CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 vintercamping cabby

Go down 
+5
tottla
kooyo
Johnny
Lars Egil
bjørn
9 posters
AvInnlegg
bjørn
CARAVANER
CARAVANER
bjørn


Male
Antall Innlegg : 51
Age : 53
Localisation : verdal
Registration date : 20.11.2007

vintercamping cabby Empty
PosteTema: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeFre 18 Jan 2008 - 11:58

har fått vinterplass for vogna og gleder oss til å bruke den for første gang i helga. har ikke mye erfaring med vintercamping men regner med at det vil funke greit i cabbyn. har fått tilbud om å ta over ett spikertelt men er litt usikker på om vi trenger det enda. hvordan gjør dere det med vann og toalett på vinterstid?
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 52
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeFre 18 Jan 2008 - 12:13

Vann og toalett funker fint det, også vinterstid. Det er vel det å få tømt alle tanker skikkelig ved avreise som er utfordringen.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8910
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeFre 18 Jan 2008 - 12:14

bjørn skrev:
har fått vinterplass for vogna og gleder oss til å bruke den for første gang i helga. har ikke mye erfaring med vintercamping men regner med at det vil funke greit i cabbyn. har fått tilbud om å ta over ett spikertelt men er litt usikker på om vi trenger det enda. hvordan gjør dere det med vann og toalett på vinterstid?

Å vi bærer oss skakke på vann og andre usaker.
Fyller opp når vi ankommer samt etter behov og tømmer alt ved avreise inklusivt toalettet.
Tar egentlig ikke så mye tid dette.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeFre 18 Jan 2008 - 12:21

Bjørn.

Ja,vinter og vann kan være en skummel kombinasjon om du ikke har vanntette (!) rutiner.

Har du trykkpumpe eller senkepumpe ?

Uansett så må du få åpnet alle avløpsventilene,og sjekke at vannet renner ut der det er meningen at det skal renne ut.Ofte får man ispropper utvendig,og man tror at vannet er forsvunnet,mens det i realiteten ligger igjen i en innvendig avløpstank,eller i slangene.

Og ved avreise så setter du kranene på "gløtt",gjerne i en midtposisjon mellom varmt og kaldt.

Har du senkepumpe,så se til at ikke pumpa ligger nedi vannrester,som kan forårsake frost.Hev den gjerne noen cm. opp fra gulvet,da det står kulde fra gulvet,som under ferskvannstanken,ikke har gulvvarme.Og husk at pumpa kan inneholde rester av is,selv om vogna de har hatt på varme noen timer før dere ankommer den.Starter du den da,kan isrestene forårsake havari på pumpa.

Har du Shur-flo,eller andre trykkstyrte pumper,så begynner du med å åpne avløpsventilene,og lar vannet renne ut fra dem.Steng dem så igjen,og la pumpa bygge opp trykket igjen.Ta for deg kran for kran(ved servanter og kjøkkenbenk),og åpne og stenge for å bygge opp trykket noen ganger.Jeg varierer mellom varmt og kaldt vann.

Til slutt så åpner du ventilene igjen,og stopper pumpa.Blås gjerne i de åpne kranene.Ikke alle gjør dette,men det er ikke så dumt uansett.

Sjekk som sagt at vannet har rent ut.Under varmtvannsberederen er det ofte tynne slanger,som lett propper seg med is.Et godt tips,som Vegard kom med i sin tid,er å skråskjære disse.

Lykke til,og om jeg har glemt noe i farta,så kommer sikkert flere her med gode råd.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeFre 18 Jan 2008 - 12:35

Bjørn.

Glemte å spørre om du har egen vanntank til wc'en,eller om den bruker vannet fra ferskvannstanken.

Har du av den gode gamle sorten,så er det jo utvendig tømming fra et rør ved doluka.Blås gjerne i det røret,og skru av den lille plastgreia på påfyllingtrakta,slik at vannet kommer ut derfra,når det har rent fra seg.Om du trykker litt forsiktig på påfyllingstrakta,så ser du at det ofte kan strømme ut vann derfra og.Ikke bend for hardt nedover,da du kan skade denne.Alle gjør sikkert ikke dette,men jeg får ut bra mye vann på den måten.

Har du de nye typene med felles tank,og har trykkpumpe,gjelder det prinsippet jeg beskrev for kraner i forrige innlegg.Lar pumpa bygge opp trykket,og trykker på spoleknappen.Dette,først etter at du har tømt ut det meste av vannet gjennom avtappningsventilene.

Da kommer det ofte en solid dose vann,som har sitti igjen i dassen,selv om du har tømt vannet gjennom ventilene.

De få dl. er nok til at du kan skade dassen,om du ikke får det ut.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeFre 18 Jan 2008 - 12:40

En ting angående thetford sine separate tanker så ta av det røret du fyller vann i og! for der ligger det vann som ikke har noen vei å renne ut! vri av det røyret du svinger ut og hel ut vannet som ligger oppi!
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 52
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeFre 18 Jan 2008 - 12:47

Morten t skrev:
En ting angående thetford sine separate tanker så ta av det røret du fyller vann i og! for der ligger det vann som ikke har noen vei å renne ut! vri av det røyret du svinger ut og hel ut vannet som ligger oppi!
Godt tips.... det tok en stund før jeg fikk med meg det...., men det gikk bra Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeFre 18 Jan 2008 - 12:52

Hm,kanskje ikke så dumt nei.

Jeg har pleid å bende den litt nedover,samtidig som jeg har blåst i avløpsrøret.Har ikke tenkt på at den kan vris av.

Sikkert lurt å skru den av,i steden for å bende på den.

BRA !!!!

Det som er artig med et sånt forum,man får noen aha-opplevelser innimellom.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeFre 18 Jan 2008 - 13:09

Lars Egil skrev:
Morten t skrev:
En ting angående thetford sine separate tanker så ta av det røret du fyller vann i og! for der ligger det vann som ikke har noen vei å renne ut! vri av det røyret du svinger ut og hel ut vannet som ligger oppi!
Godt tips.... det tok en stund før jeg fikk med meg det...., men det gikk bra Very Happy

Kremt - kremt..... aaaaa......kremt. Dette var jo litt gøy da. Som Hobby menneske så har jeg gått rundt på denne planeten og trodd at slik er det på alle vogner.

Vel (ååååå dette var gøy) på min Hobby, som jo er en fin vintervogn også (hihi). gjør jeg bare følgende. Åpner luka (lekende lett), svinger ut påfyllingsrøret (hahaha) og VRIR DET (BØ.. overrasket nåtenker jeg). Så renner vannet ut. Vi driver ikke å demonterer og monterer når vi har ferie, gjør vi vel.

Jeg vil takke alle som var med på dette innlegget, det varmet. Noen vil karakterisere dette som små gleder, noe jeg ikke er helt uenig i.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 52
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeFre 18 Jan 2008 - 13:21

he, he.... støtter monteringsanvisningen din tom rs....akkurat slik gjøres det.
Kunne ikke ha satt det opp med en punkt liste, slik at det blir litt lettere å forstå....?

Omtrent slik:
  • Åpner luka (lekende lett)
  • svinger ut påfyllingsrøret (hahaha)
  • VRIR DET (BØ.. overrasket nåtenker jeg)
  • Så renner vannet ut.
  • Vi driver ikke å demonterer og monterer når vi har ferie
  • gjør vi vel


afro
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeFre 18 Jan 2008 - 13:31

Lars Egil skrev:
he, he.... støtter monteringsanvisningen din tom rs....akkurat slik gjøres det.
Kunne ikke ha satt det opp med en punkt liste, slik at det blir litt lettere å forstå....?

Omtrent slik:

  • Åpner luka (lekende lett)
  • svinger ut påfyllingsrøret (hahaha)
  • VRIR DET (BØ.. overrasket nåtenker jeg)
  • Så renner vannet ut.
  • Vi driver ikke å demonterer og monterer når vi har ferie
  • gjør vi vel



afro

hehe ja det varmer vel Tom Rs, ytterste delen vris så vannet renner ut ja! skrev jeg av?
hehe
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeFre 18 Jan 2008 - 13:38

Lars Egil skrev:
he, he.... støtter monteringsanvisningen din tom rs....akkurat slik gjøres det.
Kunne ikke ha satt det opp med en punkt liste, slik at det blir litt lettere å forstå....?

Omtrent slik:
  • Åpner luka (lekende lett)
  • svinger ut påfyllingsrøret (hahaha)
  • VRIR DET (BØ.. overrasket nåtenker jeg)
  • Så renner vannet ut.
  • Vi driver ikke å demonterer og monterer når vi har ferie
  • gjør vi vel


afro

Jo, det burde jeg. Får gjøre det nå da:
[*]Når alt vannet er ute
[*]VRIR JEG DET TILBAKE (BØ.. overrasket igjen)
[*]Skrur på lokket
[*]Svinger det inn på plass
[*]Lukker luka og låser

Og (bare for å strø salt i såret) putter jeg den ikke-ødelagte-nøkkelen-pga-ikke-isete-lås i lomma

lol! lol! lol! lol! lol!
Til Toppen Go down
bjørn
CARAVANER
CARAVANER
bjørn


Male
Antall Innlegg : 51
Age : 53
Localisation : verdal
Registration date : 20.11.2007

vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeFre 18 Jan 2008 - 13:57

har trykk pumpe og tar vann til dassen fra vanntanken. slipper å svinge ut noe som helst, trur eg! confused
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeFre 18 Jan 2008 - 14:04

bjørn skrev:
har trykk pumpe og tar vann til dassen fra vanntanken. slipper å svinge ut noe som helst, trur eg! confused

Kjekt det, men du får ikke godlukt i vannet da.
Til Toppen Go down
bjørn
CARAVANER
CARAVANER
bjørn


Male
Antall Innlegg : 51
Age : 53
Localisation : verdal
Registration date : 20.11.2007

vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeFre 18 Jan 2008 - 14:10

blir godlukt likevel der inne Embarassed. hadde separat tank i gammel vogna som var en 95`cabby 510, funka greit d å selv om det var manuell spyling som ikke var allverden
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8910
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeFre 18 Jan 2008 - 14:13

Tom RS skrev:
bjørn skrev:
har trykk pumpe og tar vann til dassen fra vanntanken. slipper å svinge ut noe som helst, trur eg! confused

Kjekt det, men du får ikke godlukt i vannet da.

vintercamping cabby Klype
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeFre 18 Jan 2008 - 14:27

Johnny skrev:
Tom RS skrev:
bjørn skrev:
har trykk pumpe og tar vann til dassen fra vanntanken. slipper å svinge ut noe som helst, trur eg! confused

Kjekt det, men du får ikke godlukt i vannet da.

vintercamping cabby Klype

lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol!
Jobber du på Class Olson
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8910
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeFre 18 Jan 2008 - 14:34

Tom RS skrev:
Johnny skrev:
Tom RS skrev:
bjørn skrev:
har trykk pumpe og tar vann til dassen fra vanntanken. slipper å svinge ut noe som helst, trur eg! confused

Kjekt det, men du får ikke godlukt i vannet da.

vintercamping cabby Klype

lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol!
Jobber du på Class Olson

Bruker bare litt monetas der.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeFre 18 Jan 2008 - 14:49

Tom RS skrev:
bjørn skrev:
har trykk pumpe og tar vann til dassen fra vanntanken. slipper å svinge ut noe som helst, trur eg! confused

Kjekt det, men du får ikke godlukt i vannet da.

Hei

den godlukta, kommer du ikke til å savne.... det er helt toppers med de som tar dir fra tanken
Til Toppen Go down
kooyo




Antall Innlegg : 3
Registration date : 09.07.2010

vintercamping cabby Empty
PosteTema: bruk giftfri frosttveske   vintercamping cabby Icon_minitimeFre 9 Jul 2010 - 12:03

Du får kjøpt gift fri forst veske du kan helle på ferskvanns tanken. så er du sikker på at de ikke fryser.
Til Toppen Go down
tottla
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
tottla


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 52
Localisation : Kløfta
Registration date : 30.07.2009

vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeTor 5 Aug 2010 - 19:15

Er på vei til å kjøpe ny vogn,, Vurderer for øyeblikket ei Cabby 740 vogn.

(se http://www.caravan.norwegianforum.net/fri-prat-f13/mulig-ny-vogn-hva-skal-vi-velge-t2298.htm)

Hva er grunnen til at Cabby-vogner er en god del billigere enn de andre nordiske vognene?

Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeTor 5 Aug 2010 - 19:19

kapring av markedsandeler er eneste jeg kan tenke meg
pris styrt av fabrikk for å få det til
Til Toppen Go down
tottla
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
tottla


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 52
Localisation : Kløfta
Registration date : 30.07.2009

vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeTor 5 Aug 2010 - 19:58

Jan skrev:
kapring av markedsandeler er eneste jeg kan tenke meg
pris styrt av fabrikk for å få det til

hmm. stemmer dette blir ikke valget veldig vanskelig.. Smile
Til Toppen Go down
Oddvars
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 24
Localisation : Bærum
Registration date : 17.11.2009

vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeTir 22 Okt 2013 - 11:25

Hei, det er viktig å drenere ut alt vannet, det kjenner vi til. Men ikke alltid like lett
Jeg har montert litt hjelp.

Det blir alltid liggende igjen restvann i systemet, selv om du tror du har drenert alt. Så en desinfisering, etterfylt av utskylling og fullstendig drenering er viktig.
Se gjerne:

Film for drenering av Vann http://www.keepfloeing.com/products-motorhome.html

Oddvar
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeTir 22 Okt 2013 - 17:34

Oddvars skrev:
Hei, det er viktig å drenere ut alt vannet, det kjenner vi til. Men ikke alltid like lett
Jeg har montert litt hjelp.

Det blir alltid liggende igjen restvann i systemet, selv om du tror du har drenert alt. Så en desinfisering, etterfylt av utskylling og fullstendig drenering er viktig.
Se gjerne:

Film for drenering av Vann http://www.keepfloeing.com/products-motorhome.html

Oddvar
Postet i feil tråd, Oddvars?? Og i en gammel sådan!lol! 
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeOns 23 Okt 2013 - 15:59

Om man har montert en slik i en Cabby blir det vel ikke feil tråd Wink
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitimeOns 23 Okt 2013 - 19:25

Neida, men siden han skrev om akkurat dette i en annen tråd så så det litt malplassert ut i en flere år gammel tråd. Mere er det vel ikke å si om det.
Til Toppen Go down
Sponsored content





vintercamping cabby Empty
PosteTema: Re: vintercamping cabby   vintercamping cabby Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
vintercamping cabby
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» vintercamping
» Vintercamping..
» Vintercamping
» Uvdal vintercamping
» Vintercamping på moysand?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: CABBY-
Gå Til: