CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Lurer litt på bruk av gass, kontrollpanel m.m på en Solifer.

Go down 
3 posters
AvInnlegg
DagArne
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 30
Registration date : 16.04.2019

Lurer litt på bruk av gass, kontrollpanel m.m på en Solifer. Empty
PosteTema: Lurer litt på bruk av gass, kontrollpanel m.m på en Solifer.   Lurer litt på bruk av gass, kontrollpanel m.m på en Solifer. Icon_minitimeSøn 16 Jun 2019 - 19:46

Da ble det en Solifer 1984 modell, men ser bra ut til alderen. Lurer på å male så jeg får bort 80-talls fargene her. Eneste jeg ser som må gjøres.


Spørsmål 1: Vet noen hvordan jeg slår på gasskomfyren og bruker gassblusset?
Det er gass på flasken og har skrudd over bryteren så det skal komme gass i slangene, men får ikke gass fram til ovnen. Har prøvd bryteren under ovnen, men vet ikke hva de er til. Står en lapp med på ved siden av den ene.


Spørsmål 2: Lader batteriet seg selv når jeg står med 220v?

Spørsmål 3: Er det noe mer i kassa foran som må skrus på for å få gass frem i vogna?

Spørsmål 4: Hvordan bruker jeg primusen?

Fulgte med original brukerveiledning,men der sto det ikke mye fornuftig.

Bilde av ovn og to brytere
Bilde av kontrollpanel
To brytere under ovnen.
Gassflaske og kran er skrudd opp
Primus
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Lurer litt på bruk av gass, kontrollpanel m.m på en Solifer. Empty
PosteTema: Re: Lurer litt på bruk av gass, kontrollpanel m.m på en Solifer.   Lurer litt på bruk av gass, kontrollpanel m.m på en Solifer. Icon_minitimeSøn 16 Jun 2019 - 20:57

Gratulerer med vogn!

1. brytere under ovnen stenger gassen frem til den og blussene antageligvis.
2. Hvis alt fungerer som det skal så. Sjekk gjerne med et multimeter og mål over polene på batteriet.
3. Utifra bildet ser det jo ut som om det er noen flere kraner der, men vanligvis ikke mer enn den kranen            
   som sitter på flasken.
4. Den slås på fra kontrollpanelet. Det panelet med de 4 knappene og termostat innstillingen.
   Hvis jeg husker riktig er vel de to knappene til høyre for å slå på varmeelementet som går på el. 1000/2000w
   De to andre for gassdrift på primus, og KUN oppvarming av varmvann.

Prøv gjerne å lese brukerveiledningen igjen siden den fulgte med!
Til Toppen Go down
Jansailor




Male
Antall Innlegg : 1
Age : 45
Localisation : Fredriktad
Registration date : 07.09.2019

Lurer litt på bruk av gass, kontrollpanel m.m på en Solifer. Empty
PosteTema: Re: Lurer litt på bruk av gass, kontrollpanel m.m på en Solifer.   Lurer litt på bruk av gass, kontrollpanel m.m på en Solifer. Icon_minitimeLør 7 Sep 2019 - 15:46

Investerte selv i en 89 modell i sommer og er sjukt godt fornøyd.
Jeg er litt skada i livet og er ille nyskjerrig på hvordan ting virker og att gass er i orden og funker...
1 Har ikke hatt trøbbel med gassen, men vet flasken må være på, også er der muligens en ventil fremme i gasskassen om du har lekasje tester på din vogn. Er da som du nevner noen ventiler i skapet, når du så skal få fyr må knappene trykkes inn og holdes inne mens de er på full styrke for og få frem gassen. Tenker om der er komfyr på vogna må den enten tennes med piezo tenning eller fyrstikk.

2 Så fort kabelen står i veggen er det 2 ting som alltid virker, ladingen og 220 på kjøleskapet. JA kjøleskapet virker da, spør meg....prøvd det på både denne vognen og på ny vog jeg hadde for 2 år siden....blir fort MYE is i frysa når skapet og frysa står på lufting og skapet prøøøøver kjøle/fryse ned.

3 Kan som nevnt være du har lekasje tester og da er der en liten bryter på denne, samt selvfølgelig bryteren på den du montere på flaska da.

4 Fikk ikke opp bildene dine, men er det samme panelet som i min med 4 brytere og et vrihjul så er det fra venstre mot høyre, Gass kommer grøntlys når den er trykket inn, du hører en vifte i pimusen starter og den skal starte, bryter 2 er KUN varm vann ikke varme i resten av vogna, 3 er bryter for 1000watt lyser rødt, 4 er bryter for 2000watt (tror jeeg) og med begge inne blir det 3000watt (tror jeg)

Der er 2 "flipp brytere" på gass pannen fremme, dette er rett og slett gass brennere til.
Legger ved en god forklaring/link du finner ALT du nå har spurt om Smile
Lykke til

PS alle brosjyrer på vogner solgt i norge siste 40årene finnes hos norsk caravan clubb sin nettside Wink

Noe annet så er det bare sende en mld så kan det jo hende en kan hjelpe mere.


http://www.nocc.no/nyheter/Documents/Solifer%201984%20instbok%208422.pdf
Til Toppen Go down
Sponsored content





Lurer litt på bruk av gass, kontrollpanel m.m på en Solifer. Empty
PosteTema: Re: Lurer litt på bruk av gass, kontrollpanel m.m på en Solifer.   Lurer litt på bruk av gass, kontrollpanel m.m på en Solifer. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Lurer litt på bruk av gass, kontrollpanel m.m på en Solifer.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Lurer på en del om Primus elpatron
» Kontrollpanel på Hobby 720 helt død
» Lurer på å kjøpe adria 663 uk mellom 2009-20011 anb??
» Alde 3010 kontrollpanel uten strøm
» Mørkt kontrollpanel/display på Alde 3010

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: SOLIFER-
Gå Til: