CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!

Go down 
+8
Ronny
Sten Rune
avantgarde
Thomas
livar
Jan Ole
Johnny
crazycampingfunn
12 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
crazycampingfunn




Antall Innlegg : 18
Registration date : 02.09.2010

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeTor 2 Sep 2010 - 20:26

Hei! Jeg har kjøpt meg vogn og jeg har noen spørsmål hvis noen her kunne vært hyggelige og hjelpet meg litt? Det er en Knaus 500 komfort, tror det er 1980 mod.


Planen var og bruke den i vinter noen som vet om det er mulig, er den vinterisolert? Planen var og bygge under rundt vognen med isolasjon som f.eks. isopor eller høyballer.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8910
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeTor 2 Sep 2010 - 20:33

crazycampingfunn skrev:
Hei! Jeg har kjøpt meg vogn og jeg har noen spørsmål hvis noen her kunne vært hyggelige og hjelpet meg litt? Det er en Knaus 500 komfort, tror det er 1980 mod.


Planen var og bruke den i vinter noen som vet om det er mulig, er den vinterisolert? Planen var og bygge under rundt vognen med isolasjon som f.eks. isopor eller høyballer.



Vinterisolert er vel en noe drøy påstand om campingvogner selv om noen og da spesielt nordiske er bedre isolert.
Men med litt tilpassing så går det selvsagt å bruke den vogn du nevner også vinterstid.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeTor 2 Sep 2010 - 20:37

Det må være lufting under vogna, der skal evt gass som måtte lekke fra oppvarmingssystem "renne" ut og dessuten skal ny luft inn i vogna den veien, derfor er det meget viktig å fjerne snø på helst to sider eller mer om vinteren.
Kjenner ikke denne vogna, men at du kan bruke den om vinteren er jeg helt sikker på. Om det blir litt eller veldig behagelig er en annen sak, men det kan du gjøre en god del med selv. Les litt på forumet og still gjerne konkrete spørsmål og du får garantert svar på det aller meste. Lykke til.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
crazycampingfunn




Antall Innlegg : 18
Registration date : 02.09.2010

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeTor 2 Sep 2010 - 22:49

Jeg tenker og bo i vogna mesteparten av vinteren så er litt viktig at jeg kan ha normal tempratur der og ikke fryse. Kan dere fortelle meg om det hadde vært lurt og bytte vognen i f.eks polar? Jeg tenkte også kansje legge isolasjonmatte på taket, om det hjelper?
Til Toppen Go down
crazycampingfunn




Antall Innlegg : 18
Registration date : 02.09.2010

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeSøn 5 Sep 2010 - 2:13

Hei er noen med meg her?? Jeg syns det er dårlig at ingen svarer på det jeg har spurt om, jeg henvendte meg her for at jeg regnet med at dette forumet ikke bare er til pynt!
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeSøn 5 Sep 2010 - 2:17

Gi nå folk litt tid da, er ikke alle som er innom flere ganger til dagen...
Kjenner ikke til vogntypen du har kjøpt selv
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeSøn 5 Sep 2010 - 6:32

Ekstra isolasjonsmatter utenpå vogna høres ikke ut som en god plan, ellers er du nok ganske alene om sånne planer, selv på dette forumet, det betyr at du gjerne må prøve og heller bringe dine erfarineger inn i forumet.
Det er forøvrig noe forskjell på en Polar og Knaus fra den tiden du spør om, på samme måte som det er det i dag.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeSøn 5 Sep 2010 - 8:59

crazycampingfunn skrev:
Hei! Jeg har kjøpt meg vogn og jeg har noen spørsmål hvis noen her kunne vært hyggelige og hjelpet meg litt? Det er en Knaus 500 komfort, tror det er 1980 mod.


Planen var og bruke den i vinter noen som vet om det er mulig, er den vinterisolert? Planen var og bygge under rundt vognen med isolasjon som f.eks. isopor eller høyballer.

Unnskyld meg hvis jeg er frekk, men mener du dette helt seriøst???
Til Toppen Go down
avantgarde
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
avantgarde


Male
Antall Innlegg : 22
Age : 52
Localisation : Stange
Registration date : 07.04.2009

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeSøn 5 Sep 2010 - 13:39

Thomas skrev:
crazycampingfunn skrev:
Hei! Jeg har kjøpt meg vogn og jeg har noen spørsmål hvis noen her kunne vært hyggelige og hjelpet meg litt? Det er en Knaus 500 komfort, tror det er 1980 mod.


Planen var og bruke den i vinter noen som vet om det er mulig, er den vinterisolert? Planen var og bygge under rundt vognen med isolasjon som f.eks. isopor eller høyballer.

Unnskyld meg hvis jeg er frekk, men mener du dette helt seriøst???

Litt ekstremsport detta her for min del, hadde nok delt skjebne med Robert Scott & Co om detta hadde vært meg.. Brrrrrrr Shocked
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeSøn 5 Sep 2010 - 13:54

kan hende det ikke er aktuellt lengre. Kan hende de har blitt venner igjen nå. Ha ha ha
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8910
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeSøn 5 Sep 2010 - 18:24

Bare for å si hva jeg tror med denne knausvogna vinterstid så blir det ikke så vellykket.
Uten elvarme i gulv så blir det gulvkaldt selv med tepper.
Og siden vogna sannsynligvis ikke er forberedt for vinterbruk så vil det bli mye kulderas fra vinduer/vegger.
Men opp til enhver å prøve.
Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Winter
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeSøn 5 Sep 2010 - 19:06


Jeg bruker min gamle vogn på vinteren. Men uten gulvvarme og vannbåren varme hadde jeg rett og slett ikke orka og brukt den på vinteren. Husker hvor kaldt det gulvet var på våren og høsten før jeg la gulvvarmen.... brrrrr.

Jeg har ett råd til deg: Bytt til den Polar'n.

PS! Jeg sier ikke at det ikke går å bruke den på vinteren...... men kos tror jeg neppe det blir..

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Caravan
Til Toppen Go down
crazycampingfunn




Antall Innlegg : 18
Registration date : 02.09.2010

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeSøn 5 Sep 2010 - 22:07

Jeg har hørt at hvis man bygger under isoperblokker i en ramme så det blir et passe stort rom under vognen så blir det ikke gulvkaldt, nå har jeg ikke prøvd dette selv. Saken er at jeg skal flytte om ca. en måned og da må jeg bo i vognen til jeg finner en leilighet som kan ta tid, håpet bare at noen her hadde gjort dette før meg så jeg slapp og gå på en smell. Er kansje lurere og spørre på polar siden på forumet da dem kansje er mer brukt om vinteren.


Men dere sier at det blir kaldt uten gulvvarme, har dere da prøvd og isolere under vognen? Sier seg selv at det blir kaldt hvis det er åpent under og ut.


Jeg setter veldig pris på alle svar på dette da jeg ikke får prøvd ut dette før kulden slår inn!



Sist endret av crazycampingfunn den Søn 5 Sep 2010 - 22:32, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeSøn 5 Sep 2010 - 22:26

Pga gass og lufting skal det IKKE være tettet under ei vogn!!!

Og nei, jeg har ikke prøvd gulv uten varme på vinteren, men det var kaldt gulv i april og i oktober..... så da trakk jeg den konklusjonen at det var enda kaldere på vinteren....

Men for all del, bare prøv, og del erfaringen du får med oss her inne. Wink

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Caravan


Sist endret av Sten Rune den Søn 5 Sep 2010 - 22:30, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeSøn 5 Sep 2010 - 22:29

Vogner skal ha lufting under,det er en del av sikkerhetsventilasjonen!. igjenkledning her kan føre til personskade!.... ikke gjør det!!!!..
Til Toppen Go down
crazycampingfunn




Antall Innlegg : 18
Registration date : 02.09.2010

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeSøn 5 Sep 2010 - 22:34

Sten Rune skrev:
Pga gass og lufting skal det IKKE være tettet under ei vogn!!!

Og nei, jeg har ikke prøvd gulv uten varme på vinteren, men det var kaldt gulv i april og i oktober..... så da trakk jeg den konklusjonen at det var enda kaldere på vinteren....

Men for all del, bare prøv, og del erfaringen du får med oss her inne. Wink



Er ikke så vanskelig og få til gulvvarme egentlig men hvor mye strøm går det, har du noe peiling?




Jeg bruker heller ikke gass i vognen så er vel ikke nøye om det er tett under, er vel i vogner med gass det er viktig?


Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeSøn 5 Sep 2010 - 22:42

Om du ikke har gass tilkoblet i det hele tatt så kan du jo tette det meste under....

Gulvvarmen min trekker ca 280w, og dekker hele gulvarealet. I de fleste vogner ligger det bare ei eller to striper med varmefolie midt på gulvet.

Rundt 60w/m2...

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Caravan
Til Toppen Go down
crazycampingfunn




Antall Innlegg : 18
Registration date : 02.09.2010

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeSøn 5 Sep 2010 - 22:44

Sten Rune skrev:
Om du ikke har gass tilkoblet i det hele tatt så kan du jo tette det meste under....

Gulvvarmen min trekker ca 280w, og dekker hele gulvarealet. I de fleste vogner ligger det bare ei eller to striper med varmefolie midt på gulvet.

Rundt 60w/m2...




280w , er det det du bruker når det er som kaldest? holder det normal innetemp?
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeSøn 5 Sep 2010 - 22:47

Jan Ole skrev:
Det må være lufting under vogna, der skal evt gass som måtte lekke fra oppvarmingssystem "renne" ut og dessuten skal ny luft inn i vogna den veien, derfor er det meget viktig å fjerne snø på helst to sider eller mer om vinteren.
Kjenner ikke denne vogna, men at du kan bruke den om vinteren er jeg helt sikker på. Om det blir litt eller veldig behagelig er en annen sak, men det kan du gjøre en god del med selv. Les litt på forumet og still gjerne konkrete spørsmål og du får garantert svar på det aller meste. Lykke til.

Som du ser i innlegg nr3 er det nevnt at innkledning under ikke må forekomme pga gass,at du overhodet ikke skal bruke gass kunne jo vært greit å nevne før innlegg nr16?...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeSøn 5 Sep 2010 - 22:51

Har også ca 300W. Er det under 10grader er det ikke så mye hjelp i gulvvarmen alene. Da forsvinner det meste. Må legge til at vi har originale tepper på hele gulet, samt noen tynne matter over dette. Det gjør at det blir noe mindre varme også.

Er det 10-15 minus hjelper det ikke noen verdens ting med gulvvarmen alene, da må jeg fyre med køl for å få opp tempen slik at ikke all maten blir frossenmat.
Til Toppen Go down
crazycampingfunn




Antall Innlegg : 18
Registration date : 02.09.2010

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeSøn 5 Sep 2010 - 23:21

Dere som har gulvvarme dere har ikke nevt om dere isolerer under, har dere bare varme og ikke isolasjon under er det ikke rart at varmen forsvinner? Kulden kommer utenifra ikke under bakken og opp!
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeMan 6 Sep 2010 - 8:51

crazycampingfunn skrev:
Sten Rune skrev:
Om du ikke har gass tilkoblet i det hele tatt så kan du jo tette det meste under....

Gulvvarmen min trekker ca 280w, og dekker hele gulvarealet. I de fleste vogner ligger det bare ei eller to striper med varmefolie midt på gulvet.

Rundt 60w/m2...




280w , er det det du bruker når det er som kaldest? holder det normal innetemp?

Nei. det er bare for å ha lunk i gulvet. Bruker 2kw i tillegg ved -15..... STOR forskjell på et hus og ei vogn....

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Caravan
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeMan 6 Sep 2010 - 8:55

crazycampingfunn skrev:
Dere som har gulvvarme dere har ikke nevt om dere isolerer under, har dere bare varme og ikke isolasjon under er det ikke rart at varmen forsvinner? Kulden kommer utenifra ikke under bakken og opp!

Halloooooo...... Jeg bruker gassen i min vogn, så å isolere under er totalt uaktuelt, er mere glad i livet enn som så...

Det er jo noe isolasjon (les: isopor i gml vogner) i gulvet orginalt også......

Dessuten er det begrensa hva du kan "bygge" på ei vogn som også skal flyttes. Rimelig lite lasteevne (kg) som det er om en ikke skal lage ekstra gulv som spiser opp den lasteevnen man har...

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeMan 6 Sep 2010 - 9:03

Vogna mi er ferdig isolert i gulvet fra fabrikk, trenger ikke etterisolere noen ting. Akkurat passe for å ha en grei temp når det blir kuldegrader.

Halmballer er ikke noe tema der jeg camperer. What a Face På de kaldeste dagene bruker jeg ikke vogna så mye.
Til Toppen Go down
crazycampingfunn




Antall Innlegg : 18
Registration date : 02.09.2010

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeTir 7 Sep 2010 - 2:09

Jeg skjønner, blir vel den første her som isolerer med isoporklosser under vognen. Vi får se hvordan det går.

Uansett takker for svar!
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeTir 7 Sep 2010 - 12:28

Du nevner ikke hvor du har tenkt å bo i vogna di. Det er jo litt forskjell på temperaturer rundt i Norge. Det at du har planer om å klare deg uten gass tilsier at du har tenkt å stå en plass med strøm. Skal du bruke vann og toalett i vogna osv. sier du heller ikke noe om.

Når vi camper om vinteren har vi valget å dra hjem om det blir utrivelig, det valget er jo begrenset for deg.

Personlig ville jeg ikke satset på å bo i en gammel vogn uten gulvvarme og mulighet for å fyre med gass. Jeg ville nok også brukt gassen for å lage mat på blussene også. For min del ville jeg også kunne bruke vann og toalett uansett uteforhold.
Til Toppen Go down
crazycampingfunn




Antall Innlegg : 18
Registration date : 02.09.2010

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeOns 8 Sep 2010 - 0:00

ArneO skrev:
Du nevner ikke hvor du har tenkt å bo i vogna di. Det er jo litt forskjell på temperaturer rundt i Norge. Det at du har planer om å klare deg uten gass tilsier at du har tenkt å stå en plass med strøm. Skal du bruke vann og toalett i vogna osv. sier du heller ikke noe om.

Når vi camper om vinteren har vi valget å dra hjem om det blir utrivelig, det valget er jo begrenset for deg.

Personlig ville jeg ikke satset på å bo i en gammel vogn uten gulvvarme og mulighet for å fyre med gass. Jeg ville nok også brukt gassen for å lage mat på blussene også. For min del ville jeg også kunne bruke vann og toalett uansett uteforhold.



Er`ei lita vogn så er ikke toalett her. Det dere sier om gulvvarme har jeg ingen tro på, varme stiger oppover og derfor er det gulvet som gir størst varmetap. Med halv meter med isopor under vil det ikke komme til mye kulde under og opp.
I vogna nå har jeg ikke mulighet til og gå i sokkelesten, fryser faktisk igjennom skoene hvis jeg har dem lenge nok flatt på gulvet, og nå er det ikke veldig kaldt ute!



Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeOns 8 Sep 2010 - 0:43

crazycampingfunn
hva du har tro på spiller egentlig ingen rolle
du er inne på et forum med svært mange erfarne campingvognbrukere med svært mye kompetanse på området
i tillegg har vi alle ganske mye kompetanse utenom i forbindelse med jobb og utdannelse som vi og henter informasjon og erfaring fra
du har ei vogn som er uegnet som helårs vinterbolig siden den ikke har el-gulv
varme stiger, så varmetapet har du gjennom taket hovedsaklig
i tillegg vil du oppleve en ekstrem kuldestråling fra både vegger, vindu og ikke minst gulv, på grunn av at vogna ikke på noen som helst måte er konstruert for dette siden den er så gammel, og mest sansynlig har mistet stort sett all isolasjonsevne
så for å komme med en konklusjon så kan jeg si at varmen forsvinner oppover, og kulda kommer inn gjennom vegger og gulv
å isolere gulvet med 4 meter isopor hjelper ikke det spøtt
du må ha el-gulv for å stoppe kuldestråling fra gulvet, noe både jeg og vel 1050 andre medlemmer her inne allerede har erfart
vil du ikke høre på våre erfaringer så trenger du heller ikke å spørre etter de
ei campingvogn er IKKE et hus hvor man bare kan bygge, og etterisolere akkurat som det passer
da må du nemlig isolere hele vogna, over, under, og rundt alle veggene
Til Toppen Go down
crazycampingfunn




Antall Innlegg : 18
Registration date : 02.09.2010

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeOns 8 Sep 2010 - 4:37

Jan skrev:
crazycampingfunn
hva du har tro på spiller egentlig ingen rolle
du er inne på et forum med svært mange erfarne campingvognbrukere med svært mye kompetanse på området
i tillegg har vi alle ganske mye kompetanse utenom i forbindelse med jobb og utdannelse som vi og henter informasjon og erfaring fra
du har ei vogn som er uegnet som helårs vinterbolig siden den ikke har el-gulv
varme stiger, så varmetapet har du gjennom taket hovedsaklig
i tillegg vil du oppleve en ekstrem kuldestråling fra både vegger, vindu og ikke minst gulv, på grunn av at vogna ikke på noen som helst måte er konstruert for dette siden den er så gammel, og mest sansynlig har mistet stort sett all isolasjonsevne
så for å komme med en konklusjon så kan jeg si at varmen forsvinner oppover, og kulda kommer inn gjennom vegger og gulv
å isolere gulvet med 4 meter isopor hjelper ikke det spøtt
du må ha el-gulv for å stoppe kuldestråling fra gulvet, noe både jeg og vel 1050 andre medlemmer her inne allerede har erfart
vil du ikke høre på våre erfaringer så trenger du heller ikke å spørre etter de
ei campingvogn er IKKE et hus hvor man bare kan bygge, og etterisolere akkurat som det passer
da må du nemlig isolere hele vogna, over, under, og rundt alle veggene

Jan
Du sier hva jeg har tro på spiller ingen rolle, vet du hva ytringsfrihet er for noe!

Desuten er det jo slik at nesten alle her bruker gass i vognen så da er det vel slik da ikke mange har prøvd og isolere orndtlig under. Heller ingen som har sagt at dem har prøvd det.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeOns 8 Sep 2010 - 5:42

ha ha ha ha dette er en trå med høy humorfaktor. Syns jeg ser den vogna for meg. godt innpakket med isopor og høyballer. . . Ha ha ha
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8910
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeOns 8 Sep 2010 - 7:45

Tom RS skrev:
ha ha ha ha dette er en trå med høy humorfaktor. Syns jeg ser den vogna for meg. godt innpakket med isopor og høyballer. . . Ha ha ha


lol! lol! lol!

Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeOns 8 Sep 2010 - 8:13

Men du Cracycampingfunn, ikke spør oss så mye om høyballer, vi har ikke pepling. Kan jeg anbefale dette forumet for faglige spørsmål om høyballer. Her får du svar på vekt, mengde og pris. Ta en titt!. Men en ting forstår jeg, du løper en risiko ved at "isoleringen" din kan bli spist opp i løpet av vinteren. Det er noen store "skadedyr" der ute.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeOns 8 Sep 2010 - 8:15

Er det her du camper ja?
Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! 4743-hay-bales
ler
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeOns 8 Sep 2010 - 8:43

Cracycampingfunn
Du vil ikke si noe om hvor du har tenkt å campe, og du påberoper deg ytringsfrihet. Ja, ja, du skal kanskje bruke friheten du har til å høre også, den er kanskje vel så nyttig som ytringsfriheten Wink

Vel jeg bedriver camping, som jeg nevnte tidligere og har vogn med hjul. Den funker veldig bra til mitt bruk uten å ødelegge ventilasjon og sikkerhets lufting. At du har funnet ut at vogna di er uegnet kom vel ikke som noen bombe på meg, men at du kan utrette mirakler med litt isopor og høy ligner ganske mye på å tro på julenissen mener jeg.

I mitt daglige virke er jeg opptatt av at folk skal bruke utstyr på en slik måte det er ment brukt, har de andre behov - vel da trenger du annet utstyr, eller du får suboptimal funksjonalitet. Men bevares prøv ut teoriene dine du, men husk at du trenger lufting i vogna.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitimeOns 8 Sep 2010 - 11:33

crazycampingfunn skrev:
Jan skrev:
crazycampingfunn
hva du har tro på spiller egentlig ingen rolle
du er inne på et forum med svært mange erfarne campingvognbrukere med svært mye kompetanse på området
i tillegg har vi alle ganske mye kompetanse utenom i forbindelse med jobb og utdannelse som vi og henter informasjon og erfaring fra
du har ei vogn som er uegnet som helårs vinterbolig siden den ikke har el-gulv
varme stiger, så varmetapet har du gjennom taket hovedsaklig
i tillegg vil du oppleve en ekstrem kuldestråling fra både vegger, vindu og ikke minst gulv, på grunn av at vogna ikke på noen som helst måte er konstruert for dette siden den er så gammel, og mest sansynlig har mistet stort sett all isolasjonsevne
så for å komme med en konklusjon så kan jeg si at varmen forsvinner oppover, og kulda kommer inn gjennom vegger og gulv
å isolere gulvet med 4 meter isopor hjelper ikke det spøtt
du må ha el-gulv for å stoppe kuldestråling fra gulvet, noe både jeg og vel 1050 andre medlemmer her inne allerede har erfart
vil du ikke høre på våre erfaringer så trenger du heller ikke å spørre etter de
ei campingvogn er IKKE et hus hvor man bare kan bygge, og etterisolere akkurat som det passer
da må du nemlig isolere hele vogna, over, under, og rundt alle veggene

Jan
Du sier hva jeg har tro på spiller ingen rolle, vet du hva ytringsfrihet er for noe!

Desuten er det jo slik at nesten alle her bruker gass i vognen så da er det vel slik da ikke mange har prøvd og isolere orndtlig under. Heller ingen som har sagt at dem har prøvd det.
ja jeg vet hva ytringsfrihet er for noe, og det jeg mener med at det ikke spiller noen rolle hva du mener skal jeg forklare.
noe som er riv ruskende galt, og farlig for både deg og dine omgivelser blir ikke noe tryggere, eller mer riktig samme hvor mange ganger du påstår at du vet så mye bedre enn alle andre, og at det er du som har rett.
vil du isolere helt tett under vogna så værsågo, men da kan du ikke bruke gass, for da lager du en bombe som tar livet av både deg og de som er nærmere enn 10-15 meter, kanskje mer
skal du ikke bruke gass i vogna, så kommer du garantert til å fryse noe volsomt på grunn av kuldestråling fra veggene
kuldestråling fra gulvet vil du fremdeles ha uansett hvor mye du isolerer under der
isolasjon produserer ikke varme, det bare bremser kulden, men inn kommer den uansett hvis du ikke har kraftig nok varmekilde inne til å trykke den tilbake
har selv testa 2000w oljefylt radiator i ei burstner 540, 85 modell, og det funka ikke
bytta ut radiatoren med ei vifte av samme sort, og hadde fremdeles ei vogn med kuldestråling over alt
plugga i gassen, startet trumaen og fikk ei varm vogn
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Empty
PosteTema: Re: Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!   Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp! Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kjøpt eldre Knaus trenger litt hjelp!
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Hei jeg trenger litt hjelp, finne riktig vindu!!
» trenger litt info om knaus azur vogn
» trenger hjelp med pris vurdering
» hvor får man kjøpt ekspansjons tankt til eldre alde?
» Netopp kjøpt campingvogn.. hjelp!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: KNAUS-
Gå Til: