CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vinterbruk av 590 BK?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
kolbjorn-blix
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
kolbjorn-blix


Male
Antall Innlegg : 24
Registration date : 03.10.2010

Vinterbruk av 590 BK? Empty
PosteTema: Vinterbruk av 590 BK?   Vinterbruk av 590 BK? Icon_minitimeSøn 3 Okt 2010 - 20:26

Hei.

Er vogneier for første år, og valget falt på en 2008 Polar 590 BK (jub.modell med sotete ruter etc). Meget godt fornøyd med vogna etter ferien og har nå kommet til vinterforberedelsene her oppe på Andøya. Har tenkt å ha vogna utenfor huset, påkoblet strøm og i god le for vinden. Er det noe jeg likevel BØR gjøre siden jeg ikke skal sette den inn?
Mvh Kolbjørn Blix Dahle
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Vinterbruk av 590 BK? Empty
PosteTema: Re: Vinterbruk av 590 BK?   Vinterbruk av 590 BK? Icon_minitimeSøn 3 Okt 2010 - 20:58


Om du skal ha strøm påkoblet, så pass på at det ikke står på varme. Varm heller opp vogna noen dager (f.eks helg) en gang i blandt.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Vinterbruk av 590 BK? Caravan
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Vinterbruk av 590 BK? Empty
PosteTema: Re: Vinterbruk av 590 BK?   Vinterbruk av 590 BK? Icon_minitimeSøn 3 Okt 2010 - 20:59

Hei Kolbjørn og velkommen hit! Skal du bruke vogna i vinter, eller skal den være parkert? Det du bør gjøre er jo å campe i vinter Wink Om jeg skulle lagret vogna ute gjennom vinteren uten å bruke den tror jeg at jeg ville gjort omtrent som jeg jeg gjør når jeg bruker den. Tøm den helt for vann, tøm og gjør rent toaletttanken, innvendig og utvendig vask, sjekk lufttrykk i dekk. Av og til ville jeg slått på varmen og latt vogna bli ordentlig varm, ha gjerne litt lufting i taklukene. Fei av taket om det blir mye snø.

Tror ikke jeg ville hatt varmen på hele tiden i vogna. Den tåler fint å fryse.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Vinterbruk av 590 BK? Empty
PosteTema: Re: Vinterbruk av 590 BK?   Vinterbruk av 590 BK? Icon_minitimeSøn 3 Okt 2010 - 21:01

Jeg er fersk camper og kjøpte meg denne boka, den forklarer bra: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3696346
Til Toppen Go down
kolbjorn-blix
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
kolbjorn-blix


Male
Antall Innlegg : 24
Registration date : 03.10.2010

Vinterbruk av 590 BK? Empty
PosteTema: Re: Vinterbruk av 590 BK?   Vinterbruk av 590 BK? Icon_minitimeMan 4 Okt 2010 - 8:01

ArneO skrev:
Tøm den helt for vann

Tror ikke jeg ville hatt varmen på hele tiden i vogna. Den tåler fint å fryse.

Nå har dere jo skjønt at jeg er helt "grønn", så da drister jeg meg til et oppfølgingsspørsmål: Slå på varmen av og til?? Hvordan går det når vannet er tømt? Er det ennå vann i varmesystemet??

-Kolbjørn
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8910
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vinterbruk av 590 BK? Empty
PosteTema: Re: Vinterbruk av 590 BK?   Vinterbruk av 590 BK? Icon_minitimeMan 4 Okt 2010 - 8:25

Man tømmer kun ferskvannsdelen av varmesystemet. Den andre delen av systemet inneholder frostveske og fryser ikke. Denne delen tømmer du ikke og det er vesken i dette systemet som sørger for oppvarmingen i vogna.
Viktig å forsikre seg om at ferskvannsdelen er skikkelig tømt. Blås gjerne i ei vannkran for å sjekke at systemet er tomt. La kraner stå åpne når vogna ikke brukes.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
kolbjorn-blix
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
kolbjorn-blix


Male
Antall Innlegg : 24
Registration date : 03.10.2010

Vinterbruk av 590 BK? Empty
PosteTema: Re: Vinterbruk av 590 BK?   Vinterbruk av 590 BK? Icon_minitimeMan 4 Okt 2010 - 8:32

Johnny skrev:
Man tømmer kun ferskvannsdelen av varmesystemet. Den andre delen av systemet inneholder frostveske og fryser ikke. Denne delen tømmer du ikke og det er vesken i dette systemet som sørger for oppvarmingen i vogna.
Viktig å forsikre seg om at ferskvannsdelen er skikkelig tømt. Blås gjerne i ei vannkran for å sjekke at systemet er tomt. La kraner stå åpne når vogna ikke brukes.

Tusen takk! Da blir det jobben i ettermiddag :-)

-Kolbjørn
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vinterbruk av 590 BK? Empty
PosteTema: Re: Vinterbruk av 590 BK?   Vinterbruk av 590 BK? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vinterbruk av 590 BK?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» LMC RDK vinterbruk
» Takmontert Aircondition og vinterbruk
» Fyring, vinterbruk annet. 610 85 eller 87 modell

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: POLAR-
Gå Til: