CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B!

Go down 
4 posters
AvInnlegg
PerHusaas




Antall Innlegg : 15
Registration date : 02.08.2016

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Empty
PosteTema: Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B!   Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Icon_minitimeTir 2 Aug 2016 - 21:14

Hei!

Jeg handlet akkurat nevnte vogn, og planen er å prøve campingvognlivet uten å blakke meg helt. Smile Jeg liker godt å farte rundt i Norge, og siden vestlandsveier er så trange som de er valgte jeg en lett liten vogn.

Planen er ikke ukesvis på samme campingplass, men mer kjøring. Smile

Jeg har brukt noen dager på å vaske ned vognen fullstendig innvendig, bilder kommer når alt interiør er på plass igjen.

1. Den har blitt kanske matt med årene, har noen her testet rens og polish fra biltema? Alle tips om hvordan jeg kan få frem shinen igjen settes pris på!

2. Kjøleskapet lukter ikke bra.. Jeg har bakepulver og eddik stående i det nå, og har vasket med sitronvann.. Noen andre tips?

3. Jeg skal bygge om til 13 pol kontakt, og ser at det ligger noen kurser i denne man kan lade batteri med.. Siden det blir mye kjøring er det hensiktsmessig å lade når man kjører, men jeg sliter med å finne en lader som kan ta både 12VDC og 220VAC input?
Må jeg ha separat DCDC og ACDC ladere? Jeg vil jo lade med 220V også.

4. Noen tips om hvor (hvis mulig) man kan finne interiørdetaljer? Jeg har endel knekte skapknotter.

5. Hvordan finner jeg ut hvilken aksling det er på vogna? Tror det er ALKO, men hvor er typebetegnelsen?

6. Orangefargen er nesten borte i glassene, noen tips om restaurering av slike?


Håper dere kan hjelpe en fersking i gamet! Very Happy
Til Toppen Go down
PerHusaas




Antall Innlegg : 15
Registration date : 02.08.2016

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Empty
PosteTema: Re: Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B!   Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Icon_minitimeMan 8 Aug 2016 - 8:29

Ser ut til at alle er ute i campingvognene sine, så jeg oppdaterer litt selv:

- Takluker og andre takgjennomføringer er pakket om og sikret..

- Gulvteppet byttet til et som er tett, og som kan tas ut og renses.

- Nye låser er på plass, caravan shop på kongsberg hadde selvfølgelig orginaldeler til en rimelig penge!

- WAECO PerfectCharge dc08 på vei i posten. Lader batteriet med nedtil 8V innspenning. Monterer også en 220V 3 stegslader og et relè som velger mellom de, så blir det nok bra.

-Kjøleskapet er levelig nå, men jeg syns det er litt varmt.. Uansett hva det fyres med.. Noen tips der?

- Aksling og drag er gått over.. Denne har både ryggesperre (Klaff på draget til å blokkere bremseeffekten) og tromler som frier ut når det rygges? Kan den være ombygget på et tidspunkt?

Det nærmer seg brukbar vogn nå, satser på at jeg rekker en sensommerstur!
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Empty
PosteTema: Re: Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B!   Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Icon_minitimeMan 8 Aug 2016 - 20:42

2. Kona brukte klorin. Du har skapet stående åpent regner jeg med?

6. Hva med noen helt nye glass/lys, hvis du ikke er orginalfreak da! Wink
Til Toppen Go down
PerHusaas




Antall Innlegg : 15
Registration date : 02.08.2016

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Empty
PosteTema: Re: Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B!   Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Icon_minitimeMan 8 Aug 2016 - 21:50

Jeg har ikke prøvd klorin enda, får prøve det og se om siste rest av lukt blir borte..

Er ikke vanligvis noe orginalfreak nei, men denne er såpass hel at det er litt kult å holde den orginal også.. Går ikke det så blir det nye. Smile

Hadde en litt ufin opplevelse istad, en slik "intelligent" lader fra biltema tok fyr!
Enda en lukt å få ut av vogna.. Neutral
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Empty
PosteTema: Re: Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B!   Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Icon_minitimeMan 8 Aug 2016 - 22:27

PerHusaas skrev:


Hadde en litt ufin opplevelse istad, en slik "intelligent" lader fra biltema tok fyr!
Enda en lukt å få ut av vogna.. Neutral


Uff, kjipern..
Til Toppen Go down
PerHusaas




Antall Innlegg : 15
Registration date : 02.08.2016

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Empty
PosteTema: Re: Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B!   Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Icon_minitimeSøn 14 Aug 2016 - 19:49

Da er jeg kommet litt videre. Klarte ikke å stoppe når jeg begynte med el.anlegget, så nå er alle koblinger byttet/fornyet! 220v og 12V lader på plass med relè som veksler mellom de når man kobler på kontakten fra bilen. Kjøleskapet er også koblet opp igjen så det kan gå på bilstrøm.

mangler fortsatt lampen over bordet, hvis noen har noe passende er det bare å si fra! Smile

Etter en vask er den fortsatt ganske matt i lakken, men det er jo en start. Ikke rare greiene i forhold til noen av palassene noen av dere kjører med, men jeg tror jeg kan trives i den! Smile Litt tidsmaskin er det jo også..

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! DSC_0004_zpsjykmjoag

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! DSC_0005_zpste6hpwtd

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! DSC_0007_zpsas3x4h7p

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! DSC_0006_zpstu8gm5ge
Til Toppen Go down
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Empty
PosteTema: Re: Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B!   Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Icon_minitimeTir 16 Aug 2016 - 20:32

Jeg har veldig sans for tidsmaskiner, som du kaller det! Min 2003-modell har kanskje bedre komfort, men er temmelig sjarmløs til sammenligning 😊
Til Toppen Go down
PerHusaas




Antall Innlegg : 15
Registration date : 02.08.2016

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Empty
PosteTema: Re: Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B!   Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Icon_minitimeTir 16 Aug 2016 - 21:51

Det har absolutt sin sjarm ja. Smile så lenge alt virker som tiltenkt og ikke er utslitt vel å merke..

Jeg trodde kjøleskapet var ferdig, men etter at jeg monterte en sirkulasjonsvifte bak skapet klarer det nå minusgrader om det er justert til full effekt. Smile Det var en vifte der allerede, men den bråket mer enn den viftet..

Jeg fikk vekk mye av oksideringen på vinduene idag, brukte Meguiars PlasticX. Bra produkt!
Til Toppen Go down
PerHusaas




Antall Innlegg : 15
Registration date : 02.08.2016

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Empty
PosteTema: Re: Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B!   Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Icon_minitimeMan 22 Aug 2016 - 7:40

Da var første helgetur gjennomført! Turen gikk til vålerbanen for Italiensk dag. Vognen er lett og fin å trekke, og teknisk fungerte den knirkefritt.
Vi lærte noen viktige ting, f.eks kan jeg ikke kjøre kjøleskapet på batteri gjennom natten! Vi voknet til at inverteren klaget på lav spenning, batteriet var fullstendig tømt. På grunn at dette "søkte vi havn" på Tangenodden camping ved mjøsa neste natt for lading av batteri og en dusj. Det ladet fint under kjøring også, men det ble aldri nok til å få batteriet opp samtidig som forbrukerene skulle mates.

Et spørsmål: For sikt bakover brukte jeg en pad som kamera i bakvinduet, og en telefon som skjerm i bilen. Får jeg trøbbel om jeg blir stoppet med dette i steden for ekstraspeil? Syns dette fungerte utmerket, og bedre IP camera er på vei i posten..

Organisering av alt er meget viktig når man har så liten plass, så neste tur blir det litt orden på det. Alt i alt en fin førstetur, og vi gleder oss til neste! bounce Smile

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! DSC_0013_zpsg96nzym0
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Empty
PosteTema: Re: Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B!   Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Icon_minitimeMan 22 Aug 2016 - 18:37

PerHusaas skrev:
Da var første helgetur gjennomført! Turen gikk til vålerbanen for Italiensk dag. Vognen er lett og fin å trekke, og teknisk fungerte den knirkefritt.
Vi lærte noen viktige ting, f.eks kan jeg ikke kjøre kjøleskapet på batteri gjennom natten! Vi voknet til at inverteren klaget på lav spenning, batteriet var fullstendig tømt. På grunn at dette "søkte vi havn" på Tangenodden camping ved mjøsa neste natt for lading av batteri og en dusj. Det ladet fint under kjøring også, men det ble aldri nok til å få batteriet opp samtidig som forbrukerene skulle mates.

Et spørsmål: For sikt bakover brukte jeg en pad som kamera i bakvinduet, og en telefon som skjerm i bilen. Får jeg trøbbel om jeg blir stoppet med dette i steden for ekstraspeil? Syns dette fungerte utmerket, og bedre IP camera er på vei i posten..  

Organisering av alt er meget viktig når man har så liten plass, så neste tur blir det litt orden på det. Alt i alt en fin førstetur, og vi gleder oss til neste! bounce Smile

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! DSC_0013_zpsg96nzym0

Loven sier: 7.
a) Motorvogn må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap uten at minst ett speil gir slik synsfelt at tilhengeren eller tilhengerredskapen kan sees. Er tilhengeren eller tilhengerredskapen like bred eller bredere enn den trekkende motorvognen, skal minst begge sider av tilhengeren eller tilhengerredskapen kunne sees i de utvendige speil og speilene skal gi slikt synsfelt at føreren kan se vegbanen
- på venstre side i en bredde av minst 2,5 m på en avstand av 10 m bakenfor speil og videre så langt bakover som øyet rekker.
- på høyre side i en bredde av minst 2 m på en avstand av 10 m bakenfor speilet og videre så langt bakover som øyet rekker.
b) Når bredden på tilhenger/tilhengerredskap er over 2,30 m og breddeforskjellen mellom motorvogn og tilhenger/tilhengerredskap er mer enn 50 cm, skal speilene på fremsiden være utstyrt med hvit refleks som oppfyller kravene i kjøretøyforskriften § 28-3 nr. 5.1. Kravene om plassering i nr. 5.2 skal ikke gjelde speil ved trekking av tilhenger.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92#KAPITTEL_4

Så da blir det vel opp til deg selv da, hva du kommer fram til.
Til Toppen Go down
PerHusaas




Antall Innlegg : 15
Registration date : 02.08.2016

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Empty
PosteTema: Re: Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B!   Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Icon_minitimeMan 22 Aug 2016 - 20:25

Takk for info!

Dette er nok et eksempel på foreldet ordlyd i lovgivningen, jeg kan se de nevnte feltene fra kameraet bak, og siden vognen min bare er 210 bred ser jeg også sidene.. Jeg ser ikke hele siden på vognen, men jeg ser ikke helt når jeg skal få bruk for det heller?

Tror jeg skal slenge inn et spørmål til vegvesenet.. Har lite lyst til å henge på svære speil for denne lille vognen..
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Empty
PosteTema: Re: Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B!   Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Icon_minitimeMan 22 Aug 2016 - 20:56

Gode speil er Alfa og Omega når det blir trangt og vanskelig, både når en skal fremover og bakover.

Det finnes speil som ikke er så svææære også.
Til Toppen Go down
PerHusaas




Antall Innlegg : 15
Registration date : 02.08.2016

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Empty
PosteTema: Re: Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B!   Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Icon_minitimeMan 22 Aug 2016 - 21:08

Det er akkurat det, jeg syns jeg fikk ganske god kontroll ved bruk av kamera.. og bruker jeg Pad'en som skjerm har jeg mulighet til å hive opp sidekameraer også, fort gjort (trådløse IP kameraer) og billig på eBay.. Smile
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Empty
PosteTema: Re: Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B!   Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Icon_minitimeMan 22 Aug 2016 - 21:16

Jeg skal ikke diskutere dette med deg, men det er mange som i ettertid har erfart at gode speil kunne ha spart dem for utgifter og ergrelser.
Kameraer kommer, men hvordan de skal monteres for å få fullgod oversikt vet jeg ikke.
Enn så lenge prøver jeg å forholde meg til loven, og vet av erfaring hvorfor du skal se hele vognsida.|
Til Toppen Go down
PerHusaas




Antall Innlegg : 15
Registration date : 02.08.2016

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Empty
PosteTema: Re: Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B!   Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Icon_minitimeMan 22 Aug 2016 - 21:35

For all del, jeg har ikke dratt så mye rundt på vogn enda, det gjelder å lytte til erfarne fjellfolk. Smile

Jeg kommer nok til å handle speil, men jeg skal nok forske litt på hva jeg får til med kameraer også.
Til Toppen Go down
PerHusaas




Antall Innlegg : 15
Registration date : 02.08.2016

Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Empty
PosteTema: Re: Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B!   Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Icon_minitimeFre 13 Apr 2018 - 10:56

Da er denne lagt ut for salg, noe motvillig. Grunnen er ene og alene at vi syns vi må ha litt mer plass skal vi få med alt og alle komfortabelt.

I fjor ble det kun en tur til et bryllup på Hvaler, og så ble den kjørt til hytta på sørlandet, hvor vi brukte den som ekstra soverom. Det fungerte den flott til. Smile

Landstrømsladeren takket for seg en dag, heldigvis innenfor garantien, så der står det en helt ny en nå.

Tips gjerne noen du kjenner, annonsen er her: https://www.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=117788903&fks=117788903

Håper denne kommer til noen som holder den i den stand den er i og fortjener! Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Empty
PosteTema: Re: Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B!   Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B! Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Ny Caravanist i 1979 Knaus Eifelland 380 B!
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Knaus 450 FU
» Knaus 680 UFK
» Knaus 780
» Knaus 500 QDK
» siderute til knaus

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: KNAUS-
Gå Til: