CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Deluxe 515 UHK og vekt

Go down 
5 posters
AvInnlegg
vums




Antall Innlegg : 2
Registration date : 14.01.2019

Deluxe 515 UHK og vekt Empty
PosteTema: Deluxe 515 UHK og vekt   Deluxe 515 UHK og vekt Icon_minitimeMan 14 Jan 2019 - 21:46

Vi har virkelig falt for denne vogna, men det er et skår i gleden. Vognen er oppgitt til egenvekt på litt over 1400kg, samt totalvekt på 1600kg som basis. Legger man på standard utstyr, ser jeg vogna havner på lca 1500kg+, men da velger man også å øke total vekt til 1750kg. Problemet mitt er at max vekt bilen min kan trekke er 1600kg. Så mitt spørsmål er om det er helt utenkelig å klare seg innenfor 1600kg med egenvekt på 1515kg? Jeg tenkte å kjøpe lithium batter for å spare vekt, for batteri er vel ikke med i egenvekten oppgitt fra fabrikk?
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Deluxe 515 UHK og vekt Empty
PosteTema: Re: Deluxe 515 UHK og vekt   Deluxe 515 UHK og vekt Icon_minitimeTir 15 Jan 2019 - 14:29

Ville absolutt valgt forhøyet totalvekt til 1750 kg. Det vil uansett være faktisk vekt på vogna som veies om du kommer i kontroll, og neste bil kan kanskje trekke mer?

Mindre enn 100 kg lastevekt er altfor lite, det vil du nok raskt oppdage. Last mest mulig av tyngre saker over i bilen hvis mulig. Ellers, kommer du i kontroll vil vogna normalt veies påkoblet bilen, altså vil kuletrykk ikke vise på vekta. Og, med så knappe marginer som du vil få bør du trolig unngå Sverige, som er knallharde på overvekt, og beregner utfra oppgitt nyttelast og ikke utfra totalvekt så langt jeg har sett.

Vi har 350 kg nyttelast, og det rekker såvidt med mover, batteri og klima.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Deluxe 515 UHK og vekt Empty
PosteTema: Re: Deluxe 515 UHK og vekt   Deluxe 515 UHK og vekt Icon_minitimeTir 15 Jan 2019 - 14:50

Tror de oppgitte tall på vekt er ren og skjær ønsketenkning. Eldre vogner leveres typegodkjente, selv om noen modeller har avvikende utstyr og oppbygning. Men også forskjellig lengde.
Krev vogna veid på vekt frakoblet bil, med dokumentert bilde av netto vekt.

Nyere vogner har som regel reell vekt oppgitt fra fabrikk, med valgt utstyr lagt til slik at egenvekt er tilnærmet riktig.

Min vogn, som er typegodkjent til langt under 2000 kg, er stipulert til rundt 2150 fra fabrikk. Men jeg tror ikke at gulvtepper og sengeteppe er med blant annet, det er en norsk variant. Men jeg har veid litt forskjellige ting nå i sommer. Og det blir veldig mye kg. Vi har 2 stk overmadrassser, ca 10 kg hver. Kjøleskapet ble veid (stor type), ble 20 kg der også. 2 dyner og puter samt sengleklær blir med ekstra skift blir fort over 10 kg. Litt bøker og en Tv er også noe, og ei TV-antenne veier noen kg. Og skal du ha fortelt så blir det stoler, bord ohg tepper/presenning til gulvet. Og kanskje en vifteovn til kalde kvelder også? Og sikket mye annet smått, som blir mange kilo. Og strømkabel (-kabler) samt overganger blir fort 10-20 kg, avhengig av lengder. Og ei lita trapp er også nødvendig, selv om den ikke er blytung. Og klær til en lengre tur blir også en post.

Med Litiumbatteri sparer du fort oppunder 20 kg, avhengig av Ah. Mitt 125Ah veier rundt 15. Jeg har også mye annet, reservehjul på felg som sikkert er over 20 kg. Solceller og tilhørende kabler og kontroller, noe du nok ikke skal ha. Pluss Mover AC og annet som 2 stk Ivertere og ekstra lader. Kontrollveining viser 2500-2550 påkoblet bil. Nå har jeg i overkant mye, så når jeg måtte bytte ut vogna pga feil fra fabrikk så ble den oppveid til 2800 kg. Da skulle jeg ha ca 700 kg tilgjengelig. Men når jeg fyller opp igjen så er nok totalen opp mot 2700 kg.

Men dette siste er ikke relevant for ditt vedkommende, jeg bare tar det med for å illustrere at alt veier, og du har med deg som regel langt mere kg enn det du tror.
Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

Deluxe 515 UHK og vekt Empty
PosteTema: Re: Deluxe 515 UHK og vekt   Deluxe 515 UHK og vekt Icon_minitimeTir 15 Jan 2019 - 16:31

Ja, det er helt utenkelig å klare seg med så lav lasteevne. Selv med 1750kg (og en bil som kan trekke dette) vil du slite med lasteevnen.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Deluxe 515 UHK og vekt Empty
PosteTema: Re: Deluxe 515 UHK og vekt   Deluxe 515 UHK og vekt Icon_minitimeTir 15 Jan 2019 - 19:45

Ikke noe problem hvis du skal ha den stående på fast plass, men skal du kjøre med den...? Nei det blir nok for lite.
Til Toppen Go down
vums




Antall Innlegg : 2
Registration date : 14.01.2019

Deluxe 515 UHK og vekt Empty
PosteTema: Re: Deluxe 515 UHK og vekt   Deluxe 515 UHK og vekt Icon_minitimeOns 16 Jan 2019 - 21:40

Takker for innspill. Jeg ser at de som har kommentert her har relativt store vogner som veier noe mer en den vognen jeg snakker om. Det må jo bli slik at desto større vogn man har desto mer får man inni vogna både av fastmontert utstyr og løsøre. Har man liten vogn vil ting begrense seg mer. Vi har campet 4 år i telt og der begrenser det seg enda mer. Men vi har hatt det gøy uansett.

Jeg har plass til 300kg i bilen når passasjerer er trukket fra. Tillatt koblingslast er 80kg. Dette er jo last fra vogna som "hviler" på bilen dersom man laster vogna med koblingslast på 80kg som er max på min bil. Man bør vel da trekke dette fra bilens last? Vil de 80kg da "forsvinne" eller går de i tillegg på vogna? Bilens tillatte vogntogvekt er 3613kg, det er totalvekt av bilen (2013kg) pluss max hengervekt (1600kg). Så spørsmålet blir egentlig om de 80kg fra koblingslasten skal ligge i vogna eller ikke? Slik jeg ser det kan de ikke ligge i bilen, for da vil jo bilens max totalvekt overskrides med 80 kg. (gitt at man har max last i bilen fra før). Ligger de 80kg'ene i vogna vil vogna isolert sett ikke ha overlast pga den er registert og godkjent for 150kg mer en bilen klarer, så her har man nok å gå på. Henger man vogna med de ekstra 80kg'ene på bilen vil vogna ha riktig vekt om man veier den på sine 2 hjul (gitt koblingslast på 80kg), bilen vil ha rett vekt om man veier den på sine 4 hjul, i tillegg vil vogntog vekten være riktig om man veier alt samlet. Å kunne laste disse 80 kg'ene ekstra i vognen vil jo spare en for mye logistikk mellom bil og vogn, i tillegg er ikke bagasjerommet på bilen så stort at man får utnyttet de 300kg'ene, så totalt sett får jeg flere ting med. Noen som klarer å følge meg?

Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Deluxe 515 UHK og vekt Empty
PosteTema: Re: Deluxe 515 UHK og vekt   Deluxe 515 UHK og vekt Icon_minitimeOns 16 Jan 2019 - 22:16

Du har nok rett i at de fleste har relativt store vogner, men de har begynt med mindre vogner de fleste og mange med meg har nok vurdert både skaftet på tannbørsten og stetten på glassa for å nærme oss tillatt totalvekt.

Når du snakker om 300kg i bilen blir mitt første spørsmål om dette er reel vekt eller om det er på papiret, ekstrautstyr i biler har spist av den vekta tidligere.

Hvordan kulevekta blir beregnet har vært et diskusjonstema her, men bilen er vel ett kjøretøy og vogna ett, hver og en med tillatt totalvekt, uansett vil den være der når du regner vogntogvekten.

I de fleste tilfellene blir vi vel veid med vogna på kroken, men har hørt at noen forlanger at det kobles fra.
Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

Deluxe 515 UHK og vekt Empty
PosteTema: Re: Deluxe 515 UHK og vekt   Deluxe 515 UHK og vekt Icon_minitimeOns 16 Jan 2019 - 22:24

Som Fjell_fant sier så har alle begynt et sted. Grunnen til at vi har "stor" vogn er riktignok i hovedsak fordi vi ønsket bedre plass, men også fordi vi måtte opp på en størrelse rundt dette for å få tilstrekkelig med lasteevne.

Vi hadde tidligere en Hobby 560 der vi hadde 200kg på papiret, og sikkert 150kg lasteevne i praksis. I likhet med dere kunne også bilen trekke maks 1600kg. Dette var et mareritt uten sidestykke, og vi kjørte med konstant overvekt. Bestemte meg fort at på neste vogn skal det ikke inngås noen kompromisser med tanke på vekt.

En annen ting jeg fort bestemte meg for er at jeg vil ha plass til det meste i vognen, og at alt skal ha sin plass. I bilen har vi kun det vi trenger for mindre dagsturer o.l., som f.eks. barnevogn.

Så det med om man skal regne med kulevekten på bilen eller vognen. Dette er et veldig omdiskutert tema, og det har vært veldig mye diskutert i diverse camping-grupper på Facebook. Hvorvidt det er en fasit her er vanskelig å si, men stort sett ender det opp med dette:

- Kontakter man SVV skriftlig får man svar om at det skal veies hver for seg.
- Blir man stoppet blir det normalt veid sammen, men flere har likevel opplevd å måtte koble fra. Hvorvidt dette er i "normale" tilfeller eller ved ekstreme tilfeller vet jeg ikke.

Jeg tok dette også til vudering ved kjøp av ny vogn, og laster derfor slik at jeg er innenfor på totalvekten, selv med vognen frakoblet bil.


Sist endret av awt den Ons 16 Jan 2019 - 22:32, endret 1 gang
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Deluxe 515 UHK og vekt Empty
PosteTema: Re: Deluxe 515 UHK og vekt   Deluxe 515 UHK og vekt Icon_minitimeOns 16 Jan 2019 - 22:24

Vår vogn er ca. samme størrelse som du tenker på, totallengde 728 med draget. Også de vognene vi har hatt tidligere har vært samme størrelse. Erfaringen er uansett at knappe 100 kg nyttelast er altfor lite, virkelig altfor, altfor lite. Det går rett og slett ikke. Monterer du batteri forsvinner ytterligere 30 kg. Diverse kjøkkenutstyr må du ha, sengetøy må du ha, klær må dere ha med, noe vann på tanken, noe mat og drikke, kanskje en markise, etc. og du er langt forbi 100 kg.
Har aldri opplevd å bli kontrollveiet, men slik jeg forstår veies vogn påkoblet bil. Det betyr at kuletrykk "forsvinner" fra vognvekt, og blir påført bilvekt. Men antar at du neppe vil få aksept for total vogntogvekt i h.h.t. 1750 kg for vogna, men derimot den totale vogntogvekten godkjent for bilen.

Ville nok aldri vurdert en vogn med mindre enn (minimum) 250 kg nyttelast, helst mer.
Tror nok at dere enten bør bytte til bil med høyere godkjent hengervekt eller finne en annen vogn hvis dere har tenkt å kjøre lovlig.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Deluxe 515 UHK og vekt Empty
PosteTema: Re: Deluxe 515 UHK og vekt   Deluxe 515 UHK og vekt Icon_minitimeOns 16 Jan 2019 - 22:27

Vår vogn er ca. samme størrelse som du tenker på, totallengde 728 med draget.  Også de vognene vi har hatt tidligere har vært samme størrelse.  Erfaringen er uansett at knappe 100 kg nyttelast er altfor lite, virkelig altfor, altfor lite. Det går rett og slett ikke. Monterer du batteri forsvinner ytterligere 30 kg.  Diverse kjøkkenutstyr må du ha, sengetøy må du ha, klær må dere ha med, noe vann på tanken, noe mat og drikke, kanskje en markise, etc. og du er langt forbi 100 kg.
Har aldri opplevd å bli kontrollveiet, men slik jeg forstår veies vogn påkoblet bil. Det betyr at kuletrykk "forsvinner" fra vognvekt, og blir påført bilvekt.  Men antar at du neppe vil få aksept for total vogntogvekt i h.h.t. 1750 kg for vogna, men derimot den totale vogntogvekten godkjent for bilen.  

Ville nok aldri vurdert en vogn med mindre enn (minimum) 250 kg nyttelast, helst mer.  
Tror nok at dere enten bør bytte til bil med høyere godkjent hengervekt eller finne en annen vogn hvis dere har tenkt å kjøre lovlig.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Deluxe 515 UHK og vekt Empty
PosteTema: Re: Deluxe 515 UHK og vekt   Deluxe 515 UHK og vekt Icon_minitimeOns 16 Jan 2019 - 22:49

Alt veier, og bil blir lett for liten om man skal reise en del. Og vogna får aldri for lite nyttelast. Vi bestillte ekstra luke i bakenden under sittegruppa for å balansere lettere. Vil gjerne at vogna skal ha så mye som mulig. Sykler blir også med til sommeren med stativ på draget. Og da er det greitt å flytte noe last i bakenden siden det er lasterom i front under sengene.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Deluxe 515 UHK og vekt Empty
PosteTema: Re: Deluxe 515 UHK og vekt   Deluxe 515 UHK og vekt Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Deluxe 515 UHK og vekt
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Vekt
» Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer
» Spare vekt
» Kjøreklar vekt på Hobby 650 kfu
» 2014 Hobby 545 kmf deluxe - bakmontert sykkelstativ?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: