CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 220V ledning blir varm

Go down 
+2
jcemblemsvaag
janp
6 posters
AvInnlegg
Gjest
Gjest




220V ledning blir varm Empty
PosteTema: 220V ledning blir varm   220V ledning blir varm Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 21:15

Jeg har med glede registrert at noen av medlemmene har kompetanse innen elektro.

Vi har kjøpt ny vaskemaskin og registrerer at nettkabelen blir lunken ved bruk. Jeg har målt temperaturen til 35grader (omgivelsestemp 22 grader).
Er dette innefor forskriftene?


//Ole
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

220V ledning blir varm Empty
PosteTema: Re: 220V ledning blir varm   220V ledning blir varm Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 21:29

Nei, det skal ikke bli varmt i det hele tatt. Sjekk koblingene på uttaket, med kabelen til maskina lar seg vel ikke åpne.


Sjekk ev med en vifteovn på 2kw om det skjer det samme, og hvis ikke så kan det være en feil på maskina. Men en elektriker bør kanskje se på dette om ikke forretningen vil sjekke det da, det er jo det rimeligste i starten.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




220V ledning blir varm Empty
PosteTema: Re: 220V ledning blir varm   220V ledning blir varm Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 21:32

Nei !
Ledningen skal ikke bli varm. Få noen til å sjekke maskin eller el.anlegget for feil
Til Toppen Go down
jcemblemsvaag




Antall Innlegg : 5
Registration date : 28.07.2012

220V ledning blir varm Empty
PosteTema: Re: 220V ledning blir varm   220V ledning blir varm Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 21:51

35 grader er innafor. Isolasjonen på vanlige kabler tåler inntil 70 grader. Tilførselskabelen til elektriske apparater har ofte lavere tverrsnitt enn det som er optimalt, noe som fører til litt varme i ledningen og litt spenningsfall. Dette gjøres for at produsentene skal spare penger.

Ta en varmtvannsbereder for eksempel. En 3kw bereder har som oftest tilførselskabel på 3G1,5 kvadrat, mens kursen til denne(16a) har 2,5 kvadrat. Det er lov å trappe ned "et hakk" på bevegelig ledning som forsyner elektriske apparater.

Mvh elektriker
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

220V ledning blir varm Empty
PosteTema: Re: 220V ledning blir varm   220V ledning blir varm Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 22:25

Men oppvaskmaskin bruker vel ikke mere enn 2 kw, og da er det slett ikke ikke normalt at tempen blir så høy. Hvis det er brukt 3G 1,5mm2 da, og det er det vel gjort. Men det står ofte på ledningenne også.


Har aldri kjent at kabel til vask/oppvaskmaskiner blir spesiellt varm, så her er det noe som ikke stemmer. Om den ikke trekker mere enn 2 kw da, da blir det noe annet. Men uansett; en slik kabel skal ikke bli varm under normale omstendigheter.


Jovisst er det lov å trappe ned på mangetrådet kabel, men kabelen skal uansett ikke bli varm. Da er det ganske sikkert en feil eller overbelastning.
Til Toppen Go down
jcemblemsvaag




Antall Innlegg : 5
Registration date : 28.07.2012

220V ledning blir varm Empty
PosteTema: Re: 220V ledning blir varm   220V ledning blir varm Icon_minitimeLør 4 Aug 2012 - 22:54

En oppvaskmaskin eller vaskemaskin kan fort ha 3g1,0-kabel også...

Men 35 grader utenpå kabelen er kanskje i overkant, da er jo kobberet inni en god del varmere.

Er det forresten rett ved støpselet det blir varmt? Har vært ute for tilfeller av varmgang i de originale støpslene på enkelte beredere, som fører til svidd støpsel og veggkontakt...kan være skummelt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




220V ledning blir varm Empty
PosteTema: Re: 220V ledning blir varm   220V ledning blir varm Icon_minitimeSøn 5 Aug 2012 - 0:28

Takk for utmerket svar!

Det er selve kabelen som blir varm, og jevnt varm over hele lengden. Støpsel og veggkontakt har ikke forhøyet temperatur.

Forøvrig er maskinen en splitter ny Miele. Det ville jo vært pussig om Miele legger seg på utrygg grunn, men Blårussen har lett for å ødelegge de beste bedrifter ...

2 meters tilførselskabel. Maskinen trekker rett i underkant av 10A. Så langt jeg kan tyde er det preget "KRANIA VDE HAR +S +S +S H05VV 3G1,0" på kabelen. Slutten betyr antakelig treleder 1mm2?

Eventuell jordstrøm har jeg ikke målt. Jordnivå ligger på ca 135V i forhold til begge fasene.

//Ole
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

220V ledning blir varm Empty
PosteTema: Re: 220V ledning blir varm   220V ledning blir varm Icon_minitimeSøn 5 Aug 2012 - 8:09

Miele ja. De har jo kommet med et spareprgram på 60 gr som nesten ikke bruker strøm. For det vasker ikke på 60 gr, men det opplyser de ikke om. Dette for muligens å få en bedre energimerking enn det den egentlig skulle fått. Sjekk ut programmene når du vasker på 60 gr om det er det du/dere skal.


Og ja, det er 1,00 mm2 ja. Og det er knapt og merkelig at de kutter ned på noe slikt. Helt unødvendig. En i familien skulle absolutt ha en Miele for enhver pris i fjor, men prisen på den ble langt over 10 lapper. Kjøpte en Bosch med større kapasitet og høyere sentrifugehast for rundt 8 lapper.


Vurder om du vil bytte eller ikke, husk at lampettledning er 2 X 0,75 mm2. Og det er ganske stusselige greier. 1,0 er ikke rare greiene.
Til Toppen Go down
Fredrik1




Antall Innlegg : 18
Registration date : 09.08.2012

220V ledning blir varm Empty
PosteTema: Re: 220V ledning blir varm   220V ledning blir varm Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 20:39

Det er helt normalt at tilførselskabelen blir litt varm når 8 ampere varme er på i oppvarmingsfasen. Det har ingen ting å si.
Bevegelig ledning kan være tynnere i kvadratet av praktiske årsaker Derfor blir de noe varmere. Det er ikke for å spare penger.

Når det gjelder Miele er kvaliteten suveren, men det er ikke alltid det kan forsvares mht prisdifferansen. Man får ofte mere for pengene hos Siemens eller Bosh..

Men åpne en Miele vaskemaskin å se på voldsomt kraftig konstruksjon i forhold til de andre. Men så veier de ofte 10-30 kilo mere også...
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

220V ledning blir varm Empty
PosteTema: Re: 220V ledning blir varm   220V ledning blir varm Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 21:28

Viss det ikke er mer enn 35 grader ville jeg ikke vært veldig bekymret. En pvc kabel tåler temp opp til 70 grader og dette er derfor godt innenfor kravet.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

220V ledning blir varm Empty
PosteTema: Re: 220V ledning blir varm   220V ledning blir varm Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 21:32

Normalt at det blir varmt er det kanskje, men det er fordi Miele har gamblet litt. Har nå hatt noen oppvaskmaskiner/vaskemaskiner, og det er første gang jeg har sett at det benyttes så tynn ledning. Og det er ikke noe betryggende i det hele tatt, det er min personlige mening. For hvorfor skal man gå ned på tykkelsen i noe så vesentlig som strømtilførselen? En kabel som blir varm under belastning er underdimensjonert, enkelt og greitt. Fullstendig unødvendig utifra mine kunnskaper om strøm og tverrsnitt/belastning.


Nei, ikke Miele på meg. Og som sagt over; de vasker ikke på 60 gr engang selv om programmet sier det. Og det skyldes at de egentlig vil fremstå som energivennnlige å få en bedre klasse enn det som er sammenlignbart med andre maskiner som vitterlig bruker 60 gr. Spør voksne kvinner om de vil ha en Miele og de fleste svarer helt sikkert ja. Spør de samme om de vil ha en Miele som vasker på rundt 50 gr istedet for 60, som de later som om de gjør. Og kvinner som kan vask vil si "njet", det kan du være sikker på.
Kvaliteten er bra på de, ingen tvil om det. Men svært overpriset i forholød til den ytelsen du får på de andre toppmerkene. Levetiden er vel heller ikke noe som tilsier at prisen er så skyhøy.


For å få f.eks 1600 omdr på sentrifuge så ser det ut til at du må opp på over 15000 veiledende. Andre produsenter har maskiner som klarer 1800 omdr. for en lavere veiledende pris.


Tror at det er litt "hype" med å kjøpe Miele, men det er jo fritt å velge for all del.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

220V ledning blir varm Empty
PosteTema: Re: 220V ledning blir varm   220V ledning blir varm Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 21:40

Vi kan diskutere dette lenge om vi vil, Men at Miele veier mere er delvis riktig. For hvorfor veier en maskin mange kg? Jo fordi det er lagt på ekstra vekt i konstruksjonen slik at de skal stå stødig under vask/sentrifugering. Og mange av disse kiloene gir ikke nødvendigvis bedre konstruksjon.
Mao høy vekt er ikke nødvendigvis synonymt med bedre kvalitet.


Og om temperaturen er innenfor kravet, så ser ikke jeg noe poeng i å gå ned på tverrsnitt.
Hvem ville valgt 3G1,5mm2 til vogna når du bruker rundt 3 kw? Varm kabel = effekttap, og om noen kan fortelle meg poenget med å krympe tverrsnittet fordi det er innenfor spek'en så ville jeg vært litt klokere..
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

220V ledning blir varm Empty
PosteTema: Re: 220V ledning blir varm   220V ledning blir varm Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 22:19

Kan en produsent spare 10% på en komponent, feks IVT på en termostat, så gjør de det. Av og til fører dette til at en reperatør må ut å gjøre dyre garantireperasjoner, men det går gjerne bra de fleste gangene. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




220V ledning blir varm Empty
PosteTema: Re: 220V ledning blir varm   220V ledning blir varm Icon_minitimeTir 14 Aug 2012 - 9:42

Takk for svar.

Jeg konkluderer med "småvarm" tilførselsledning er akseptabelt og innenfor forskrifter. Jeg har aldri lagt merke til tilsvarende før, og begynte naturlig nok å lure når dette var noe jeg ikke hadde forventet fra en leverandør som Miele. Grunnen til at de har valgt 1mm leder kan vel være vel så mye at ledningen blir nettere og mer fleksibel enn et ønske om å spare penger.

//Ole
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

220V ledning blir varm Empty
PosteTema: Re: 220V ledning blir varm   220V ledning blir varm Icon_minitimeTir 14 Aug 2012 - 17:50

Ole3: eler en kombinasjon. Har ikke helt tro på rederlige løsninger for forbrukerne, til syvende og sist er det kun penger og besparelser som teller. Nesten uten unntak. Men har du tro på at Miele gjør det for at du skal lettere plassere maskina så blir du ihvertfall en fornøyd kunde.


Undertegnede hadde levert maskina tilbake prompte etter første vask om jeg hadde oppdaget det. Bra for Miele at det ikke var meg som kjøpte det, for jeg hadde nok tatt saken mye lengre all den tid dette er noe som jeg ser på som et unødig effektbruk, og veldig unødvendig løsning av en så stor og anerkjent produsent som Miele.
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

220V ledning blir varm Empty
PosteTema: Re: 220V ledning blir varm   220V ledning blir varm Icon_minitimeTir 14 Aug 2012 - 18:17

35 grader er jo "bare" litt lav kroppstemperatur. Siden Miele har levert en 3G1mm2 kabel på maskinen er nok denne kabelen godkjent for dette. Grunnen til at man kan gå ned på tversnittet på beveglige ledninger er bl.a. fordi disse ledningene er jo i friluft og får avkjøling av dette. Så husk å ikke dekk denne til med tepper eller lignende! Jeg ville nok fulgt litt med i starten for å se om det ble varmere, og så er det lurt å sjekke en gang av og til (noe som bør gjøres uansett).
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




220V ledning blir varm Empty
PosteTema: Re: 220V ledning blir varm   220V ledning blir varm Icon_minitimeTir 14 Aug 2012 - 18:38

janp skrev:
... et unødig effektbruk ...

Jeg ser poenget ditt, og ble jo i stuss selv også. Så mye tapte strømpenger tror jeg likevel ikke det blir. Jeg regner meg frem til en forskjell på effekttap mellom 1mm og 1,5mm leder på 2,3 Watt (når varmeelementet er aktivt).


Takk for innspill alle sammen.
//Ole
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

220V ledning blir varm Empty
PosteTema: Re: 220V ledning blir varm   220V ledning blir varm Icon_minitimeTir 14 Aug 2012 - 20:10

Ikke pengene, men unødvendig. Men dette er vel nå muligens utdebattert tro jeg.. Suspect
Til Toppen Go down
Sponsored content





220V ledning blir varm Empty
PosteTema: Re: 220V ledning blir varm   220V ledning blir varm Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
220V ledning blir varm
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bjølseth 520 blir ikke varm.
» Bruke samme ledningsnett 220v —> 12v
» Blå ledning på primus 2470???
» 220V aut.sikring slår ur på '10 Hobby 720UKFe
» Ring vogna varm

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: