CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Erfaringer Zip Markise

Go down 
+10
ArneO
hansemann
kjello
ulven
campist
Beduin
Noraf
ole
OyvindSP
Ronny
14 posters
AvInnlegg
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 1:36

Har nettopp kjøpt meg ny vogn med 440 zip markise, bolon matte og vognskjørt. Dette ettersom jeg er drita lei av å sette opp telt og slite med tunge telt/stang poser. Nå lurerer jeg på brukererfaringer med zip, om det er noen ting man må passe på og lignende..
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 9:04

Vi er veldig fornøyd med vår. Det beste er egentlig at man kan velge hvor mange vegger man vil ha opp etter som været veksler, og det gjør det jo. Mine beste råd er å alltid være to når selve markisa skal settes på bein eller tas ned (det holder lenge med et barn i den andre enden, det viktigste er å holde støtt når beina dras ut/skyves inn, slik at disse ikke overbelastes). I tillegg vil jeg anbefale sterkt å kjøpe en stormsikring som settes på med en gang markisa er oppe. Vi har en slik fra Fiamma som fungerer utmerket:

Erfaringer Zip Markise 109271
Til Toppen Go down
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 10:22

Vi er også veldig fornøyd med vår. Fleksibiliteten er det vi liker. Eneste ankepunkt må vel være at det kan bli litt klamt i teltet ved fuktig vær... Vi har også kjøpt stormsikring til den. Ble kjøpt inn etter at jeg måtte redde ned markisa til en nederlender i Uddevalla ifjor sommer Neutral .
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 11:03

Hehe - vi kjøpte vår etter at en tilsvarende god samaritan som ole reddet vår på Stavern. Var 'litt' naiv og tenkte at det sikkert holdt med ei teltsnor og vanlige plugger Embarassed
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 23:21

Høres jo bra ut dette! ellers noe å tenke på? feks glidelåsene er det solide saker? stormsikring skal innhandles!..
Til Toppen Go down
Noraf
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 125
Age : 47
Localisation : Vestfold
Registration date : 07.02.2010

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeTir 16 Aug 2011 - 3:42

Har ikke hatt problemer med glidelåsen på våre,, men ingen av dem rakk å bli serlig gammal da.
En silikonspray kaaan brukrs for å smøre og tette gliderlåsen.. Vi hadde som sagt ikke problemer. Bare husk å få taket stramt, og med helning begge veier. (nedover mot ett av hjørnene i front, da fortrinsvis det som er lengst fra døra.)
Til Toppen Go down
Beduin
CARAVANER
CARAVANER
Beduin


Male
Antall Innlegg : 77
Localisation : Senja
Registration date : 19.07.2009

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeTor 18 Aug 2011 - 8:34

I sommer prøvde eg zipen min for første gang. E kjempefornøyd.
Husker eg komenterte til fruen at eg trur de i nabovogna måtte ha vært drita full når de satte opp sin. D var så skeivt å skakk at d så rart ut.
D skulle vise seg å være lurt.... Etter noen dager begynte d å regne voldsomt :-(
Han som måtte ut å ordne på markisen var EG... eg som hadde vært så nøye me at d skulle være beint og fint. Vi hadde kjempe sagg i teltduken, masse vann som ikkje ville renne bort.

Så da lærte eg nokka nytt.... la markisa helle den veien du vil at vannet skal renne :-)
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeTor 18 Aug 2011 - 10:41

Angående stormsikring, må man bruke det når sidene er på også? ser for meg at teltet sitter bedre fast når alle teltpluggene er i bakken..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeTor 18 Aug 2011 - 19:34

Ja, det vil jeg sterkt anbefale om dere skal stå noen dager. Plutselige stormkast når dere er borte vrenger fort hele ZIP overende.

Jeg reiste fra teltet i 1 mnd i Uddevalla. Det hadde vært mye vind og regn da vi var borte, og uten stormsikring så hadde hele teltet gått føyken. Et problem er at stengene i overkant bøyer seg ved kraftig sidevind når det er godt festet til bakken. Stang langs veggen hadde hos meg sunket litt sammen slik at den ene sideveggen ikke var stram. Men stormsikringen holdt teltet nede.

Kommer det et kraftig vindkast så har du bare sekunder på deg for å berge stasen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeTor 18 Aug 2011 - 19:37

Ronny skrev:
Høres jo bra ut dette! ellers noe å tenke på? feks glidelåsene er det solide saker? stormsikring skal innhandles!..

I fremre hjørnet er det en flik som skal tett åpningen, og hvis jeg gjorde det riktig så ledet denne vannet inn i ZIP'en. Og det var ikke helt meningen da. Det var vann som kom langs glidelåsen som havnet inne i begge fremre hjørnene. Og det ville ikke vi ha. Så etterhvert droppet vi dette slik at vi ikke fikk vannet inn.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeTor 18 Aug 2011 - 22:59

Takk for innspill! er ny på markiser så det er fint med litt hjelp!.
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeFre 19 Aug 2011 - 16:53

Det eneste jeg rakk å ødelegge på vår Zip i løpet av de tre somrene vi hadde det, var en av beina foran da jeg skulle ta det ned alene. Den brakk rett og slett av i festet på rullen. Fikk ny på første butikk i Italia, men det kostet en del hundre (mener det var 5-600 hundre)

Husk teltplugger i stengene også! DEt gjør det vesentlig sterkere i vinden. Uten veggene på har teltet et svakt punkt til i sterk vind - om du har stormstanga ute. Nemlig at du risikerer at det blåser av innerst mot vogna istedet:(


Vi var på mange måter fornøyd med vår Zip, men valgte å bytte den ut itl fordel til Isabella Sunny Blue. Det l iker vi bedre, men er litt mer tunvint. Likevel ikke tunt med carbonstenger - men du får ikke helt telt. Nå kjøper vi et lite Shadow for å ha på en og to dager stopp, så lar vi grensa for Sun Blue bli tre overnattinger :-)

Du får aldri i pose og sekk
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeFre 19 Aug 2011 - 18:05

Nå er den andre båten vi tok i innbytte solgt også, dvs hentes på torsdag, og da blir det zip markise til vogna vår også, følger det stormsikring med? eller hva bør jeg kjøpe med for å sikre den?
tenkte å ta turen bort til Grimstad og shoppe litt til vogna.. Wink
Til Toppen Go down
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeFre 19 Aug 2011 - 20:49

Stormsikring følger ikke med men koster vel et par hundrelapper. Finnes flere typer også. Jeg har en type med to remmer som som festes med en vinkel i skinna i frontrøret. Følger med spesielle plugger og fjærer for å eliminere rykking i reima. Er original Fiamma. Finnes også en annen type med en lang reim som går over hele fronten av teltet/markisa. Er vel en sånn OyvindSP har bilde av litt lenger oppe her. Vet ikke om det ene er bedre enn det andre, det viktigste er vel at du har noe Smile
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeOns 24 Aug 2011 - 0:41

Står på shoppinglista nå! har allerede kjøpt matte og teltskjørt!
Til Toppen Go down
kjello
CARAVANER
CARAVANER
kjello


Male
Antall Innlegg : 149
Age : 42
Localisation : Dalekvam
Registration date : 24.07.2009

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeOns 24 Aug 2011 - 8:19

Zip markise er flotte greier det, så lenge du får ha den i fred.... Smile Min ble stjålet.

DU må passe på å smørre glidelåser godt, disse går uvanlig treigt når markisa er ny. Det kan og være veldig tungt å få stengene i lås når den er ny. Dette er jo bare pga det er nytt og det ikke har fått strekt seg skikkelig enda.

Prøv alltid å være to mann når du sette opp, eg klarte å ødelegge ene benet når eg satt opp vanlig markise.

Det som og kan være litt "kødd" er døra på veggene, denne kan være vanskelig å få helt igjen, pga det er så stivt alt...
Til Toppen Go down
hansemann




Antall Innlegg : 8
Registration date : 02.03.2012

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeFre 2 Mar 2012 - 19:58

Hallo der ute.Har hatt Zip markise i mange år. Godt fornødd,men er ikkje serlig fine. Mye vegg og litt lite vindu kanskje......
Har nett skiftet vogn og må ha større markise.
Har sett på nettet, ROLLI markise ser veldig tillatende ut.
Noen som har erfaring med den type markisetelt...? Shocked
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeLør 3 Mar 2012 - 17:38

Vi har Rolli og er fornøyd med det.
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeTir 6 Mar 2012 - 1:48

ArneO skrev:
Vi har Rolli og er fornøyd med det.

og for oss som synes at sip hørtes fint ut helt til du sa at du har noe annet og er fornøyd med det ..hehe hva er forskjellen , rolli ser jo mere koslig ut på bilder ( mere fortelt lign. vinduer og slikt.... synes jeg ) men hva er forskjellen i praksis for dere som har det?
vi skal ha en av de men er veldig i tvil da jeg synes veggene på sip er så " stive, tunge og med lite vinduer , men så gir jo dette igjen ett solid inntrykk....vansklig og tildels mye penger så ønsker jo å få noe man er fornøyd med.
Til Toppen Go down
Camelot
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 87
Age : 42
Localisation :
Registration date : 17.03.2009

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeTir 6 Mar 2012 - 12:14

Jeg har også hatt Zip markise og var særs fornøyd med det. Eneste jeg kan klage på var fukt inni teltet, ikke like tett som vanlig fortelt ved mye regn samt at taket må skråstilles for ikke å danne et basseng oppå taket, som jeg fant kunne bli ganske mange liter....
Men, allikevel, selv med disse ulempene er jeg fornøyd.

Har ikke prøvd Rolli...
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeTir 6 Mar 2012 - 21:22

For det første så har jeg aldri hatt zip markise. Bare sett den rundt om kring og på messer. Og det synes jeg ikke ser bra ut i hele tatt Wink

Rolli har stoffvegger som i et telt, så det blir ikke så klamt inne i der. Vår er 230 dyp og er ca 4 meter lang så det er grei plass der også. Sideveggene tres inn på stengene og klemmes da mot taket og der er det kraftig borrelås, enkelt og effektivt. Frontveggen tres inn på en skinne i fronten, og man setter dem sammen med glidelås i hjørnene. Skikkelig gresskant med strikker inne og plugger for å holde kanten nede, så det tåler en del vind.

Om man vil ha markise og ganske greit telt så er den bra. Vi har bare vinterfortelt i tillegg nå.

Vi lurer på om vi skal kjøpe et slikt reisefortelt som Biltema får om noen uker. Mest for at det er så billig at det ikke er så farlig om det ikke er så bra som vi håper, og kanskje det er litt enklere å sette opp når vi reiser rundt i Scandinavia og været er slik at vi vil ha vegger mesteparten av tiden.

Når vi drar sydover eller vi står på Hvaler tror jeg nok vi kommer til å bruke Rollien. Tror jeg har teltskinne på begge sider av vogna, så jeg kan vel henge markisa på venstre side om jeg ikke skal bruke den (eller vil ha carport Very Happy ). Og det er greit med god lastekapasitet Smile
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeTir 6 Mar 2012 - 22:17

Jeg også har vurder å kjøpte markise, men kikket allerede i fjor på et som var ganske likt det som Biltema kommer med nå. Synes dette så ut som en genial løsning. Med den prisen Biltema har så er det jo bare å prøve.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeTir 6 Mar 2012 - 22:34

Vurderer å kjøpe et jeg også, det jeg har fikk et par rifter i fjor, er litt usikker på om duken er svekket eller jeg har vert uforsiktig.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeOns 7 Mar 2012 - 7:54

Vi har også Rolli slik som Arne O og er i likhet med han kjempefornøyd. Synes den ser mye bedre ut en Zip, er 10cm dypere enn zip og har også stoffvegger som "puster" bedre.
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeOns 7 Mar 2012 - 8:00

selv om dette ikke er min tråd så sier jeg tak for tilbakemeld. ang zip / roli markise telt virker jo som roli er raskt å sette opp også , samt at en her mente at zip heller ikke er 100% vanntett , så da tror jeg det blir slik roli på solifern våres , og det har de hos perry caravan i sarp. en plass vi også har fått god service før , veldig bra faktisk.... ;-)
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeOns 7 Mar 2012 - 11:29

sanapo
Det har kommet noen nye varianter av Rolli. Bl.a. Rolli Plus Komfort, hvor man trekker sideveggene i teltskinna på vogna, på samme måte som et tradisjonelt telt. På den vi har er det ekstra stenger som klemmer det fast mot veggen på samme måte som et universal/vintertelt.

Man bør være to for å sette opp Rolli på en trygg måte, men det har også vært nevnt om de andre variantene av markiser så derfor har vi ikke ergret oss noe mer over det.
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeOns 7 Mar 2012 - 16:02

ArneO skrev:
sanapo
Det har kommet noen nye varianter av Rolli. Bl.a. Rolli Plus Komfort, hvor man trekker sideveggene i teltskinna på vogna, på samme måte som et tradisjonelt telt. På den vi har er det ekstra stenger som klemmer det fast mot veggen på samme måte som et universal/vintertelt.

Man bør være to for å sette opp Rolli på en trygg måte, men det har også vært nevnt om de andre variantene av markiser så derfor har vi ikke ergret oss noe mer over det.

ja så det , og det gjør jo mye på plass og det å få veggene tett mot vogna , men vi solifer og den har en knekk på taket så tror ikke jeg kan ha markise som går lengre frem enn der den " knekken" begynner , men det er det kanskje noen her so har erfaringer med ? vi er nok altid 2 enten det er kjærringa eller guttongen , som er der, men fint å vite. takk for alle opplysninger.


Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeOns 7 Mar 2012 - 22:08

Har selv vurdert Rolli men det var også spm levering og pris derfor zip..kanskje lettere å søke på rolli om dere lager en egen tråd om dette? denne tråden var for erfaringer med zip ikke en diskusjon om hva som var best...
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeOns 7 Mar 2012 - 22:27

Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitimeTor 8 Mar 2012 - 2:17

Jepp! under tittelen Rolli markisetelt, i motstning til denne tråden som heter Erfaringer Zip Markise.....Forhandler på mo tar ikke inn rolli og prisen på Zip markisa var meget god..
Til Toppen Go down
Sponsored content





Erfaringer Zip Markise Empty
PosteTema: Re: Erfaringer Zip Markise   Erfaringer Zip Markise Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Erfaringer Zip Markise
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Markise
» markise
» markise caravanstore
» Vegger til markise
» Markise til salgs?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: FORTELT-
Gå Til: