CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 et greit kjøp?

Go down 
+6
Lars Egil
LMC-mannen
Jan
Sten Rune
Jan Ole
uskedal1
10 posters
AvInnlegg
uskedal1
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 40
Localisation : Haugesund/Uskedal
Registration date : 20.05.2010

et greit kjøp? Empty
PosteTema: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeSøn 18 Jul 2010 - 23:24

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeSøn 18 Jul 2010 - 23:42

Har blitt fortalt at taket er spesiellt svakt rundt disse årsmodellene, men en flott vogn er det.
Kan vere lurt å sjekke dette.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
uskedal1
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 40
Localisation : Haugesund/Uskedal
Registration date : 20.05.2010

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeSøn 18 Jul 2010 - 23:48

Jan Ole skrev:
Har blitt fortalt at taket er spesiellt svakt rundt disse årsmodellene, men en flott vogn er det.
Kan vere lurt å sjekke dette.

Med svakt så mener du at det ikke tåler belastnig av eks. mye snø?
har den andre kjente poblemer?
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeMan 19 Jul 2010 - 7:05


_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








et greit kjøp? Caravan
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeMan 19 Jul 2010 - 8:08

Jepp, sånn svakt, -05 og -06 skulle angivelig vere bedre og sikkert tidligere modeller enn det også.
Dette var en som vurderte kjøp som sjekket grundig som fortalte meg.
Om de helt nye er blitt bedre vet eg ikke.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
uskedal1
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 40
Localisation : Haugesund/Uskedal
Registration date : 20.05.2010

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeMan 19 Jul 2010 - 10:37

Jan Ole skrev:
Jepp, sånn svakt, -05 og -06 skulle angivelig vere bedre og sikkert tidligere modeller enn det også.
Dette var en som vurderte kjøp som sjekket grundig som fortalte meg.
Om de helt nye er blitt bedre vet eg ikke.

Har vert i kontakt med bergen caravn som selger lmc. Der sa de at taket var blitt forsterket i forhold til tidligere modeller, men anbefalte llike vel å avstive take om vinteren. er dette et generelt problem på koninentale vogner. har bjølseth selv.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeMan 19 Jul 2010 - 11:53

uskedal1 skrev:
Jan Ole skrev:
Jepp, sånn svakt, -05 og -06 skulle angivelig vere bedre og sikkert tidligere modeller enn det også.
Dette var en som vurderte kjøp som sjekket grundig som fortalte meg.
Om de helt nye er blitt bedre vet eg ikke.

Har vert i kontakt med bergen caravn som selger lmc. Der sa de at taket var blitt forsterket i forhold til tidligere modeller, men anbefalte llike vel å avstive take om vinteren. er dette et generelt problem på koninentale vogner. har bjølseth selv.
er nokså vanlig på kontinentale vogner at de ikke er like solide som de nordiske
har selv overvintra i ei 650 lmc fra 2001, og den kunne jeg ikke gå innover taket på uten å ødelegge hele taket
men hadde 90 cm med våt snø oppå der, og det overlevde vogna i 3 dager før jeg fikk mulighet til å måke av
Til Toppen Go down
uskedal1
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 40
Localisation : Haugesund/Uskedal
Registration date : 20.05.2010

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeMan 19 Jul 2010 - 14:13



Har vert i kontakt med bergen caravn som selger lmc. Der sa de at taket var blitt forsterket i forhold til tidligere modeller, men anbefalte llike vel å avstive take om vinteren. er dette et generelt problem på koninentale vogner. har bjølseth selv.[/quote]er nokså vanlig på kontinentale vogner at de ikke er like solide som de nordiske
har selv overvintra i ei 650 lmc fra 2001, og den kunne jeg ikke gå innover taket på uten å ødelegge hele taket
men hadde 90 cm med våt snø oppå der, og det overlevde vogna i 3 dager før jeg fikk mulighet til å måke av[/quote]

Hva tåler det andre koninentale vogner av snø da? tenker på eks på knaus royal 780
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeMan 19 Jul 2010 - 19:38

Hva de tåler er ingen som har lyst til å si vil jeg tro et greit kjøp? Icon_eek , men at det er forskjeller er jeg som andre har nevnt sikker på.
Den jeg har virker mye stivere oppå der enn den Hobby 650 Kfu jeg hadde før, men det trenger ikke bety at den tåler mer totalt før det kollapser.
Jeg har hatt vogn ute siden 2000 og aldri stivet av inni uansett merke, Polar, Hobby eller Dethleffs, men det har vel ikke vert noe mer enn 70 cm tørr snø eller 20-30cm litt fuktig.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
LMC-mannen




Antall Innlegg : 4
Registration date : 19.02.2010

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeSøn 1 Aug 2010 - 10:44

Selv har jeg en LMC 720 RBK fra 2008 som har vært brukt ute en vinter. Jeg har gått på taket, og også hatt ca 70 cm snø på taket. Det var ingen problemer med det, selv skapdørene inne i vogna gikk knirkefritt med den snømengden på taket.

Jeg kan bare anbefale deg å kjøpe vogna, alternativt finner du mange andre LMC-vogner på FINN som er både praktiske og lekre.

Jeg har også vintercampet i LMC 665 fra 2003, og det var heller ingen problemer med å gå på dette taket.

PS:
Har vært innom dyre vogner fra Kabe hvor skapdørene blir trege med noen cm snø på taket.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeSøn 1 Aug 2010 - 11:54

LMC-mannen skrev:
Har vært innom dyre vogner fra Kabe hvor skapdørene blir trege med noen cm snø på taket.

Utrolig...... med tanke på hvordan dørene er hengslet Shocked
Til Toppen Go down
LMC-mannen




Antall Innlegg : 4
Registration date : 19.02.2010

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeSøn 1 Aug 2010 - 20:57

Hm, jeg kjenner ikke hengslingen i KABE, men har både sett og fått bekreftet fra eier at skapdørene blir trege med snø på taket.

Men, de rusler og går på taket som om det var lagd av "betong".

Uansett, det var nå et sidespor fra spørsmålet i første innlegg.

PS.
Når det gjelder å støtte opp taket med 2" 4" vet jeg fra vintercampingen at de som er flinkest med dette er Cabby-eierne, de vognene tåler vistnok ikke mye snø på taket. En av Cabby-eierne fortalte at hans Cabby fra ca 2004 kun tålte 10 cm snø på taket, jfr forhandler.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeSøn 1 Aug 2010 - 21:05

Beklager LMC-mannen, men din camping verden ligner ikke på min camping verden. Shocked

Mye nytt i det du skriver........ Laughing
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeSøn 1 Aug 2010 - 21:13

Kjenner ikke helt igjen den beskrivelsen der akkurat... Suspect

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








et greit kjøp? Caravan
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeSøn 1 Aug 2010 - 21:20

Der må jeg si meg ganske enig, Cabby er absolutt ikke i den enden av skalaen mener jeg.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeSøn 1 Aug 2010 - 21:28

70 cm snø? På taket? Om du gjør om dette til vann betyr det ca. 7 cm minst. Og ei vogn f.eks 6,5 m lengde har et area på ca 16 kvm vil få ei vekt på ca 1100 kg eller mere. Det er ganske så mye, tviler på at ei vogn vil takle en ekstra last på 50% eller mere av egenvekta. Og 70 cm snø vil si at det nederste også er ganske hardt pakket. Vekta vil kanskje være 1.5 tonn! Dette ligner ei skikkelig røverhistorie, jeg måtte se på kalenderen jeg altså! et greit kjøp? Fresse et greit kjøp? Fresse et greit kjøp? Fresse

Vil gjerne ha et bilde ei vogn med en slik last. Stakkars eiere av Cabby og Kabe et greit kjøp? Icon_cry . På tide å bytte merke, ikke alle henger med i svingene. Flott at LMC overgår vognene som er bygget for nordisk vær. et greit kjøp? Icon_biggrin
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeSøn 1 Aug 2010 - 21:31

Satser på at min Dethleffs holder snøen ute et år til!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeSøn 1 Aug 2010 - 21:32

Har hatt 70 cm på Hobbyen uten at det var merkbart på innredningen, dette var ny og tørr snø som jeg fjernet umiddelbart, det begynte faktisk å regne mens jeg holdt på. et greit kjøp? Icon_biggrin
10 cm derimot på en Cabby, det nekter jeg å tro er merkbart inni uansett tilstand på snøen.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
LMC-mannen




Antall Innlegg : 4
Registration date : 19.02.2010

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 8:41

Jeg har sett mange vogner med 70 cm snø på taket, både Kabe, Polar, Cabby, Solifer, Hobby, Dethleffs og LMC.
Felles for alle disse er at ingen har ramlet sammen. Jeg har hørt om vogner som har fått "bue" i taket etter mye snø som ikke er fjernet umiddelbart.

Jeg har også fått 70 cm snø som selvsagt ble fjernet samme dag, men også hos meg var det begynt å regne og det øverste laget var vått. Ingen problemer med det.

PS:
JanP. Nysnø er ikke hardpakket i bunnen, men den blir det ganske fort dersom den ikke fjernes.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 52
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 11:46

Mener Cabby opplyste at vogntaket deres tålte 3,5 tonn pr kvm. Hørte jeg riktig da?
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 11:51

Har sett vogner med ekstremt mye snø på campen vår i Graddis, men målebåndet hadde jeg ikke fremm, Tror de fleste vogner tåler mye mere enn man skulle tro..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 18:09

Lars Egil skrev:
Mener Cabby opplyste at vogntaket deres tålte 3,5 tonn pr kvm. Hørte jeg riktig da?

Tror det er spøkefugler mange plasser, ikke bare i nabolaget mitt. Gang 16 kvm med 3,5? Det blir 50-60 tonn det.....
Til Toppen Go down
tottla
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
tottla


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 52
Localisation : Kløfta
Registration date : 30.07.2009

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 18:47

Lars Egil skrev:
Mener Cabby opplyste at vogntaket deres tålte 3,5 tonn pr kvm. Hørte jeg riktig da?

3,5 ton pr m2?

en real bunkers altså Very Happy
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 19:39

3,5 høres vel noe drøyt ut synes jeg Wink Jeg hadde nok måkt før det tror jeg. Jeg har aldri hatt treghet i noen av vognene min vinterstid. Har hatt Dethleffs, Hobby og Burstner nå. Men så passer jeg også på og måke så snart det ligger noen cm også Smile Liker ikke at vogna "bader" i snø.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 52
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 20:09

JanP skrev:
Lars Egil skrev:
Mener Cabby opplyste at vogntaket deres tålte 3,5 tonn pr kvm. Hørte jeg riktig da?

Tror det er spøkefugler mange plasser, ikke bare i nabolaget mitt. Gang 16 kvm med 3,5? Det blir 50-60 tonn det.....
Ja, det må være for taket totalt selvfølgelig... Embarassed
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 20:34

Lars Egil skrev:
Mener Cabby opplyste at vogntaket deres tålte 3,5 tonn pr kvm. Hørte jeg riktig da?
til sammenligning er en enebolig bygget etter dagens krav dimensjonert for 300 kilo per m2
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 52
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 20:43

Jeg får skylde på språkbarrieren... Very Happy Embarassed
Men 3,5t er uansett veldig sterkt tak. Noen som har tall på andre fabrikat?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8910
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 20:45

Lars Egil skrev:
Mener Cabby opplyste at vogntaket deres tålte 3,5 tonn pr kvm. Hørte jeg riktig da?

Lars egil. Har du røyka de sure sokkene dine nå igjen?
Very Happy

Eller har cabby en flatpakka versjon for salg gjennom Ikea? Smile
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 52
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 20:52

Johnny skrev:
Lars Egil skrev:
Mener Cabby opplyste at vogntaket deres tålte 3,5 tonn pr kvm. Hørte jeg riktig da?

Lars egil. Har du røyka de sure sokkene dine nå igjen?
Very Happy

Eller har cabby en flatpakka versjon for salg gjennom Ikea? Smile
Ikke røyker jeg og ikke har jeg sokker..., det kan være at den sterke pilsen på den lokale Ica sjappa på campingen ikke har vært helt god for mine sure grå. Nei, hva heter det igjen? Små grå? Very Happy

Det er en bakdel med Sverige, må på systembolaget for å få skikkelig pils. Uten at det har noe med hvor mye Cabby, LMC eller andre vogner har av takkapasitet.... Very Happy
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 21:35

Men handler du litt ivrig på omtalte sjappe må du kanskje håpe på god takhøyde hjemme?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 52
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitimeMan 2 Aug 2010 - 22:29

Om ikke takhøyde så i allefall sterkt tak....... Nei, det var et dårlig ordspill...
Til Toppen Go down
Sponsored content





et greit kjøp? Empty
PosteTema: Re: et greit kjøp?   et greit kjøp? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
et greit kjøp?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hvor gammel Bjølseth er greit?
» Totalvekt bobil over 3,5. 1500 kg overvekt er greit ??
» Kjøp av 743 uk 2011
» Kjøp og bytte av 12 v sirkulasjonspumpe
» Kjøp av fortelt

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: LMC-
Gå Til: