CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Solifer artic 560ns

Go down 
3 posters
AvInnlegg
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Solifer artic 560ns Empty
PosteTema: Solifer artic 560ns   Solifer artic 560ns Icon_minitimeOns 3 Jun 2015 - 9:25

Jeg har leitet mye for å vinne en 230 vogn med både rundsitter og køyer. Solifer Artic 560 NS er en vogn som har gått meg hus forbi og denne ser rett og slett perfekt ut for oss. Budsjettet mitt er ca 200000kr så en får faktisk forholdsvis ny Solifer for dette. Dette må også være en av de lengste 230 vognene på markedet?

Noen som har denne vognen?

http://beta.m.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=59162210&make=460&q=ns&sort=0&ref=fas


Sist endret av AndersW den Ons 12 Aug 2015 - 9:02, endret 1 gang
Til Toppen Go down
amatoren
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Solifer artic 560ns Empty
PosteTema: Re: Solifer artic 560ns   Solifer artic 560ns Icon_minitimeTir 9 Jun 2015 - 9:18

Vi hadde en sånn bare at det var en mye eldre vogn (2000). Den var utrolig god å kjøre. Jeg merket den knapt bak bilen, selv om vi kjørte den med en lett avensis som trekkbil. Dette er nok på grunn av at vogna er lett, den vi hadde var 1145kg i egenvekt, i tillegg til at den hadde god aerodynamikk.

Men "køyene" er skapkøyer. Du er sikkert kjent med det, men det er ikke beregnet å ha voksne personer i de. Skapkøyene befinner seg også høyere oppunder taket sånn at det er ganske varmt der oppe på varme kvelder/netter.

20 cm fra eller til på bredden har ikke så mye å si, man blir fort vant til å kjøre 250-vogn. Da åpner det seg flere muligheter når det gjelder køyeløsning. Du har f.eks en som er ganske lik den du linker til som heter Solifer LK2 som har 2 faste køyer ved siden av dobbeltsenga og disse køyene tåler også en voksen person. De kommer også ofte med en skapkøye over dobbeltsenga i tillegg.
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Solifer artic 560ns Empty
PosteTema: Re: Solifer artic 560ns   Solifer artic 560ns Icon_minitimeTir 9 Jun 2015 - 9:34

Jeg er førstegangskjøper og jeg innbiller meg at det kan være smart å gå for en 230 vogn, men jeg har kikket på mye forskjellig og jeg ser jo at de ekstra 20cm gir mye ekstra plass og romslighet. Bakdelen er norske småveier og vi liker bedre å farte rundt i norge enn autobahn for si det sånn. Jeg har slått fra meg 230 vogner med midtsittegruppe, det blir for trangt og i så måte er enten Solifers løsning eller noe ala Hobby 540 UK løsningen jeg tror vil være best. Ungene mine er 5 og 3 så vekt er ikke et problem, men høyde og varme vil jo være en utfordring i alle vogner med køyer. Jeg fikk forresten et bra tilbud på en 2007 modell Fendt 510 TK i helgen som har køyer og sittegruppe bak i tillegg til rundsitter.

Av bredere vogner så har jeg kikket på Knaus 580 eller 590 med skapkøyer.

Jeg frykter jo det at vi kjøper for liten vogn og ender opp med en 250 vogn etter noen turer;)
Til Toppen Go down
amatoren
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Solifer artic 560ns Empty
PosteTema: Re: Solifer artic 560ns   Solifer artic 560ns Icon_minitimeTir 9 Jun 2015 - 13:16

Ja, det var nok det som skjedde med oss Smile Men for all del, vi var kjempefornøyd med den Solifer 560 vogna vi hadde. Jeg vil framheve at den er lett og god å kjøre. Nå har vi både større bil og vogn og alt blir liksom litt mer tiltak med en større ekvipasje. Det å kjøre en så lett vogn som solifer 560 var rett og slett bare behagelig.
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Solifer artic 560ns Empty
PosteTema: Re: Solifer artic 560ns   Solifer artic 560ns Icon_minitimeTir 9 Jun 2015 - 16:32

Hvordan var overgangen fra 230 til 250?
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Solifer artic 560ns Empty
PosteTema: Re: Solifer artic 560ns   Solifer artic 560ns Icon_minitimeTir 9 Jun 2015 - 21:19

Hvordan var overgangen fra 230 til 250?
Til Toppen Go down
amatoren
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 54
Registration date : 10.04.2013

Solifer artic 560ns Empty
PosteTema: Re: Solifer artic 560ns   Solifer artic 560ns Icon_minitimeOns 10 Jun 2015 - 16:08

Det var uvant de første 2-3 kilometerne, men du venner deg fort til det. På norske veier må man følge litt ekstra med, men man blir fort vant. I Sverige og Danmark derimot, tenker jeg knapt på bredden pga. veistandarden er mye bedre.
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Solifer artic 560ns Empty
PosteTema: Re: Solifer artic 560ns   Solifer artic 560ns Icon_minitimeTor 11 Jun 2015 - 8:17

amatoren skrev:
Det var uvant de første 2-3 kilometerne, men du venner deg fort til det. På norske veier må man følge litt ekstra med, men man blir fort vant. I Sverige og Danmark derimot, tenker jeg knapt på bredden pga. veistandarden er mye bedre.

I danmark er ikke bredde noe problem, og heller ikke på de fleste norske hovedveier, men jeg vil tippe det øker stressfaktoren i fjelloverganger og hårnålssvinger. Jeg har jo vært inni en del vogner etterhvert nå og jeg må inrømme at det er enorm forskjell på en Hobby 540 KMFE og for eksempel Knaus 580 når det kommer til plass så de ekstra cm har mye å si innvendig. Nå har jeg kjøpt meg ny bil også så vekt er ikke et problem lengre.

Jeg har kikket i to år nå, men pga husbygging så har vi utsatt campingvogn, men nå er huset snart klart så jeg håper vi er klar til neste sesong.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Solifer artic 560ns Empty
PosteTema: Re: Solifer artic 560ns   Solifer artic 560ns Icon_minitimeTor 11 Jun 2015 - 21:10

mange meninger om hva som er greit å kjøre med, selv synes jeg at ei vogn med 6-6,5 meter innvendig lengde og 230 bredde er det ideelle, da trenger jeg ikke å tenke på vogna i det hele tatt under kjøring, og alt blir så mye mer avslappende enn med 250 vogn
jeg er tidligere vogntogsjåfør, og har noen titalls tusen km med både slik og sånn vogn og svære skaphengere, så det er ikke erfaring og kunskap det skorter på, jeg synes bare det er veldig behagelig at ikke vogna stikker så mye utenfor bilen
største vogna var ei 650 med 250 bredde, ikke noe problem å kjøre med selv på smale veier, så noen eksakt fasit finnes ikke.
men greit å ta med i regnestykket at når forteltet som vi alltid har med, 3 meters, så blir vogna ganske mye større når det kommer opp
i fjor sommer var vi 6 uker på ferie med 2 hunder og 4 unger, og savnet ikke mer plass inni vogna, men kjørte hi-ace da så hadde 4,5 kubikk bagasjerom.
i år har jeg enda større bil men vi vurderer faktisk telt-ferie i år.
min konklusjon er å kjøpe den bredden du slapper av med, ikke den du føler du må ha fordi andre mener at det ikke er noe problem
min neste vogn blir etter all sansynlighet en bjølseth 640 som bygges om bak på en slik måte at det er fast dobbel køyseng med mulighet for å lage to gedigne dobbelsenger
Til Toppen Go down
AndersW
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Antall Innlegg : 480
Registration date : 16.07.2013

Solifer artic 560ns Empty
PosteTema: Re: Solifer artic 560ns   Solifer artic 560ns Icon_minitimeOns 12 Aug 2015 - 9:05

Jan skrev:
mange meninger om hva som er greit å kjøre med, selv synes jeg at ei vogn med 6-6,5 meter innvendig lengde og 230 bredde er det ideelle, da trenger jeg ikke å tenke på vogna i det hele tatt under kjøring, og alt blir så mye mer avslappende enn med 250 vogn
jeg er tidligere vogntogsjåfør, og har noen titalls tusen km med både slik og sånn vogn og svære skaphengere, så det er ikke erfaring og kunskap det skorter på, jeg synes bare det er veldig behagelig at ikke vogna stikker så mye utenfor bilen
største vogna var ei 650 med 250 bredde, ikke noe problem å kjøre med selv på smale veier, så noen eksakt fasit finnes ikke.
men greit å ta med i regnestykket at når forteltet som vi alltid har med, 3 meters, så blir vogna ganske mye større når det kommer opp
i fjor sommer var vi 6 uker på ferie med 2 hunder og 4 unger, og savnet ikke mer plass inni vogna, men kjørte hi-ace da så hadde 4,5 kubikk bagasjerom.
i år har jeg enda større bil men vi vurderer faktisk telt-ferie i år.
min konklusjon er å kjøpe den bredden du slapper av med, ikke den du føler du må ha fordi andre mener at det ikke er noe problem
min neste vogn blir etter all sansynlighet en bjølseth 640 som bygges om bak på en slik måte at det er fast dobbel køyseng med mulighet for å lage to gedigne dobbelsenger

Er snart ferdig med å bygge hus og jeg har kjøpt ny bil så busjettet er halvvert, så det blir nok en eldre vogn på meg. Det positive med det er at da er det flere 230 vogner å velge i. Både Solifer og Bjølseth har forholdsvis lange 230 vogner. Lengden har vel ikke så mye å si når en kjører?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Solifer artic 560ns Empty
PosteTema: Re: Solifer artic 560ns   Solifer artic 560ns Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Solifer artic 560ns
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Vanninntrengning ved håndtak SOLIFER ARTIC
» Ny Solifer
» Solifer 2008
» Solifer 2015
» Vegar's Solifer 550 dl

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: SOLIFER-
Gå Til: