CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ny Solifer - første dags erfaring

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Ny Solifer - første dags erfaring Empty
PosteTema: Ny Solifer - første dags erfaring   Ny Solifer - første dags erfaring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 22:53

Ja, i går kjørte vi fra Tromsø til Lians Caravan på Bardufoss og henta den etterlengta Solifer'en.

Selgeren (Sten Børre) var som alltid blid, hjelpsom og saklig. Først litt papirarbeid med garantikort og sånt - pluss noen smågaver, deretter gikk vi i butikken deres og kjøpte litt småtteri som vi trengte, og fikk en OK rabatt på det.

Så ble vi geleidet til verkstedporten hvor vår glinsende nye 630 PH ventet - med lading tilkoplet. Først en brief gjennomgang av det tekniske i vogna. Skal si det har skjedd mye siden sist jeg hadde vogn for 20 år siden!

Vogna var klargjort og nyvasket innvendig, og Truma moveren montert og testet. Påkopling til trekkbilen gikk nesten automatisk! Sto utenfor vogna med en fjernkontroll og plasserte den på millimeteren på kroken!

Sten Børre & Co fylte opp 40 liter vann, monterte caravanspeilet, ba meg sette meg inn i bilen og justerte speilene perfekt! En ny type speil, visstnok - husker ikke navnet i farta.

Så tok vi avskjed og ble vinket lykke til i 4-tida om ettermiddagen. Fra Bardufoss kjørte vi ca. 36 km til Sagelvvatn Camping. Campingen ligger ca. 100-150 m.o.h. og det var fremdeles en god del snø og is der. Eieren hadde på telefonen sagt at det var "gode grunnforhold", men det viste seg ikke å stemme. Veien fra hovedveien og ned til campingplassen var en bratt, islagt bakke! Dum som jeg var, kjørte jeg ned den kneika og fant vår anviste plass, som var midt i en sørpehav av vann og halvsmeltet snø/is. Vel, vogna ble da parkert der eieren hadde anvist, og det var klart for å kople til strømmen.

Stolpen var kloss ved, ca. 10 meter unna. Strakk ut kabelen og plugga den i - gammeldags norsk 10 eller 16 A system. Verre var det i den andre enden, kontakten i vogna. Der var det EU-plugg, men jeg hadde tatt med feil type overgang! Rett type overgang lå gjenglemt hjemme...

Jøssenavn hvor forbanna jeg var! Først den snø-/islagte kneika, så parkering i et hav av snøsørpe, og tilslutt ingen strøm!

Enden på den visa ble jo at vi campet med gass og batteri. Vogna ble fort varm og lun på gassvarme, mens kona bala med middagslaginga. I mens satt jeg der og tenkte på morgendagen - hvordan i herrens navn skulle vi komme oss opp den islagte kneika (30-40 graders stigning) med en forhjulstrekker???? Jeg sank dypere og dypere ned i fortvilelse.. Rolling Eyes

På campingplassen var det stort sett bare helårscampere med spikerbu og alt det der. I morges da vi skulle dra, kom jeg i snakk med "naboen", som jeg så hadde en 4-hjulstrekker. Grei kar! Vi avtalte at han kjørte opp på toppen av kneika og venta der, så skulle han slepe oss opp om/når vi ble stående fast. Som sagt, så gjort - og halvveis oppi bakken ble det vill spinning med forhjulene og bråstopp selvfølgelig. Vi hekta på slepetauet til 4-hjulstrekkeren, og resten gikk som en fryd! Gud velsigne den grepa karen der!!! Kanskje han var en engel i forkledning, for alt jeg vet. Ny Solifer - første dags erfaring 105977

Fra Sagelvvatnet til Tromsø gikk turen fint. Merket jo at bilen trakk på "noe", det duvet litt av og til, men eller var vogna både stødig og lett å trekke.

I kveld har jeg vært ute i vogna og lagt inn antisklimatter i noen skap. Radio skal monteres i morgen, deretter mikrobølgeovn. Radio/CDspiller fikk jeg til engrospris, mikroen likeså. Den har både varmluft og grill, så hvem trenger vel stekeovn da? Smile

Både kjøleskapet og fryseskapet virket storartet, og alt annet utstyr også.

Så nå skal vogna klargjøres til ferieuka som jeg har i forbindelse med pinsen. Da blir det en tur til søta bror for naturopplevelser!

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Ny Solifer - første dags erfaring Empty
PosteTema: Re: Ny Solifer - første dags erfaring   Ny Solifer - første dags erfaring Icon_minitimeLør 3 Mai 2008 - 20:56

Ny solifer.....kan sommeren bli bedre? har selv gammel solifer og drømmer om en 630 eller 690..har vært inne i en 2007 690 med sota ruter og svart skinn salong og det er nok den fineste vogna jeg har sett noensinne. Grattis med nyvogna, ta godt vare på den...
Til Toppen Go down
ulla
BARON!
BARON!
ulla


Female
Antall Innlegg : 2170
Localisation : Ski
Registration date : 30.09.2007

Ny Solifer - første dags erfaring Empty
PosteTema: Re: Ny Solifer - første dags erfaring   Ny Solifer - første dags erfaring Icon_minitimeLør 3 Mai 2008 - 20:59

Gratulere med en herlig vogn,selv om du også hadde en bitte bitte liten nedtur,kan du se lyst på din herlig sommer med fam..
HA EN HERLIG SOMMER---
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8910
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Ny Solifer - første dags erfaring Empty
PosteTema: Re: Ny Solifer - første dags erfaring   Ny Solifer - første dags erfaring Icon_minitimeLør 3 Mai 2008 - 21:09

Tasle. Gratulerer så mye fra en søring. og om det har skjedd litt med vognene på 20 år så er gledene over ei ny vogn den samme. Og tenk, caravanforhandler på Bardufoss! skjedd en del siden jeg var i området på 70 tallet.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Sponsored content





Ny Solifer - første dags erfaring Empty
PosteTema: Re: Ny Solifer - første dags erfaring   Ny Solifer - første dags erfaring Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Ny Solifer - første dags erfaring
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Vurderer første vogn
» Vår første campingvogn ble en HOBBY
» Vår første vogn til under 50000?
» Vintercampe for første gang
» Første garanticlaim fra Tyskland

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: SOLIFER-
Gå Til: