CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Erfaring ved salg av importerte vogner.

Go down 
+3
quattro1
Johnny
AndersW
7 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeFre 10 Mai 2019 - 9:09

Jeg vurderer fra tid til annen å importere vogn, og har vært i kontakt med Thomas fra Antons flere ganger. Jeg har fulgt med en stund og det virker som de er veldig ryddige og seriøse. I går kom jeg over en ny Adria 593 UK til 207000kr på finn, men den må hentes i DK. Ukjent forhandler, så det vurderes ikke, men jeg venter på tilbud fra Antons på tilsvarende. Men prisen var latterlig lav kontra norske.

Hvordan er verdifallet på importvogner vs norske? Etter garantitiden skulle en kanskje tro at man taper veldig lite med tanke på den store prisforskjellen, men på den annen side er kanskje kjøpere mer skeptiske til importerte vogner enn norske. Er dee noen som har erfaring med salg av importert vogn og verdifall?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeFre 10 Mai 2019 - 10:14

Jeg ville vurdert importvogner vs norske vogner utfra tilstand og utstyr fra de er på slutten av fabrikkgarantien. Kanskje prøvd å bruke dette med importvogn som et forhandlingskort for å prute ned prisen.
Men prisen på brukte vogner er mest avhengig av forrige eieres bruk og vedlikehold.
Ville f.eks aldri vurdere ei godt innrøkt vogn eller ei vogn der det kan være skjulte alvorlige fuktskader.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeFre 10 Mai 2019 - 11:40

Så vidt jeg vet blir det ikke produsert norske vogner, alle er importert. Men det er klart, når man skal gjennom et ekstra ledd (importør) som også skal ha sin fortjeneste, så blir det fort dyrt.

Vil tro det burde være greit å importere, forutsatt at man handler hos en solid forhandler, og får skriftlig nedfelt hvordan man løser eventuelle reklamasjoner og fuktkontroll for å beholde garanti.

Ser at bransjen forsøker å gjøre import vanskeligere enn det burde være ved å nekte å utføre fuktkontroll på egenimporterte vogner. Useriøst, og altså samme tullete oppførsel som bilbransjen drev med for 20/30 år siden, men de har etterhvert tatt til fornuft.

Mener man også kan kjøpe ekstragaranti ut over 2 år forholdsvis rimelig om man ønsker.

Dersom besparelsen er stor og det er tale solid forhandler med ryddige avtaler ville jeg absolutt vurdert import.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeFre 10 Mai 2019 - 14:09

Anders: om du vurderer Antons som seriøs så tar du nok skammelig feil. Let etter poster fra bruker Norestcamp så finner du fort ut hvor landet ligger. Glem det snarest, er mitt råd.

Og hvorfor skal man så risikere så mye for å spare noen få titusener er for meg en gåte. Ved problemer med nyere vogn så får du neppe særlig hjelp fra de etablerte forhandlere. Sparte penger kan bli noe som du fort angrer bittert på. Men det behøver j ikke bli slik, men med de manglende garantier på egenimporterte vogner så stiller du svakt. Bruker du tid og har penger klar såkan du presse en selger en del her hjemme også.

Du har jo lenge vurdert frem og tilbake, og så lander du på noe som gir deg en stor usikkerhet.

Min egen erfaring er at om jeg hadde kjøpt den vogna jeg bestillte høsten 2017 fra utlandet så hadde jeg sittet med en svært dårlig vogn som jeg ikke ville fått returnert uten en lang kamp med en utenlands forhandler. Den returnerte vogna var for vår del ubrukelig ved 20 minus eller lavere. Men forhandleren (og Dethleffs) tok jo vogna tilbake, pga at de innrømmet den fatale feilen ved gulvet som ikke passet med sengeløsningen. Og jeg møtte også den personen fra Dethleffs, F. Huber, som jeg også kommuniserte med på epost, på Caravan Saloon ui Düsseldorf i fjor. Han innrømmet feilen Dethleffs hadde gjort (brukt det samme gulvet til enkeltsengløsning som de bruker til midtstillt dobbeltseng) Og når jeg ser hvor dårlig den vannbårne varmen er forlagt i svært mange av de større Dethleffs vogner så er jeg sjeleglad for at den ble tatt tilbake, og at jeg ved en feil fikk elektrisk varme. Noe som fungerer helt utmerket, selv om overflatetempen er noe lavere enn ved vannbåren. Men det er ihvertfall varme i hele gulvet, uten et lite langsgående felt ved siden av den ene senga. Men det er ubetydelig.

Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeFre 10 Mai 2019 - 14:37

Ja jeg vurderte det tidligere, men har landet på brukt her hjemme begge gangene. Det bunner i grunnen ut i at besparelsen har vært mindre enn risken.

Jeg har lest trådene på forumet hvis det er de du tenker på, men ellers har jeg faktisk utelukkende hørt positive ting. Bla på facebook er det kun gode omtaler. Men mulig de kan fjerne de negative selv, det vet jeg ikke. Jeg kjenner også flere som har kjøpt av Thomas. Men du har selvsagt gode poeng og det er jo det som gjør at jeg enda ikke har gjort det.

Fikk forresten svar fra Thomas der han sier at Adria har sluttet å eksportere til norge.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeFre 10 Mai 2019 - 21:59

...og grunnen til at Antons har sluttet med det er vel fordi de fikk kniven på strupen fra fabrikken.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeLør 11 Mai 2019 - 0:39

Greit nok alt dette, men jeg er likevel provosert av tullet som diverse importører driver med. Kjøpte siste vogn på messen i Lillestrøm, tilfeldigvis av en selger fra XX. Altså norskimportert vogn via Kroken. Ved besøk for garantisak hos merkeforhandler i Bergen ble jeg straks spurt: "Har du kjøpt denne vognen hos oss? Hvis ikke kan du henvende deg dit du kjøpte den".
Dette var altså responsen hos en merkeforhandler!!! Hadde tilsvarende opplevelse på tur i Italia, der det oppstod en feil. Ringte importør og ba de sende en del i posten. Totalt negativt svar. Null hjelp.
Slike ting skjer aldri hos en seriøs bilforhandler lenger. Er du merkeforhandler så er du det, og har du garanti, så har du garanti. Punktum. Synes egentlig caravanbransjen bør skjerpe seg noe alvorlig mye, de skummer fløten og er lite interessert i å ta ansvar som de burde ta. Kommer helt klart til å importere selv neste gang.
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeLør 11 Mai 2019 - 8:53

Det er helt håpløst. Det er tydelig at noen har for stor makt. Jeg har kun hatt brukte vogner og aldri opplevd noe tull hos verken forhandlere eller uavhengige verksted.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeLør 11 Mai 2019 - 10:23

Tror ikke at det handler om makt. Men hver enkelt forhandler "importerer" jo biler og vogner selv, selv om f.eks Lara Fritid i Drammen er bindeleddet mellom forhandlere og Hobby i Tyskland. Og det samme når det gjelder Dethleffs og andre merker i konsernet: tidligere Cara Nord i Vejle, nå ErwinHymerGroup. Det er EHG Nord, som håndterer det nordiske markedet, som reiser rundt til forhandlere, for å få tilbakemeldinger på produktene og formidle dette til hovedkonsernet. Og de informerer også forhandlerne om kommende års nyheter og endringer. Og alle bestillinger går via de.

Men når du har handlet så sitter du der og må forholde deg til firmaet du handlet fra. Ikke mye hjelp på tvers av forhandlerne når du har bruk for å få hjelp. Men en av grunnene til det er blant annet at garantireparasjoner er svært dårlig betalt, sett med norske øyne og priser. Dethleffs betalte min forhandler ca 230 Euro (rundt 2000 den gang) for å skifte hele frontveggen på min 520 Dethleffs modellår 2000. Det var i 2005/2006. Og det var en jobb som tok minst en hel dag, kanskje langt mere.

I mitt tilfelle så er jeg heldig. Jeg har hatt et godt forhold til en forhandler her i Trøndelag, og som jeg skrev kontrakt med høsten 2017. Men så måtte han bare bite i det sure eplet og beklage: han kunne ikke endre sine bestillinger til det vi ønsket. Han fikk heller ikke byttet med andre forhandlere. Enden på visa ble forhandler i østfold. Og han som jeg nå har som kontaktperson på salg har også jobbet der i flere år, og hos denne forhandleren i Trøndelag vet jeg at jeg får hjelp til ev feil eller ved kjøp av ting og til årlig service/fuktkontroll. Kun 2,5-3 timer å kjøre..
Men dette er slett ikke regelen, det er vel heller unntaket. Kommer du innom en forhandler som ikke har solgt deg produktet blir nærmest ledd av og nesten vist døren. Og nesten med et "at du kunne være så teit å spørre oss"  etter deg når du går ut. Og er det noe som er egenimportert så blir du virkelig hudflettet, det må du bare regne med. Men jeg har forståelse for at de ikke vil hjelpe til sånn uten videre. Der jeg handlet selger de ca 400 enheter pr år, det aller meste leveres ut på våren og sommeren. Det er svært hektisk med logistikk på ettervinteren og til etter sommerferien. Og da kan de ikke prioritere andre kunder, når dagene er fullbooket. F.eks onsdag i påskeuken leverte de ut 3 enhet til kunder.

De aller fleste som kjøper en ny vogn f.eks, gjør jo det for ene alene å spare penger når de handler fra utlandet. Og risikoen er nok vel kjent for de aller fleste. Personlig synes jeg ikke synd på de som handler fra f.eks Danmark og Tyskland direkte for å spare penger. De har tatt en risiko, og det må de leve med.
Men når det gjelder vogner som er kjøpt i Norge hos andre forhandlere så er de ikke akkurat så rause de aller fleste. De snur lett ryggen til deg. Men det kan jo hende at du kommer tilbake en dag for å kjøpe noe nytt. Og da oppsøker du ikke den forhandleren igjen, tror jeg.

På godt og vondt er de stadig større kjedene, som Ferda f.eks. Antar at du kan få hjelp på tvers av forhandlerene, men er slett ikke sikker. Kanskje bare en paraplysak der det for oss brukere ser ut til at det er en landsdekkende kjede, men som i virkeligheten fortsatt bare en en rekke frittstående forhandlere. Skal sjekke det ut ved anledning.
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeLør 11 Mai 2019 - 10:43

Jeg forstår hvorfor de er vanskelige, særlig med tanke på reklamasjonssaker og garanti, men rene fukttester og reparasjoner kan jeg ikke skjønne at de har så store problemer med. Men de vil vel hele egenimporten til livs. Jeg er fornøyd med vogna mi, men kunne tenkt meg en nyere og lettere med samme løsning. Litt oppdaterte farger og en teknisk sett nyere vogn. Men jeg kan ikke bruke 300000++ på det. Det føler jeg rett og slett er for mye med tanke på hvor mye man faktisk bruker en vogn.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeLør 11 Mai 2019 - 11:55

Hvordan det er nå vet jeg ikke, men tidligere var det mange forhandlere som ikke ville ta i de vognene pga. at de da ble ansvarlige for feil og mangler. Det gjaldt ikke de samme regler som for biler hvor forhandlere kunne snakke direkte med fabrikk om garanti.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeLør 11 Mai 2019 - 18:23

Synes på bakgrunn av personlige erfaringer (og andres) uansett at caravanbransjen bør skjerpe seg noe alvorlig. Importerte for noen år siden en ett år gammel Audi fra Tyskland med 5 års garanti. Sjekket med chassisnummer hos lokal forhandler om denne bilen virkelig hadde 5 år garanti, og fikk det bekreftet. Null problemer med å eventuelt komme dit og få utført garantireparasjoner på den bilen.

Så tilbake til siste vognkjøp, på messen i Lillestrøm. Vi visste ikke hvem vi snakket med på standen til Burstner før det ble alvor, og det viste seg å være en hyggelig person fra Tekno Maskin. Handel ble gjort, altså på vogn importert gjennom norske Kroken. Da blir jeg kraftig provosert når man ved garantisak hos lokal forhandler (Bergen Caravan) blir møtt med uvilje og vanskeligheter. Saken gikk (nesten) i orden til slutt, men jeg kommer aldri til å handle der i fremtiden, slik oppførsel aksepterer jeg ikke. Når jeg har kjøpt ny vogn hos norsk forhandler forventer jeg samme service som på bilen.

Ser derfor lite poeng med å støtte en bransje som virkelig trenger å skjerpe seg betydelig. Og holdningene som kommer frem fra bransjen i NCCB-bladet lover ikke særlig godt.

Vet ikke hva fremtiden bringer, vi er godt fornøyd med den vogna vi har, men skal det kjøpes nytt kommer jeg til å sjekke grundig hva handel i Tyskland kan tilby før jeg handler i Norge.

Håper bransjen lærer etterhvert.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeLør 11 Mai 2019 - 18:50

Stå på, Quattro!!

Når man kjøper noe på ei messe så er jo alt tilsynelatende iorden. Bare kunden skriver på så er saken glemt, alle lovnader er med ett nesten forduftet. Tilbake står kunden med et slett inntrykk av bransjen. Og det er mange som opplever det, meg selv inkludert ved reklamasjon på ovennevnte vegg i front på vår første vogn. Den måtte vi gi opp pga ting som jeg ikke orket å gå videre med.

I medlemsbladet er det jo en ren skremselspropaganda (antar det er den samme artikkelen vi har lest).  Stakkars den som prøver på egenimport.!

Problemet bunner vel i den måten de er organisert på. Og de slipper billig unna, slik det er i dag. De kan (sikkert med lovverk) påstå at det er de som har solgt vogna som er importør og ansvarlig for å ta hånd om reklamasjoner. Forhandler legger på en sum for dette, og da vil ikke andre ta kostnaden for en reklamasjon som de ikke får mye penger for, og som kanskje går på akkord med andre oppgaver.

Sålenge det ikke er en ofisiell importør så forblir det slik i nær eller fjern fremtid. Forbrukermyndighetene er vel de som må begynne å legge press på de. I dag bråkes det gjerne om ordlyden i slike ting som "Norges billigste". Det kan man jo ikke uten videre gjøre, det kreves det omfattende dokumentasjon for å hevde.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeLør 11 Mai 2019 - 20:55

Nei, slik var det ikke for min del. Handlet på messen, ja, men Tekno Maskin har oppført seg eksemplarisk på alle vis. Aksepterte uten problemer fuktkontroll fra annen forhandler i forhold til garanti, og utførte fuktkontroll gratis når vi besøkte de. Bare positive opplevelser med den forhandleren, absolutt. Kan godt anbefales, de er kjempegreie, og vet hva det er snakk om!

Problemet er at selv om det er en importør (som tar seg altfor godt betalt) så er det null kontroll og disiplin overfor forhandlernettverket. Etter å ha opplevd dette på nært hold er min konklusjon at dette gidder jeg ikke, rett og slett. Blir forbanna. Finner meg ikke i tullet de driver på med, har jeg betalt for såkalt norsk vogn så forventer jeg skikkelig service, og det får jeg ikke pr. i dag. Neste vogn blir å importere selv, det er slutt på tolmodigheten med amatørbransjen. Har handlet de tre siste vognene gjennom norske såkalt offisielle forhandlere, men nå holder det for min del!



Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeLør 11 Mai 2019 - 21:32

Antons har såvidt jeg vet kontakter i norge som skal bistå i slike tilfeller, men hvordan det fungerer i praksis vet jeg ikke.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeSøn 12 Mai 2019 - 16:24

Har hørt mye positivt om Antons, men bytte har ikke vært aktuelt for oss nå så jeg har ikke sjekket ut.

Men det er nok viktig å sjekke ut hvordan ting fungerer før man handler. Men igjen, etter mine erfaringer fungerer det elendig selv med norskkjøpt vogn gjennom norsk importør. Har du en Ford med garanti kan du uten problemer få ordnet problemer hos enhver Fordforhandler, og slik burde det være også i campingbransjen. Her er det mange som har mye å lære!

Hvis jeg f. eks. måtte kjøre til Østlandet for å få ordnet ting på garanti, hva er da vitsen med hele garantien? Og hvor er importøren? Det er etter min erfaring null hjelp ved å henvende seg dit. De importerer, tar sin fortjeneste, og gir deretter blanke i kunden. Møter jeg opp med en garantisak på norskimportert vogn forventer jeg hjelp hos enhver merkeforhandler, og slik er det ikke i dag.

Har hatt tidligere Audier på verksted både i Frankrike og i Tyskland for å ordne garantisaker (program vareoppdatering), og det er null problemer. Bare hyggelige folk og kjempeservice, og slik skal det være! Da smiler kunden, og kjøper gjerne samme merke neste gang.
Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeTir 14 Mai 2019 - 8:45

Antons får ikke eksportere Adria til Norge nei, men mange andre Adria-forhandlere gjør dette, så det er ikke noe stort problem. Jeg vet veldig mange benytter seg av forhandleren i Horsens, den er også bare 10 minutter fra danskebåten.

Selv importerte jeg jo i fra Tyskland i fjor, og gjør gjerne det samme igjen. For vår del var det ikke for å spare penger kontra en ny i Norge, men for muligheten til å få en helt ny til prisen av en 2-3 år gammel norsk vogn. Her kan også garanti- og reklamasjonsmuligheter sammenlignes i større grad.

Jeg skal ta fukttest på vognen nå i mai, og det skjer hos et lokalt caravanverksted der jeg bor, med tillatelse fra forhandleren i Tyskland.

Det var forøvrig en forholdsvis stor autorisert Hobby- og Adria-forhandler som gikk konkurs der jeg bor for noen år siden. Ettersom hver forhandler importerer vognene selv var det derfor null hjelp å hente hos Lara eller andre autoriserte forhandlere når det ble noe etterpå.
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeTir 14 Mai 2019 - 9:11

awt skrev:
Antons får ikke eksportere Adria til Norge nei, men mange andre Adria-forhandlere gjør dette, så det er ikke noe stort problem. Jeg vet veldig mange benytter seg av forhandleren i Horsens, den er også bare 10 minutter fra danskebåten.

Selv importerte jeg jo i fra Tyskland i fjor, og gjør gjerne det samme igjen. For vår del var det ikke for å spare penger kontra en ny i Norge, men for muligheten til å få en helt ny til prisen av en 2-3 år gammel norsk vogn. Her kan også garanti- og reklamasjonsmuligheter sammenlignes i større grad.

Jeg skal ta fukttest på vognen nå i mai, og det skjer hos et lokalt caravanverksted der jeg bor, med tillatelse fra forhandleren i Tyskland.

Det var forøvrig en forholdsvis stor autorisert Hobby- og Adria-forhandler som gikk konkurs der jeg bor for noen år siden. Ettersom hver forhandler importerer vognene selv var det derfor null hjelp å hente hos Lara eller andre autoriserte forhandlere når det ble noe etterpå.

Regner med at du snakker om Tangjerd? Så de er ok med tanke på service og fukttest på importerte vogner? Jeg har brukt han flere ganger, og de er veldig greie der. Synd Maco gikk konk. De hadde alltid storet utvalg og gav gode rabatter.

Hvilken forhandler brukte du i Tyskland? Jeg ser Tarup i dk har gode priser på Adria 593UK som jeg kunne tenkt meg, men ser de har en del slette omtaler på google. Vet du hva forhandleren i Horsens heter?
Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeTir 14 Mai 2019 - 9:26

Stemmer det. Hvorvidt de kan ta for alle forhandlere og slikt i utlandet aner jeg ikke, men det var ihvertfall greit for vår tyske forhandler.

Jeg brukte Caravancenter Nord, men de er pimært Hobbyforhander (og muligens Fendt?).

Jeg skrev Horsens, men mente såklart Hjørring. Embarassed Forhandleren heter Hjørring camping og fritid, og jeg var selv i kontakt med de i fjor da jeg også vurderte Adria 613 PK. Vet flere lokale har handlet her.
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeTir 14 Mai 2019 - 10:33

awt skrev:
Stemmer det. Hvorvidt de kan ta for alle forhandlere og slikt i utlandet aner jeg ikke, men det var ihvertfall greit for vår tyske forhandler.

Jeg brukte Caravancenter Nord, men de er pimært Hobbyforhander (og muligens Fendt?).

Jeg skrev Horsens, men mente såklart Hjørring. Embarassed Forhandleren heter Hjørring camping og fritid, og jeg var selv i kontakt med de i fjor da jeg også vurderte Adria 613 PK. Vet flere lokale har handlet her.

Og de er fornøyde?
Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeTir 14 Mai 2019 - 11:16

Har ikke hørt noe annet (med det er heller ikke folk jeg kjenner så godt, så jeg vet ikke alt).
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeOns 15 Mai 2019 - 18:22

Jada, jeg skal stå på. har skrevet et innlegg i bladet, gjenstår å se om de tar det inn. Caravanklubben er jo avhengige av annonseinntekter, og vil kanskje nødig trakke noen på ømme tær??

Uansett er det min klare oppfatning at dersom bransjen ønsker å bli oppfattet som seriøs, så må de skjerpe seg noe alvorlig. De må også se på den urimelige forskjellen det ofte er mellom tysk og norsk pris. I utgangspunktet skal forskjellen være forskjellen være mellom tysk mva på 19 % og norsk på 25 %. Ingen må komme og fortelle at de tyske forhandlerne selger uten normal fortjeneste!
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeTor 16 Mai 2019 - 7:39

Fikk meg en liten latter når jeg kjøpte vogna i fjor. Selger bedyret at fortjenesten på ny vogn var rundt skarve 40000.  Stakkars forhandlere.  Erfaring ved salg av importerte vogner. 280457 De la på utprisen med 45000 over det jeg fikk for gammelvogna. Hva er det reelle påslaget for ei ny vogn til ca 500000 mon tro? Vil tippe rundt 80-100000.

Overalt bygges det nye flotte lokaler til mange millioner. Hvor pengene kommer fra kan man da begynne å lyre. Kanskje fra delesalg? lol!
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeTor 16 Mai 2019 - 9:15

janp skrev:
Fikk meg en liten latter når jeg kjøpte vogna i fjor. Selger bedyret at fortjenesten på ny vogn var rundt skarve 40000.  Stakkars forhandlere.  Erfaring ved salg av importerte vogner. 280457 De la på utprisen med 45000 over det jeg fikk for gammelvogna. Hva er det reelle påslaget for ei ny vogn til ca 500000 mon tro? Vil tippe rundt 80-100000.

Overalt bygges det nye flotte lokaler til mange millioner. Hvor pengene kommer fra kan man da begynne å lyre. Kanskje fra delesalg? lol!

Ja si det. I bilbransjen sies det jo at det nesten ikke er fortjeneste på salg av ribbet nybil, men de har mye igjen på ekstrautstyr.

Jeg har fått pris på Adria 593 UK fra Dansk forhandler og norsk. Prøvde meg på innbytte på Fendten, men de gir er ca 40000kr under det jeg vil annslå den kan selges for, så det gidder jeg ikke.

Vogna hos dansk forhandler kommer på 164400dkr eks moms. Med Norsk moms og den ræva kronekursen så ender jeg på ca 270000nkr inkl moms med dagens kurs. Samme vogn med noe mer utstyr bla alde (el gulvvarme) 325000kr her, og da er det tatt med 2% rabatt, som var alt de kunne tilby. Listeprisen var også en god del under tilsvarende vogner på finn, så jeg tror det er en ok pris. Jeg føler ikke forskjellen er stor nok til å forsvare import. Vogna må hentes selv og alt av garantireparasjoner må tas hos forhandler i DK. Men fukttest kan tas lokalt.

Jeg føler at pris på nye vogner har steget veldig mye sammenlignet med bilpriser de siste 5 årene. Mulig det er kronekursen som gjør det, men det begynner å bli mye penger for såkalt billigvogn som kun brukes noen uker i løpet av et år.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeTor 16 Mai 2019 - 19:05

55 tusen er jo penger det også, kjekt å ta med synes jeg. Og om det skulle dukke opp noen kostbare reparasjoner på garanti så er kostnaden liten på å kjøre til Danmark/Tyskland om nødvendig. Vil tro det finnes fornuftige løsninger der også om forhandleren er noenlunde oppegående. Salg til utlandet er nok for rene plussalg å regne for forhandlere i Danmark/Tyskland, så de har nok litt å gå på.

Snakket litt med en tysk forhandler i fjor som virket ok, og tilbudet han ga var godt. Også han godtok fukttest fra forhandler i Norge, og ville besørge stempling i garantiheftet.

Ellers, så ser det ut til at bransjen i Norge koser seg med gode tider. Hadde en runde med lokal forhandler med innbytte på haglskadet vogn. Forsikringsmannen sa klart og tydelig at dersom jeg ville selge vognen for innbytteprisen hos forhandleren så ville han gi 15.000 over, og likevel tjene penger på videresalg! Innbyttetilbudet var helt meningsløst. Seriøs bransje, gitt!!!
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeTor 16 Mai 2019 - 20:00

Vet man hva ulempene er og ikke ser bare på penger spart så må jo den som ønsker prøve seg. Men så lenge hele bransjen får lov til å stå som egenimportører så skaper det problemer for mange. Tror ikke at det blir endringer før EU kommer på banen og setter dagsorden. Da blir de nødt til å reorganisere bransjen. Men slik det er i dag så er det vel ikke et særnorsk tilfelle. Gjelder vel over hele EU-området vil jeg tro.

En norsksolgt vogn som flyttes til et annet sted blir ikke prioritert av andre forhander, men dog finnes det uttak. Jeg har Namsos Fritid i bakhånda, mye pga av de er flinke med kunder og ser at fordelen med å hjelpe kunder som de ikke er forpliktet til, gagner firmaet's rykte.

Og hva vi gjør ved neste korsvei er usikkert. Men Namsos Fritid står øverst på lista om den dagen kommer. Selv om jeg ikke har kjøpt noe fra de pr i dag.

Når det gjelder vår "gamle" vogn så står den fortsatt hos forhandler. Saken ble tatt opp med Dethleffs av meg i juni 2018, og EHG Nord tok tak i saken. Men fortsatt har ikke Dethleffs tatt ansvaret for saken og erstattet vogna. Hadde jeg kjøpt den samme vogna i Tyskland så tror jeg at det ville ha vært en sak som jeg ville ha slitt mye for å få avsluttet. Frykter for at det hadde tatt så lang tid at jeg hadde gitt opp etetr hvert. Ikke sikkert, men det ville slett ikke vært så enkelt som det ble med norsk forhandler. Det var bare å bestille utstyr fra fabrikk og tut og kjør. Og det var før jeg ble klar over hvor elendig rør er forlagt i (sannsynligvis) alle vogner med "Snow" i navnet. Nesten ubrukelig i kaldt klima. Minus 10 gr midt på gulvet ved utetemp minus 26 sier sitt om hvor dårlig det er. Satt med ullteppe og tykke sokker, og varmen fra konvektorer ble delvis borte da den lave tempen ved gulvet stoppet sirkulasjonen rundt de små konvektorer som Dethleffs bruker mer og mer av. Elektrisk er langt bedre for oss, det e ihvertfall en lunk om ikke så varmt.

Som sagt før: jeg er glad den ble kjøpt her. Men jeg var jo også ganske uheldig, så det teller jo med i det hele bildet.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeTor 16 Mai 2019 - 20:42

Det er muligens noe av problemet med bransjen, man blir avhengig av en lokal forhandler. Og da spør jeg, hvor i all verden er de såkalte importørene som tar sin fortjeneste uten å bidra en millimeter når det gjelder reklamasjoner og service?? Systemet er tullete, gir kunden lite sikkerhet, og da blir det lite å betale en merpris for.

Flott med en lokal forhandler som yter god service og ordner opp i problemer, men det er de facto kun denne forhandlerens velvilje og innsats som er å rose, ikke bransjens seriøsitet, for den mangler!
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeMan 20 Mai 2019 - 9:16

quattro1 skrev:
55 tusen er jo penger det også, kjekt å ta med synes jeg.  Og om det skulle dukke opp noen kostbare reparasjoner på garanti så er kostnaden liten på å kjøre til Danmark/Tyskland om nødvendig. Vil tro det finnes fornuftige løsninger der også om forhandleren er noenlunde oppegående.  Salg til utlandet er nok for rene plussalg å regne for forhandlere i Danmark/Tyskland, så de har nok litt å gå på.

Snakket litt med en tysk forhandler i fjor som virket ok, og tilbudet han ga var godt. Også han godtok fukttest fra forhandler i Norge, og ville besørge stempling i garantiheftet.

Ellers, så ser det ut til at bransjen i Norge koser seg med gode tider. Hadde en runde med lokal forhandler med innbytte på haglskadet vogn. Forsikringsmannen sa klart og tydelig at dersom jeg ville selge vognen for innbytteprisen hos forhandleren så ville han gi 15.000 over, og likevel tjene penger på videresalg! Innbyttetilbudet var helt meningsløst. Seriøs bransje, gitt!!!  

Alternativ til å reise ned var at den danske forhandleren kan sende ny del og så får de den ødelagte i retur. Grei løsning når det er snakk om mindre ting.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeTir 21 Mai 2019 - 0:15

Les artikkel på Broom om en kar som sparte 300.000 på selv å hente bobil i Tyskland. 300.000 !!
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeTir 21 Mai 2019 - 11:49

quattro1 skrev:
Les artikkel på Broom om en kar som sparte 300.000 på selv å hente bobil i Tyskland. 300.000 !!

300000kr er sykt mye, men bilavgiftene hos oss er jo hinsides.

– Men det ser jo ut som det er store penger å spare? – Ja, men det man sparer ved kjøpet, kan fort gå tapt på dyre reparasjoner senere. Det er helt andre garanti- og reklamasjonsbestemmelser som gjelder i Norge enn i de fleste andre land. Mens det er 2 års garanti i Tyskland, har vi den særnorske forbrukerkjøpsloven som uansett gjelder i 5 år for bobil, noe som er en vesentlig forskjell dersom man opplever mangler i årene 3 - 5, understreker Heggertveit. – Noe kundene ikke ser ut til å ta helt inn over seg, er at vi her ikke snakker om en ordinær bil – vi snakker om en «hytte på hjul», og dette betyr blant annet helt andre utfordringer på service og vedlikehold. Å skape forståelse for dette er en stor utfordring i bransjen i dag. – I vår kjede bruker vi derfor mye ressurser på å kurse folk på kundereklamasjonsbehandling, som følge av at vi ønsker å bli langt bedre på forventningsstyring, sier han videre. skrev:

Hmm, mange forhandlere har definitivt en vi å gå når det gjelder service og kundebehandling, men litt usikker på hva som menes med forventningsstyring... Laughing
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeTir 21 Mai 2019 - 14:21

Bilavgiftene er jo de samme enten man importerer selv eller om andre utfører jobben. Og man kan kjøpe ekstra garantier, samt at f.eks. if har superforsikringer på bil som dekker mye.

Forventningsstyring, det var et nytt begrep. Betyr sikkert at man ikke skal forvente særlig mye, kanskje.
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeTir 21 Mai 2019 - 15:01

quattro1 skrev:
Bilavgiftene er jo de samme enten man importerer selv eller om andre utfører jobben. Og man kan kjøpe ekstra garantier, samt at f.eks. if har superforsikringer på bil som dekker mye.

Forventningsstyring, det var et nytt begrep. Betyr sikkert at man ikke skal forvente særlig mye, kanskje.

Hehe ja selvsagt, tenkte litt feil der.
Til Toppen Go down
arnetvedt85




Antall Innlegg : 10
Registration date : 03.08.2019

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeLør 3 Aug 2019 - 17:19

Noen som har erfaring med http://www.dcag.dk/?
Jeg skal importere selv, De norske prisene er helt idiotisk i forhold til hva vognene faktisk koster.

Men som sagt vil finne en forhandler som er seriøs og holder garantien. som jeg har forstått er det 2 års farbrikk garanti på ny vogn og 5 års fukt garanti.

Var i kontakt med de der de sa når en fukt test bilr utført kan jeg sende dette til de så stempler de service hefte.
For reglene og dette caravan greiene er noe tungvindte greier. Er langt i fra det samme som bil.
der du kan svinge innom uansett forhandler der de har merket du har kjøpt.

Så all info om import av seriøse forhandlere eller erfaringer tar jeg til meg.
Planen er en Hobby 720 kwfu 2019/2020 model.

På forhånd takk....
Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeLør 3 Aug 2019 - 20:38

Hvorfor gå via et fordyrende mellomledd? De har absolutt ingen ansvar for noe, importer heller selv direkte fra forhandler i Tyskland. Importere selv fra Caravancenter Nord i Flensburg for et års tid siden.
Til Toppen Go down
arnetvedt85




Antall Innlegg : 10
Registration date : 03.08.2019

Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitimeLør 3 Aug 2019 - 21:16

Såpass. Har de sider på engelsk?
Hvordan tok du kontakt?
Og eventuelt med ekstra utstyr fordelen med Tyskland er vis du kan tyks 😂
Til Toppen Go down
Sponsored content





Erfaring ved salg av importerte vogner. Empty
PosteTema: Re: Erfaring ved salg av importerte vogner.   Erfaring ved salg av importerte vogner. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Erfaring ved salg av importerte vogner.
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Kjøp-salg/ bytte?
» Galvanisering på Hobby vogner
» Hvilke vogner har såpass bra tak at man kan gå på det?
» Sykkelstativ drag på Adora-vogner
» Må vogner "bygges om" for å tilfredstille norske krav?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: IMPORT-
Gå Til: