht utalelser om størrelse på biler og kjøreegnskaper. At Solifer er i best mht aerodynamikk og kjøreegnskaper er jeg ikke i tvil om. At Vegard ikke merker så stor forskjell på vognene er vel ikke så rart... Santafe med skiboks dekker jo hele fronten på de aller fleste vogner uansett... Den brøyter jo all lufta i utgangspunktet..

Når det gjelder ny vogn til deg så vil jeg anbefale S-serien. En S7 eller en S9 i 230 bredde burde passe deg bra vil jeg tro ;o) Disse burde du kunne få til ca 100000kr. Når det gjelder Goldie så var det en av drømmevognene mine..., men den ble valgt bort. Den er faktisk bare 220 bred. Jeg syntes også at det var dum plassering av tv/Oppvaskbenk om jeg ikke husker feil...

Med min undermotoriserte Toyota holder jeg stort sett følge med trafikken. Skal innrømme at ved fjelloverganger så greier jeg nok ikke å holde fartsgrensen, men i det store og det hele så er det ikke jeg som ligger først... Jeg ligger som regel som nr 2 eller 3 i køa (og prøver å slippe folk forbi der dette passer) På flata kan jeg faktis bruke femtegiret, men må selvfølgelig gire en del ...

Forumet her ser forresten veldig bra ut.. Det har vært dødt på ncc-klubben sine sider...

..og ja... Jeg er vel en av de som ganske sikkert bytter til en nyere Solifer.. Ble ett langt innlegg dette, men håper det går bra!

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8910
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeFre 21 Mar 2008 - 8:20

Tommy. Velkommen til caravanforum.
Som du skriver så er cv et kompromiss av løsninger. man velger det som for tiden passer inn. Tror nok også at soliferen er av kvalitet godt over gjennomsnittet. Og går det for tregt etter veien ja så får man tid til å se mere. Kvalitet Solifer - Page 10 928394
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeLør 3 Mai 2008 - 21:10

Klart vekt og aerodynamikk har noe og si, spesiellt i mitt tilfelle med en motorsvak og relativt liten trekkvogn. men tiltross for min lille franskmann går det kjempefint å dra vogna, dette tilskriver jeg helt klart vognas egenskaper....
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeLør 17 Mai 2008 - 21:35

må skrive noen ord her nå.
har vært og gått denne vogna svært nøye etter i sømmene
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12226389&sid=1cabJTXV2377737&pos=38&tot=239&page=2
har hele tiden hatt kabe som favoritt utseendemessig av de nordiske vognene, men dette er nå drastisk endret.
er første gangen jeg var inne i ei så ny solifer, og jeg følte meg umiddelbart hjemme i den.
siden jeg har kikket så mye på kabe er det naturlig å sammenligne med den, og det jeg ser er at solifer er en mye mer moderne og praktisk vogn hva løsninger og design angår.
vogna er varmere i treverket og farger, og har flere utrolig smarte smådetaljer.
som f,eks at alle høye skapdører er litt bue på slik at når de er igjen så står de litt i spenn, og kan dermed ikke stå å skrangle når man beveger seg av diverse årsaker inni vogna.
putene var en drøm å sitte på i rundsittern (sammenlignet med vår LMC) men senga er ikke prøvd, bare tatt på og sittet i.
en svært godt gjennomtenkt vogn som for meg nå fremstår som et bedre alternativ for oss enn kabe gjør.
skader jo ikke at det ikke er krokenvogn heller da i følge enkelte her på forumet
må og nevne samtidig at bildene lyver svært mye her i annonsen, for vogna er lysere inni, og gulvet er absolutt ikke så mørkt som bildene skal ha det til
Til Toppen Go down
John Martin




Antall Innlegg : 9
Localisation : Stjørdal
Registration date : 17.05.2008

Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 0:02

Vi kjøpte oss en overligger solifer 600 i forrige uke. Installerte denne mot spikertelt på fredag, og er svært godt fornøyd så langt. Liker interiøret, samt varme effekten svært godt. Har fram til nå hatt Hobby og Fendt. Det er ingen tvil om at varme komforten er mye bedre i Solifern. Tror muligens dette kan skyldes at man får en god følelse av varme med vannbåren varme i gulv i forhold til folien som har vært på våre tidligere vogner. I tillegg til varmen så falt vi for luftelyrene / lukene. De gir god lufting uten at man må åpne vinduene. På Hobbyen og Fendten måtte vi ha rullegardinene delvis åpen for å få inn godt med luft.

Når det gjelder fronten som buer kraftig og er ganske så lav når man sitter i hjørnet på sittegruppa tror jeg ikke dette blir noe problem.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 0:18

Jan skrev:
må skrive noen ord her nå.
har vært og gått denne vogna svært nøye etter i sømmene
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12226389&sid=1cabJTXV2377737&pos=38&tot=239&page=2
har hele tiden hatt kabe som favoritt utseendemessig av de nordiske vognene, men dette er nå drastisk endret.
er første gangen jeg var inne i ei så ny solifer, og jeg følte meg umiddelbart hjemme i den.
siden jeg har kikket så mye på kabe er det naturlig å sammenligne med den, og det jeg ser er at solifer er en mye mer moderne og praktisk vogn hva løsninger og design angår.
vogna er varmere i treverket og farger, og har flere utrolig smarte smådetaljer.
som f,eks at alle høye skapdører er litt bue på slik at når de er igjen så står de litt i spenn, og kan dermed ikke stå å skrangle når man beveger seg av diverse årsaker inni vogna.
putene var en drøm å sitte på i rundsittern (sammenlignet med vår LMC) men senga er ikke prøvd, bare tatt på og sittet i.
en svært godt gjennomtenkt vogn som for meg nå fremstår som et bedre alternativ for oss enn kabe gjør.
skader jo ikke at det ikke er krokenvogn heller da i følge enkelte her på forumet
må og nevne samtidig at bildene lyver svært mye her i annonsen, for vogna er lysere inni, og gulvet er absolutt ikke så mørkt som bildene skal ha det til

For et sammentreff Jan. Satt og så på akkurat den vogna der på nettet i dag og spekulerte på hvordan de hadde fått plass til det klesskapet mellom dobbeltsenga og køyene (er vel smalere seng). Bestemte meg da for å ta en tur inni den som står i Kristiansund. Jeg bare MÅ ha en titt inni der.......
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 0:21

May-Britt skrev:
Jan skrev:
må skrive noen ord her nå.
har vært og gått denne vogna svært nøye etter i sømmene
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12226389&sid=1cabJTXV2377737&pos=38&tot=239&page=2
har hele tiden hatt kabe som favoritt utseendemessig av de nordiske vognene, men dette er nå drastisk endret.
er første gangen jeg var inne i ei så ny solifer, og jeg følte meg umiddelbart hjemme i den.
siden jeg har kikket så mye på kabe er det naturlig å sammenligne med den, og det jeg ser er at solifer er en mye mer moderne og praktisk vogn hva løsninger og design angår.
vogna er varmere i treverket og farger, og har flere utrolig smarte smådetaljer.
som f,eks at alle høye skapdører er litt bue på slik at når de er igjen så står de litt i spenn, og kan dermed ikke stå å skrangle når man beveger seg av diverse årsaker inni vogna.
putene var en drøm å sitte på i rundsittern (sammenlignet med vår LMC) men senga er ikke prøvd, bare tatt på og sittet i.
en svært godt gjennomtenkt vogn som for meg nå fremstår som et bedre alternativ for oss enn kabe gjør.
skader jo ikke at det ikke er krokenvogn heller da i følge enkelte her på forumet
må og nevne samtidig at bildene lyver svært mye her i annonsen, for vogna er lysere inni, og gulvet er absolutt ikke så mørkt som bildene skal ha det til

For et sammentreff Jan. Satt og så på akkurat den vogna der på nettet i dag og spekulerte på hvordan de hadde fått plass til det klesskapet mellom dobbeltsenga og køyene (er vel smalere seng). Bestemte meg da for å ta en tur inni den som står i Kristiansund. Jeg bare MÅ ha en titt inni der.......

May britt

Du skulle jo tatt en titt på vogna til ej på Gol forrige helg , den er identisk.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kvalitet Solifer - Page 10 Empty
PosteTema: Re: Kvalitet Solifer   Kvalitet Solifer - Page 10 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kvalitet Solifer
Til Toppen 
Side 10 av 11Gå til side : Previous  1, 2, 3 ... , 9, 10, 11  Next
 Similar topics
-
» Kvalitet
» Kvalitet
» Kvalitet
» Hobby Kvalitet
» kvalitet/pris

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: SOLIFER-
Gå Til: