CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vannopplegget i Dethleffs

Go down 
+5
hpk
ArneO
Campern
Jan Ole
Sten Rune
9 posters
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeLør 29 Mar 2008 - 16:03

Nå må Dethleffs lære!!!!

Var i dag og tittet på en Dethleffs Exlusiv Emotion 765 DB.

Jeg var veldig spent på å se om de har forbedret vognene siden vi solgte vår 2006 Exlusiv Emotion 675.
Men det hadde de ikke!!!!

Alde'n så stort sett grei ut, kunne vært litt flere og lengre konvektorer...

Men når det gjelder vannrørene, så ligger de på flere plasser rett på gulvet, og erfaringsmessig fryser de når det blir kaldt, hos oss frøs de når det ble - 13 grader ute.

Disse vannrørene kan på de fleste steder i vogna flyttes oppunder konvektorene, unntatt under kjøkkenbenken, hvor de er skult under benken, og der kommer man ikke til fordi det er stengt med ei plate i bunn.
Videre så lå vannrørene oppå hjulbuen, og den er ikke så altfor godt isolert...

Det kan da ikke koste mye ekstra å gjøre dette på en skikkelig måte???


Desverre hadde de ingen Camper Snow inne, så den fikk vi ikke studert, men så fort jeg kommer over en slik skal den samfares!


Sist endret av Morten E den Søn 30 Mar 2008 - 10:14, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeLør 29 Mar 2008 - 16:24

Morten E

Om de rørene festes over/oppunder konvektoren så er vel det den samme jobben som om de festes på gulvet???? Kan det være så vanskelig???

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Vannopplegget i Dethleffs Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeLør 29 Mar 2008 - 16:26

man skulle ikke tro det...
kanskje de prøver ut en ny type isbitmaskin????
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeLør 29 Mar 2008 - 16:28

Morten E skrev:
man skulle ikke tro det...
kanskje de prøver ut en ny type isbitmaskin????

Da veit jeg om et par bedre varianter..... hvor det er litt lettere å få de bitene ut....

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Vannopplegget i Dethleffs Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 0:54

Morten E.

Var det samme på en Camper Snow jeg så på for en stund siden,på Skytta,hos Norcamp.Men det var vel en '05,om jeg husker rett.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 10:12

Hei

egentlig blir vel dette litt misvisende navn på tråden..... "Alde og vann"...... dette har jo egentlig lite med Alden å gjøre..... det er vognprodusentene som legger vannrørene, totalt uvavhngig av Alde'n.......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 10:15

forandret overskriften jeg Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 11:15

Morten E skrev:
Nå må Dethleffs lære!!!!

Var i dag og tittet på en Dethleffs Exlusiv Emotion 765 DB.

Jeg var veldig spent på å se om de har forbedret vognene siden vi solgte vår 2006 Exlusiv Emotion 675.
Men det hadde de ikke!!!!

Alde'n så stort sett grei ut, kunne vært litt flere og lengre konvektorer...

Men når det gjelder vannrørene, så ligger de på flere plasser rett på gulvet, og erfaringsmessig fryser de når det blir kaldt, hos oss frøs de når det ble - 13 grader ute.

Disse vannrørene kan på de fleste steder i vogna flyttes oppunder konvektorene, unntatt under kjøkkenbenken, hvor de er skult under benken, og der kommer man ikke til fordi det er stengt med ei plate i bunn.
Videre så lå vannrørene oppå hjulbuen, og den er ikke så altfor godt isolert...

Det kan da ikke koste mye ekstra å gjøre dette på en skikkelig måte???


Desverre hadde de ingen Camper Snow inne, så den fikk vi ikke studert, men så fort jeg kommer over en slik skal den samfares!



Dette har jeg tatt opp med min forhandler og der sier de at dette er ting de bruker å forandre på. Om jeg tror helt på dette? Nei. Delvis ja, men ikke opp på svensk nivå.
Selv ønsker jeg ikke å begynne med forbedrings prosjekter fra dag en, det var det nok av i Hobbyen, men regner med at det blir litt ja.
Bare de får vogna fra Tyskland og opp på Møre.study study study

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 11:19

J.O

vet du når den er tenkt å ankomme Møre?????
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 11:42

Vegard skrev:
J.O

vet du når den er tenkt å ankomme Møre?????

Nei Sad
Den var lovet ferdig fra fabrikken på onsdag, tidligeste transport til Kiel var torsdag, så den kan være mellom Kiel og Møre nå. Er ikke så nøye med nå, siden jeg har den vanvittig flotte LMCen. Skal innover nå, grave og forskale og støpe i morgen.
Så da blir det en slags vognhelg på meg og. lol! lol!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 11:45

J.O. skrev:
Vegard skrev:
J.O

vet du når den er tenkt å ankomme Møre?????

Nei Sad
Den var lovet ferdig fra fabrikken på onsdag, tidligeste transport til Kiel var torsdag, så den kan være mellom Kiel og Møre nå. Er ikke så nøye med nå, siden jeg har den vanvittig flotte LMCen. Skal innover nå, grave og forskale og støpe i morgen.
Så da blir det en slags vognhelg på meg og. lol! lol!

øyyy..... støype?????? har sett de gjør det nord på, for å få spent fast vognene, men er det fundamenter kansje?????
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 11:50

Vegard skrev:
J.O. skrev:
Vegard skrev:
J.O

vet du når den er tenkt å ankomme Møre?????

Nei Sad
Den var lovet ferdig fra fabrikken på onsdag, tidligeste transport til Kiel var torsdag, så den kan være mellom Kiel og Møre nå. Er ikke så nøye med nå, siden jeg har den vanvittig flotte LMCen. Skal innover nå, grave og forskale og støpe i morgen.
Så da blir det en slags vognhelg på meg og. lol! lol!

øyyy..... støype?????? har sett de gjør det nord på, for å få spent fast vognene, men er det fundamenter kansje?????

Som jeg har vist før, er vi litt plaget med høy flo til tider, derfor må jeg støpe noen støtter som jeg bygger spikerteltet på, ca 40cm høye. Så får plasseieren vurdere om han ømsker å bygge opp terrenget senere i dette området.
I tillegg blir det en liten plate som vognrullene skal stå på og det med å spenne fast vognene er absolutt ett tema ja.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 11:55

J.O. skrev:
Vegard skrev:
J.O. skrev:
Vegard skrev:
J.O

vet du når den er tenkt å ankomme Møre?????

Nei Sad
Den var lovet ferdig fra fabrikken på onsdag, tidligeste transport til Kiel var torsdag, så den kan være mellom Kiel og Møre nå. Er ikke så nøye med nå, siden jeg har den vanvittig flotte LMCen. Skal innover nå, grave og forskale og støpe i morgen.
Så da blir det en slags vognhelg på meg og. lol! lol!

øyyy..... støype?????? har sett de gjør det nord på, for å få spent fast vognene, men er det fundamenter kansje?????

Som jeg har vist før, er vi litt plaget med høy flo til tider, derfor må jeg støpe noen støtter som jeg bygger spikerteltet på, ca 40cm høye. Så får plasseieren vurdere om han ømsker å bygge opp terrenget senere i dette området.
I tillegg blir det en liten plate som vognrullene skal stå på og det med å spenne fast vognene er absolutt ett tema ja.

J.O

i lofoten så jeg et sted, der hadde de støpt en platting under vogna, akkurat som et garasjegulv, med sluker og det hele.... så var det et festeøye som stakk opp i hvert hjørne...... og lastestropper opp i vogna.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeSøn 30 Mar 2008 - 13:58

J.O. skrev:
Vegard skrev:
J.O. skrev:
Vegard skrev:
J.O

vet du når den er tenkt å ankomme Møre?????

Nei Sad
Den var lovet ferdig fra fabrikken på onsdag, tidligeste transport til Kiel var torsdag, så den kan være mellom Kiel og Møre nå. Er ikke så nøye med nå, siden jeg har den vanvittig flotte LMCen. Skal innover nå, grave og forskale og støpe i morgen.
Så da blir det en slags vognhelg på meg og. lol! lol!

øyyy..... støype?????? har sett de gjør det nord på, for å få spent fast vognene, men er det fundamenter kansje?????

Som jeg har vist før, er vi litt plaget med høy flo til tider, derfor må jeg støpe noen støtter som jeg bygger spikerteltet på, ca 40cm høye. Så får plasseieren vurdere om han ømsker å bygge opp terrenget senere i dette området.
I tillegg blir det en liten plate som vognrullene skal stå på og det med å spenne fast vognene er absolutt ett tema ja.

J.O.

Vi var og plaga med en høy Flo i Enga.Tore Andre het tullebukken.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeTir 2 Feb 2010 - 22:34

Løfter denne tråden litt, skal legge inn en del bilder etter oppfordring fra Jan Ole, som viser hva jeg gjorde for å forbedre slangeopplegget i min Beduin Emotion 675V. Beskrivelse kommer litt ut i februar, har ikke alle bildene enda.
Til Toppen Go down
Campern
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Campern


Male
Antall Innlegg : 590
Age : 52
Localisation : Hjemme, men aller helst i vogna
Registration date : 26.11.2007

Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeSøn 21 Feb 2010 - 14:36

JanP skrev:
Løfter denne tråden litt, skal legge inn en del bilder etter oppfordring fra Jan Ole, som viser hva jeg gjorde for å forbedre slangeopplegget i min Beduin Emotion 675V. Beskrivelse kommer litt ut i februar, har ikke alle bildene enda.

Venter i spenning, har selv brukt et par timer på midlertidlig flytting av vannslanger i vinter, det gjorde i allefall susen...hadde fortsatt rennende vann i kranene ved - 25, før frøs det under - 10. Men må nok gå grundigere til verks når våren kommer og vogna kommer tilbake på gårdsplassen hjemme
Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeSøn 21 Feb 2010 - 16:38

Starter med et bilde av hvilken vogntype jeg har:

Vannopplegget i Dethleffs 0000000234_1

Vanntank er plassert under sittegruppe, venstre side bak. Fordelerne (varmt og kaldt) er plassert enda lenger bak. Alden er plassert på høyre side, under klesskapet. Slager går på venstre side fra fordelere, over hjulbuen og via toalettrommet, rundt begge sengene og inn til Alden. Varmvannet går da den samme veien tilbake til fordeler nesten bakerst på venstre side. Varmvannet til f.eks bad går da fremover igjen og over hjulbuen og opp til vask på badet.


Her er den opprinnelige plasseringen til fordelerne:





Jeg ville oppnå 3 ting:

1: Kortere føringer
2: Enklere å tappe slanger
3: Mulighet til å stenge av vann til Alde i vinterhalvåret

Jeg måtte kjøpe 2 nye fordelere (ca 350 kr), 2 tappekraner (345 kr) og 3 meter varmvannsslange (100 kr) og selvregulerende varmekabel. ClasOhlson, type Raychem 4 m (ca 550 kr) varenr 36-3468. 2kuleventiler med nipler (140 kr), og ca 16 slangeklemmer for 15 mm, fra Biltema (100 kr).


Slik var det før jeg begynte (hadde gjort litt isolasjonsarbeide tidligere):



Det første jeg gjorde var å flytte 2 fordelere inn under kjøkkenbenken:




Som du ser er slanger flyttet opp fra gulvet under kjøkkenbenken. Vann fra tanken (kaldt) kommer fra venstre, jeg benyttet eksisterende fordelere, 4-uttaks for kaldt og Y-3uttaks for varmt vann. ( Kaldt vann går tilbake opp til kjøkkenbenk, samt kaldt vann til dusj. Samtidig brukte jeg Y-leddet til varmt vann, det er til høyre, litt bak fordeler kaldt vann. Tilførsel kommer her fra høyre (fra Alde'n), og det går en slange opp til kjøkkenbenken og en slange opp til dusjen, som er rett til høyre for fordelere (bak stang til karusell).

Slik ble det under stekeovnen etter at jeg var ferdig:



Den røde er varmt til kjøkkenbenk, bak den skimtes kaldvannsslangen.

Før jeg begynte lå alle slangene på gulvet under denne plata i benkeskapet.

Her lå det 3 slanger for varmt og 4 for kaldt vann på gulvet under plata. Denne plata fikk jeg tatt opp bare på høyre side pga. stekeovnen. Bakplaten måtte jeg slå inn for å komme tilslangene opp til kjøkkenbenken. Det er denne som står løs i bakkant og ikke festet.
NB: På bildet over vises også den sorte selvregulerende varmekabelen.

Det er også boret hull i veggene til slangene på begge sider av konvektor med 20 mm bor.

Når fordelerne under kjøkkenbenk var montert har jeg nå bare 2 slanger over hjulbuen, 1 til førsel til neste fordeler for kaldt vann som ble plassert under sengen på venstre side , og retur varmtvannsslangen fra Alde'n. Før var det 6-7 stk slanger som gikk over hjulbuen.

Neste punkt ble å montere de siste fordelerne, de ble som sagt plassert under seng venstre side:




(Bildet er tatt forfra mot badet, veggen i bakkant er veggen inn mot badet, med vasken nærmest).

Over vises de 2 siste fordelerne, samt to nye tappekraner montert. Legg også merke til stoppekranene (kuleventiler) som sitter bak tappekranene. Her stenger jeg av tilførsel til Alden, samt retur. Retur hadde strengt tatt ikke vært nødvendig, men den ble nå montert allikevel.

På kaldvannsiden er tilførsel koblet inn på enden av fordeler, det gjør det enklere å tømme med å blåse ut. Her er det en returslange til toalettet samt til vasken på badet.
På varmvannsiden er det tilførsel som egentlig kommer fra Alde'n via kuleventil og tappekranen. Ut av denne er det igjen en slange til fordeleren i kjøkkenbenken, og en slange til vasken på badet.

Se også på bildet under at slangene ikke går inn/ut ved gulvet, men ca 30 cm over:


Grunnen til det er at kaldvann tilførsel og varmvann til kjøkkenbenkfordeler er lagt over døra til toalettet. Tidligere lå alle slangene på gulvet. Boret flere hull på 20 mm fra toaøettsiden, det var umulig å komme til fra sengesiden.

På bildet over er også slangene festet til fremsiden av konvektorer for å unngå at de stenger for luftsirkulasjonen. Festene som er brukt ble til overs da jeg tok ned slangene rundt kjøkkenbenken. Disse kan skrues til lamellene på konvektor, bare vær litt forsiktig. De originale skruene var korte nok til å kunne brukes.

På bildet sees også varmekabelen fra Clas Ohlson. Den er lagt sammen med tilførsel kaldvann. Dette fordi jeg ikke trenger varmvann om vinteren.

Legg merke til at det derfor er kaldvannslanger som er isolert, og ikke varmvann.


Oppsummert:

Ca 12-14 timer arbeid.
Varmvannslanger ble 4-5 meter kortere
Kaldvann opptil 4 meter kortere.
Å tømme for kaldvann innebærer å tømme ca 4-5 meter fra kjøkkenbenk, mot ca 14-15meter tidligere.
Kostnad ca 1400-1500 kroner
Kan stenge varmvann etter behov.

Mest arbeidssomt: fjerne slanger under kjøkkenbenk, da disse var feste til gulv flere plasser. Umulig å skru løs alle fester. Måtte bruuke makt. Karusell måtte skrues løs. Ikke enkelt å komme til for å bore under kjøkkenbenken til høyre og venstre for konvektoren.

NB: Jeg tror det er viktig å ha de originale tappeslanger åpne, se bildet under:




Her er de vist åpne. Viktig pga av lufta som befinner seg i tanken kan utvide og trekkes eg sammen når Alden varmes opp og avkjøles.


Ikke gjort pr idag:

PC-vifte er innkjøpt, diameter 80 mm, samt rist. Hull skal bores inn til toalettrommet mot sengesiden og viften skal ta oppvarmet luft fra sengerommet og inn i toalettrommet. Varmekabel er ikke testet for funksjonalitet. Slanger er ikke løftet opp til konvektor under seng høyre side, derfor er det foreløpig 1/2 m ekstra slange igjen ved de nye tappekranene til dette formål.

Her er et bilde tatt etter også 230V sirkulsjonspumpe ble montert like før jul:




Dette viser de originale tappekraner (åpne) litt bedre også. Gjenstår å ordne ledningsførsel i etterkant. Skal kappe inn kabel til Alde styringspanel med et par meter bl. annet, samt montere 2 ekstra 230V kontakter.


Sist endret av JanP den Tir 29 Mar 2011 - 17:14, endret 3 ganger
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeSøn 21 Feb 2010 - 17:35

Kom gjerne med kommentarer til beskrivelsen over.

Håper at dette kan komme andre til nytte og glede, og inspirere til en ev. forbedring. Slik gjorde jeg det, og bedre tror jeg neppe det kan bli!

Vet ikke om ei eneste vogn som leveres med 2 sett med tappekraner, mulighet for å stenge vann til Alde'n eller innlagt varmekabel. Får også varmet opp toalettrommet når vifta er på plass.
Til Toppen Go down
Campern
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Campern


Male
Antall Innlegg : 590
Age : 52
Localisation : Hjemme, men aller helst i vogna
Registration date : 26.11.2007

Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeSøn 21 Feb 2010 - 17:58

Ser ut som om du har gått grundig til verks ja, bør bli bra dette vil jeg tro Smile har du fått testa det ut i skikkelig kulde enda? Ser du har festet slangene direkte på konvektorene, du tror ikke det er fare for at det gnisses hull på disse etter mange mil på veien?

Kjempe bra at du legger ut slik detaljert info til oss andre med Dethleffs og vannslanger som ligger klistret ned på gulvet Very Happy


Sist endret av Campern den Søn 21 Feb 2010 - 18:20, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeSøn 21 Feb 2010 - 18:06

Ja, har fått testet ut dette i bra kulde. Det har vært flere dager med 12-15 grader. Men som sagt har jeg ikke prøvd ut varmekabelen enda.

En gang vi kom var det sannsynligvis en liten vannskvett som hadde rent tilbake i ei bukt, men det var borte etter at Alden hadde vært igang 20-30 minutter.
Prøvde når vi kom, men vannet på badet (kaldt) virket ikke. Prøvde kort tid etter, da var alt iorden. Brukte litt mer tid på å blåse ut sist vi var der. Skal utover i slutten av måneden. Får se hvordan det virker da. Har ingen grunn til å bekymre meg mere, tror jeg .

Som sagt trenger vi ikke varmt på vinteren. Jeg fyller tanken med 40-45 graders vann et par gang i døgnet, slik at vannet ikke er iskaldt. Men ikke alle kan hente seg varmt vann i nærheten, så der er vi heldige.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeSøn 21 Feb 2010 - 18:24

Campern skrev:
Ser du har festet slangene direkte på konvektorene, du tror ikke det er fare for at det gnisses hull på disse etter mange mil på veien?

Kjempe bra at du legger ut slik detaljert info til oss andre med Dethleffs og vannslanger som ligger klistret ned på gulvet cheers

Tror ikke det blir problem med at slanger gnisser mot konvektorer, jeg har festet de med ca 50 cm mellomrom. Slangene er stive og ca 1.5 mm tykke og er armert. Slites de ut pga gnissing er vel hele vogna sikkert moden for å selge til en gjestearbeidere fra østeuropa. Har sett mange av de på svenske campingplasser, som her fra en campingplass i sørenden av Gøteborg:

Vannopplegget i Dethleffs IMG_0289

Det var så jævlig at en kan nesten ikke tro at det var mulig på en campingplass. Havner vogna di her kan det hende at slangene er slitt istykker, men tror ikke at det er særlig sannsynlig! Lykke til.


Sist endret av JanP den Søn 21 Feb 2010 - 22:07, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeSøn 21 Feb 2010 - 18:31

En liten ting: Jeg tok meg tid til å beskrive dette, da jeg har fått mange tips fra andre her på forumet.Vannopplegget i Dethleffs Icon_cheers Vannopplegget i Dethleffs Icon_cheers

Tips og forslag som jeg har hatt nytte av, og derfor synes jeg at jeg som takk selvsagt skal bidra med litt tilbake. Har 2-3 stk av dere som leser dette fått nytte av dette jeg har skrevet over er jeg taknemlig jeg!!Vannopplegget i Dethleffs Icon_smile Vannopplegget i Dethleffs Icon_smile Vannopplegget i Dethleffs Icon_smile
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeMan 22 Feb 2010 - 10:02

Jeg kommer til legge dette inn på wikien også, tjuvradd som jeg er Wink

Flott beskrivelse!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeMan 22 Feb 2010 - 10:09

Jeg kan jo, som jeg sa, redigere det og legge inn bilder som er litt mere illustrerende og generelle. Vi kan jo sende litt oss imellom uten å jamme forumet med interne meninger/synspunkter. Skal gjøre de siste tingene til kommende helg, og tenkte også å ta litt andre bilder. Bruk gjerne linken med e-post. Da finner jeg deg raskere.


Edit: Jo send meg en epost, da kan jeg legge inn teksten i.doc eller rtf-format, og sende deg bildene som er ubehandlet. Det som er tatt inntil nå er tatt med mellombar oppløsning, 3072 x 1728. Kan ta i en høyere eller lavere oppløsning. Men send meg en epost, ser du er inne på forumet nå.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeOns 24 Feb 2010 - 17:26

det er vel og bra at mann unngår frosne rør ved og bygge om slik det er beskrevet over. Men skal vi være litt forsiktig med og anbefale dette? Kan det være livsfarlig? hvilken temperatur holder vannet i slangen? blir ikke dette mekka for bakterier? Ta legionella for eks. De stortrives i vann opp mot 55 grader. Først når vannet kommer opp mot 80 grader begynner enkelte bakterier og få problemer.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeOns 24 Feb 2010 - 18:46

Det som JanP har gjort av ekstra varmetilførsel kommer jo fra varmekabelen, det er vel så vidt jeg har skjønt en selvregulerende kabel som er praktisk talt "død" over 5°C så det er vel ikke en mer aktuell problemstilling etter denne ombyggingen enn det var før.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeOns 24 Feb 2010 - 19:09

Livsfarlig? For det første, det er da slik mange vogner leveres. Har det vært forbundet med helsefare ville det vel vært kjent og skrevet om for lenge siden. Og for det andre: jeg, som de aller fleste, er klar over at vannsystem må renses med klor en eller 2 pr år. Jeg tror at de som leser et slikt innlegg og vil gjøre noe aktivt selv, også er bevisst på å rense vannsystemet en gang i blant. Jeg ser at det er skrevet en del om viktigheten av dette på flere innlegg.

Nå vet jeg hvor mange titalls millioner overnattinger det er i vogn, men hadde det vært sykdom forbundet med dette ville fabrikkene hadde fokus på dette for lenge siden. Slangene ligger jo delvis på/ved siden av varmesystem i de aller fleste vogner fra fabrikken.

Men det er viktig å ta det opp, og kanskje nevne viktigheten av å rense med klor. Fra Folkehelseinstituttets sider:



-Rengjøring: Ved å fjerne belegg, eller helst hindre at belegg dannes, forringes også vekstbetingelsene.

-Varmebehandling: Ved temperaturer under 20 oC og over 50 oC vil veksten stagnere. Ved temperaturer over 55-60 oC vil bakteriene etter hvert dø. Utdødningshastigheten vil øke betydelig ved temperaturer over 65-70 oC.

-Desinfisering: Klor dreper legionellabakterier. Husholdningsklorin, som fås kjøpt i dagligvarehandelen, er et effektivt desinfeksjonsmiddel.
-I en klorkonsentrasjon som oppnås ved å tilsette to korker husholdningsklorin i ti liter vann, vil legionellabakterier dø innen 30 minutter.
-Uttørring: Ved å tømme aerosoldannende innretninger når de ikke brukes, slik at de er helt tørre, vil eventuelt tilstedeværende legionellabakterier dø.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeOns 24 Feb 2010 - 19:28

var ikke ment som kritikk. nå er jeg langtfra noen ekspert på varmesystemer i vogner. Men tror vel ikke at det er veldig mange som legger vannslanger over alde varmen. Mener kabe har den ved siden i en skjermet kanal. Når den ligger over må det bli veldig varmt. Noe bakteriene setter pris på. Kun det jeg ville få frem.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeOns 24 Feb 2010 - 19:39

Det er bra at du ser den siden, Tom. Jeg tenkte ikke på det. Jeg er ikke noen erfaren camper, men jeg er bevisst på en del ting, slik som dere som har vært med mye lengre enn undertegnede. Og jeg tror, men mulig jeg tar feil, at de som ser forbedringspotensiale på en del ting i vogna si, uansett om det er ei Bjølle eller Polar, også er bevisst på slike ting som rent vann også. Sikkert ikke alle, men mange av dere har fokus på slike ting.

Jeg har fokus på en ting for egen del, og det er tømming av hele systemet regelmessig i vinterhalvåret. Men jeg kan, sammen med ArneO, ta med dette som noe som er viktig å ha i bakhodet. Noen klabbkailler kjøper og bruker vogna i mange år uten å løfte en finger for å ta vare på vogn og innventar. Men de leser vel lite på dette forumet??Vannopplegget i Dethleffs Kopfschuettel Vannopplegget i Dethleffs Kopfschuettel
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeOns 24 Feb 2010 - 21:17

Tom RS skrev:
var ikke ment som kritikk. nå er jeg langtfra noen ekspert på varmesystemer i vogner. Men tror vel ikke at det er veldig mange som legger vannslanger over alde varmen. Mener kabe har den ved siden i en skjermet kanal. Når den ligger over må det bli veldig varmt. Noe bakteriene setter pris på. Kun det jeg ville få frem.
Det er originalt tilbehør fra Alde med en spesialdesignet kanal som passer oppå konvektorene, beregnet for å legge slanger og kabler i. Er utformet slik at luften passere bak. KAMA OA1900-560
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeSøn 4 Jan 2015 - 12:38

Laster opp noen bilder her, etter forespørsel. Må poengtere at det er forbedret en del etter at bilder er tatt, og fått det noe penere. Kjøpte nye slanger samt spredere. Sprederne må festes ordentlig med skruer i alle hull da de ellers kan gli opp og lage lekasjer. Det er mulig å åpne sprederne og lage færre koblinger, eller flere, men min erfaring ble at disse er vanskelig å åpne etter noen år. Derfor ble det kjøpt nye, og disse er enklere å modifisere. Kjøpte en som hadde for mange uttak, men tok de av for å tilpasse til rett antall uttak.

Vogna mi, for den som ikke vet det, en 675V med enkle senger foran og bad på midten, med Alde rett over badet. Vanntank og spredere/fordeler var plassert så utrolig langt unna Alde'n at det måtte gå galt.
De sprederne for varmt og kaldt vann som var montert som ny er borte, og fra vanntanken går det nå kun en slange inn under kjøkkenbenken, der det er 2 fordelere for varmt og kaldt vann.

Vannopplegget i Dethleffs Wrduls

Slik ser det ut fra fabrikk, med ca 7 slanger på gulvet. Og rett ved disse er det en stor luftespalte i gulvet som trekker iskald luft opp mot slangene. Luftespalten er redusert en god del på vinteren, men helt åpen om sommeren.

Vannopplegget i Dethleffs 2w4el8y

Spredern til venstre er for kaldt vann, og det er en slange inn fra tanbken og en opp til kjøkkenkran, dusjen og 1 videre til spreder under seng. Sprder for varmt vann er delvis skjult her, men det er en Y-type som gir vann til kjøkken og dusjen. Tilførsel kommer fra spreder under senga. (Tilførsel på kaldt er flyttet til underkant av spreder, slik den skal være. Blir dårlig trykk ellers):

Vannopplegget i Dethleffs Aet7og

Under kjøkkenbenk ble slanger lagt opp på  konvektor
Vannopplegget i Dethleffs 28jd0ll

Under den ene senga ble det montert 2 stengekraner for vann til og fra Alde'n, samt nye tappekraner for vannet, montert foran stengekranene slik st det er enkelt å drenere ut vann når tappevann ikke benyttes på vinteren f.eks. Når tappevann ikke benyttes på Alde'n har jeg alltid tappekranene ved Alde'n åpne, slik at det ikke blir for høyt trykk i tanken da det er kun luft som blir oppvarmet, og den utvider seg ganske mye og lager et høyt trykk i tanken har jeg erfart. Det er også lagt inn en varmekabel over hjulbuen og gjennom toalettrommet, frem til kjøkkenbenken (20w/m), for å kunne tine opp ev is:

Vannopplegget i Dethleffs Nz5ajd

Slik ble det ved vanntanken etter at alt er borte, og de to batteriene som var der også ble skiftet ut med et AGM batteri for å få bedre plass. Det er gjort mye endringer etter dette, men ikke med vann og slanger.

Vannopplegget i Dethleffs 10e0hnm
Til Toppen Go down
yexiter

yexiter


Antall Innlegg : 3
Registration date : 29.01.2016

Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeFre 29 Jan 2016 - 10:02

Gjest skrev:
Nå må Dethleffs lære!!!!

Var i dag og tittet på en Dethleffs Exlusiv Emotion 765 DB.

Jeg var veldig spent på å se om de har forbedret vognene siden vi solgte vår 2006 Exlusiv Emotion 675.
Men det hadde de ikke!!!!

Alde'n så stort sett grei ut, kunne vært litt flere og lengre konvektorer...

Men når det gjelder vannrørene, så ligger de på flere plasser rett på gulvet, og erfaringsmessig fryser de når det blir kaldt, hos oss frøs de når det ble - 13 grader ute.

Disse vannrørene kan på de fleste steder i vogna flyttes oppunder konvektorene, unntatt under kjøkkenbenken, hvor de er skult under benken, og der kommer man ikke til fordi det er stengt med ei plate i bunn.
Videre så lå vannrørene oppå hjulbuen, og den er ikke så altfor godt isolert...

Det kan da ikke koste mye ekstra å gjøre dette på en skikkelig måte???


Desverre hadde de ingen Camper Snow inne, så den fikk vi ikke studert, men så fort jeg kommer over en slik skal den samfares!

Kom gjerne å saumfar min camper snow, Der frös vannet, men av andre grunner. Sideveggen har lösnet fra golvet, så det er en sprekk 2 cm rett i marka..... Nå kan vel slikt kanskje skje med andre vogner også, men det skal ikke skje. Fortvilet, fortvilet fortvilet....Så gjenstår å se om fabrikken dekker Forövrig ligger vannrörene rett på golvet akkurat der, men ellers er dem stripset fast i rörene til varmen. har ikke studert rundt hele
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeFre 29 Jan 2016 - 11:21

Fin "blogg", janp! Håper alle dokumenterer det de gjør som en referanse og til idéer for oss andre.
Very Happy

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8910
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitimeFre 29 Jan 2016 - 11:51

Dette med at veggene sklir ut fra gulvet er ikke noe nytt på Dethleffs. Hadde begynt å åpne seg på vår vogn også. Var ikke mer enn et par mm da vi oppdaget det. Ble fikset med noen lange treskruer.
Flere andre som også har erfart dette.
Er nevnt i denne tråden men ser at bilder er borte nå. Gammel tråd.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Sponsored content





Vannopplegget i Dethleffs Empty
PosteTema: Re: Vannopplegget i Dethleffs   Vannopplegget i Dethleffs Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vannopplegget i Dethleffs
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Dethleffs 740 TK
» Dethleffs -11
» A-mål Dethleffs 720
» Dethleffs 570 DB
» Dethleffs 510 TK

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: DETHLEFFS-
Gå Til: